Tomeček jde po bedně v absolutním pořadí
Až ve druhém týdnu Africa Eco Race se závod dostává do nejvyššího dakarského tempa. Kameny střídá písek, ubývá rychlých pist a přibývá rozsáhlých dunovišť. Duny jsou v Mauritánii měkčí, náročnější než v Maroku. Často se jezdí mimo pistu. Tatře takové terény svědčí. Tomáš Tomeček je přímo miluje. Jako při každém ročníku zrychluje a stoupá pořadím. Letos se dostal až na dohled stupňů vítězů celé smíšené kategorie automobilů, SSV a kamionů.
Po sedmé etapě Tomeček už na tu bednu dokonce vystoupil. Z pátého místa poskočil na třetí. Následně se ale zase jeden Can-Am dostal před něj, a tak se dá očekávat bitva až do úplného konce závodu. Výjimečné schopnosti jízdy v dunách vynesly Tomáši Tomečkovi přezdívku Desert Master. O jízdu se bát nemusíme. Klíčová bude navigace. A v automobilech přece jen sedí člověk, který se stará hlavně o to, kam a jakou rychlostí jet. Captain Solo má čtení roadbooku v Tatře výrazně ztížené.
Náročnou navigací v tomto ročníku Africa Eco Race zatím proslula zejména sedmá etapa. Smyčku z Chami do Chami sportovní ředitel Manfred Kroiss s kolegy okořenili takovým způsobem, že se v cíli smál i český pilot: "Navigace byla nevěřitelně obtížná. Co ti si na nás zase vymysleli, to jsem ještě neviděl. Ani nevím, kolikrát jsem zabloudil." Přes 450 kilometrů a pět a půl hodiny v terénu. Paradoxně z toho v cíli byl posun na třetí příčku absolutního pořadí dvoustopých vozidel.
V cíli naopak dlouho chyběla obě balai. Oranžové se převrátilo ve třetí etapě, o volném dni v Dakhle se podařilo vyměnit čelní sklo za plexisklo a dostat vůz zpět do formy. V Mauritánii už si obě posádky znovu na sto procent plní své záchranářské závazky. Do bivaku se tím pádem dostávají jen zřídka. A to i během smyčkových etap, které byly v plánu v úterý 9. ledna a pak ještě jednou o dva dny později. To jsou dny, kdy se bivak nehýbe z místa. Rádi jsou hlavně mechanici a řidiči asistenčních vozidel.
Osmou etapu pojal Tomáš Tomeček trochu více jako jízdu na jistotu. Když na něj troubil Van Velsen, bez okolků se nechal předjet a takto zůstalo pořadí kamionů až do konce závodního dne. "Dával jsem si pozor hlavně na to, abych zase nebloudil. Včera to sice ve výsledku dopadlo dobře, ale na trati to bylo strašné. Dnes jsem byl opravdu opatrný," přiznal Tomeček po dojezdu do Amodjaru. O třetí místo přišel, ale v kamionech se mu Nizozemci přiblížili jen kosmeticky, o tři minuty.
Devítkou byla druhá smyčka v soutěži okolo města Amodjar. "Krásná etapa. Dunová, přitom rychlá," rozplýval se v jejím cíli Tomáš Tomeček. "Dnes jsem se do toho pustil rychlým tempem. Přibližně na 180. kilometru jsem uviděl modrou Scanii. Ležela na boku v dunách. Tak jsem ji pomohl postavit na kola a jel jsem dál," líčí dále tatrovácký patriot. "Myslím, že měli vysklené okno, pomačkaný bok. Mám tuhle posádku moc rád, jsou to přátelé. Pomáháme si a navzájem si to přejeme." Oranžová Tatra na trati opět pobyla pět a půl hodiny. A to ještě bylo z cílového času odečteno 11 minut za dobu strávenou taháním Scanie. Tomeček je tak jediným závodníkem, kterému na kontě nesvítí červený údaj součtu penalizací, ale zelené odečtené minuty za záchranné práce.
Před Van Velsena se v etapě o několik minut dostala posádka Cedrica Feryna s Ginafem. Cíl viděly i oba italské Mercedesy. Nestartoval francouzský Renault, ale v pátek by se měl do závodu vrátit. Etapu ve slušném čase dokončila také Souad Muktadiri z Maroka na Can-Amu a Jošimasa Sugawara. Třiaosmdesátiletý legendární Japonec letos jede na starším voze Suzuki. Několik desítek kilometrů jej symbolicky provázela bílá Tatra balai s Poldou Paďourem a Metodějem Tomečkem.
Před námi jsou dvě těžké etapy v Mauritánii a pohodový nedělní závěr na břehu Atlantiku v Senegalu. Dakar a Růžové jezero jsou blízko, ale ještě bude třeba o ně hodně zabojovat!
Patnáctý ročník dálkového závodu Africa Eco Race se koná v klasickém dakarském termínu 2. až 14. ledna 2024. Pořadatelé v čele s rodinou Jeana-Louise Schlessera se hlásí k odkazu závodění podle Thierryho Sabina. Trasa z Evropy vede do Maroka, přes území Západní Sahary do Mauritánie a končí v Senegalu u Růžového jezera poblíž města Dakar. Na účastníky čeká 5891 kilometrů, z nichž většina, 3963 kilometrů, bude závodních.
Průběžné výsledky Auto + SSV + kamion po 9. etapě: 1. Poulin, Balanger (Fr./Apache) 39:10:57, 2. Feryn, Keisels (Bel./Toyota) +3:54:58, 3. Vento, Ruiz Moreno (Šp./Can-Am) +4:45:59, 4. Tomeček (ČR/TATRA) +5:50:22, 5. Henricy, Bersey (Fr./Polaris) +7:25:53, 6. Van Velsen, Van Velsen, Siemons (Niz./Scania) +8:14:25, 7. Stam, Bargeman (Niz./Toyota) +8:35:32, 8. Feryn, Burgelman, De Leeuw (Bel./Ginaf) +12:50:19.