6.1.2019 - Den volna
Tatra Tatře pomůže
Tatrováci píší na cestě do Dakaru další neuvěřitelný příběh.
Neuvěřitelný příběh českých Tater 815 na Africa Eco Race 2019 pokračuje. Nejprve se na trati druhé etapy s poruchou zastavila červenobílá Tatra a Petr Čapka se Zdeňkem Vodou museli odstoupit. Teď je ale v problémech i oranžovočerná Tatra Tomáše Tomečka. A z bryndy jí pomůže… ano, Čapkova Tatra.
Když bylo jasné, že červenobílá Tatra se startovním číslem 406 má zásadní problém, přijel pro ni Petr Foltýn s oranžovou Tatrou balai, a na tyči ji odtáhl do marockého města Zagora. Tam teď Tatra čeká buď na opravu, nebo aspoň na přesun do České republiky. Stojí na stejném místě, kde bylo před třemi lety nutno odstavit porouchanou asistenční Tatru Tomáše Tomečka. Ten se tehdy pro ni vrátil z cíle závodu v Dakaru. Převzal trofej za třetí místo, přesedl ze závodní Tatry do balai, a jel celou cestu zpět až do Zagory, kde doprovodnou Tatru naložil a odvezl domů.
V páté etapě letošního ročníku se ale zastavila závodní Tatra Tomáše Tomečka s prominentním číslem 400 na dveřích. Do bivaku v Dakhle ji dovezl na tyči Petr Foltýn. „Zpět v Africe jezdíme od roku 2011 a nikdy jsme větší technické potíže neměli,“ krčí rameny Tomeček. „Ukroutila se spojková hřídel. Porucha, o které nevím, že by ji někdy někdo na Tatře měl. Ale je to technika a tohle je maratón do Dakaru, stát se může asi všechno.“ Poslední problémy podobného kalibru spadají do roku 2005, tehdy se týkaly převodovky, a předtím do roku 2001, kdy praskla kloubová hřídel. „Je zajímavé, že se vždycky nakonec pokazí něco, co nemáme. Náhradní spojkovou hřídel jsme nikdy nevozili,“ navazuje Tomeček a pokračuje: „Doma už má manželka díly připravené, ale DHL to nestihne k nám včas přepravit. Museli jsme něco vymyslet.“ A jedno řešení opravdu vymysleli.
Na závodě je naštěstí volný den, a to poskytuje solidní prostor pro improvizaci. Tomeček zavolal Petru Čapkovi a domluvili se na půjčení spojkové hřídele z Čapkovy Tatry. Jenže, ta stojí skoro 1500 kilometrů daleko! V nedalekém městě Dakhla tedy půjčili osobní auto, do něj nasedli pilot bílého balai Leopold Paďour a mechanik Pavel Kletenský. A vyrazili na dlouhou cestu zpět vymontovat patřičný díl. Bílé balai mezitím posloužilo jako dárce spojkové hřídele závodní Tatře. „Hřídel už je v autě, teď ho pojedu projet a natankovat,“ hlásí Tomáš Tomeček z bivaku. „Bude to všechno náročné, ale měli bychom to zvládnout. Děkuji všem za pomoc!“
V Zagoře už na výpravu čeká slovenský kamarád, který se nabídl anabázi s demontáží dílu exkluzivně nafotit. Těžko ale odhadnout, v kolik hodin to bude, jak dlouho potrvá práce a cesta zpět. Jisté ale je, že až se Paďour s Kletenským ze Zagory vrátí, bivak v Dakhle bude prázdný. Celý konvoj Africa Eco Race tou dobou bude v Mauritánii. Čekat na ně bude jen bílé balai, které obdrží Čapkovu spojkovou hřídel, a oba zachránci v něm následně doženou závod. V něm, věřme, bude řádit Tomáš Tomeček s uzdravenou Tatrou. S přiděleným časem a penalizací za nedokončenou pátou etapu se propadl z prvního na šesté místo. Ale pořád je v závodě a do Dakaru daleko!
Je třeba říci, že se vše odehrává se svolením Jeana-Louise Schlessera, šéfa Africa Eco Race, a ten si za to rovněž zaslouží velké díky.
Celý příběh budeme dále sledovat. Držte Tatrovákům palce!
Prokop Siwek