5.1.2018 4. etapa vč. videa

 

Čtvrtá etapa z Assy do Fort Chacal se svou délkou 497 km stala úplně nejdelší etapou, které se za deset let Africa Eco Race jely. Opět se zde ukázala krása organizace Reného Metge a Jeana Luise Schlessera, když závodníci ráno startovali z bivaku, a odpoledne je z cíle do bivaku dělila vzdálenost necelých dvou kilometrů. Navigačně to bylo nesmírně obtížné. Kamenité pasáže, písek, rychlé pisty otevřenou krajinou, kde se nebylo čeho chytit, spousta slepých odboček, místy velmi špatně čitelná trasa, samozřejmě také duny. Loni se část této etapy musela rušit kvůli záplavám a nesjízdnému terénu.

Čtvrtá etapa Africa Eco Race 2018: Assa - Fort Chacal, 5. ledna 2018
Celková délka: 499 km
Přejezd: 0 km, start z bivaku
Etapa: Assa - Fort Chacal 497 km
Přejezd: 2 km do bivaku

Tomeček odpáral Van de Laara, ujel i Kovacsovi

Gerard de Rooy se ve čtvrté etapě vydal na trať bez svého kolegy Van Ginkela s druhým Ivecem, které stejně jako na Silk Way Rally 2017 moc nefunguje. Vše ale odpovídá tomu, že se na Ivecu pracuje, a do páté etapy se zase vrátí na trať. Naopak Elisabete Jacinto nemá do svého MANu náhradní diferenciál, a ráno v závodě skončila.

Český prapor stále drží vysoko Tomáš Tomeček. I v navigačně nesmírně obtížných etapách se drží na dostřel de Rooyovi, a s konkurencí se pere o druhé místo. Ve čtvrté etapě dokázal odpárat dosud druhého van de Laara s DAFem, který už na druhém checkpointu ztrácel hodinu. Až do cíle se pak Tomeček přetahoval o pomyslné stříbro s Kovacsem na Scanii, nakonec ho urval o deset minut a v celkovém pořadí už na něj má náskok přes třičtvrtě hodiny!

Tomáš Tomeček: "Dnes to bylo rychlé a prašné. Často jsem letěl až na limitu 145 km/h, do cíle jsem dojel se separací běhounu na pravém zadním kole, takže hlásím další pneu mínus. Mám obrovskou radost, jak mi fungují tlumiče, to je prostě paráda! Chvíli za mnou jely dva osobáky, pak mě předjely. Někde za mnou musel být i Kovacs, asi jsme se i naháněli, ale nedokázal se ke mě dostat blíž. Je mi líto, že skončila Elisabete, odešel jí přední diferenciál. De Rooy mi na startu říkal, že na druhém Ivecu řeší chlazení a ještě něco, s penalizací pojedou dál. Ke konci speciálu mi opět přestalo fungovat převíjení navigace, budeme to zase dál ladit."

Motorkáři to mají letos hodně těžké, a taky jich dost odpadává. Dnes nedokončila ani hlavní hvězda Pal Anders Ullevalseter, kterého mezi prvním a druhým checkpointem zradila jeho KTM. Do bivaku jej transportoval vrtulník, na motorce se bude usilovně pracovat celou noc, aby se zkušený Nor mohl zase vrátit do závodu, byť s příslušnou penalizací. Pod jeho křídly startují letos v Africe další dva závodníci, Jensen dokončil čtvrtou etapu ve 12. čase, ale Helmersen projel naposledy CP2 na 179. kilometru. 

Roli andělů přijal Slovakia Rally Team, který se v tuto chvíli stará o své dva jezdce Martina Benka a potlučeného Jána Zaťka (oba jsou v cíli čtvrté etapy), pomáhá Tomáši Tomečkovi s roadbookem, a ještě na svou palubu přijali Ullevalseterova mechanika z porouchaného asistenčního vozu.

V kategorii automobilů si to nadále rozdávají Vasiljev, Serradori a Thomasse. Za ním byla ve 4. etapě přibližně dvacetiminutová díra, a ve smečce dalších vozů už figuroval i dnes mezi automobily pátý nejrychlejší kamion Gerarda de Rooye. Stejné je to i v celkovém pořadí, kam pořadatelé zahrnují dohromady auta i kamiony. Tomeček je ve smíšeném pořadí na 15. místě.

Třetí i čtvrtá etapa byly pořádně náročné, na trati pokaždé zůstaly viset desítky závodníků, a obě balai se tak mají nonstop co otáčet. Pátá etapa v sobotu 6. ledna bude dohromady měřit 631 km, z toho 436 km bude závodních. Bivak bude stát v Dakhle, kde si všichni "přeživší" v neděli odpočinou při volném dni.

V pozadí úspěchů týmu Promet/Czechoslovak Group Tomáše Tomečka stojí řada partnerů. Hlavními sponzory jsou pro letošní sezonu opět společnosti Promet Group a Czechoslovak Group. Tým podporují také společnosti Tatra Trucks, Tawesco, Mann Hummel, Federal Mogul a další.

Mediálně Tomáše Tomečka podporuje redakce Motorsport revue. Více informací najdete na stránkách www.africaecorace.com, www.tomastomecek.cz, www.msrevue.cz.

Výsledky 4. etapy (497 km):
Moto: 1. Ceci 5:38:57 (KTM), 2. Anjos Oliveira (Yamaha) +08:52, 3. Agazzi (Honda) +35:02, 4. Benko +57:06,... 17. Zaťko (oba KTM) +2:15:24.
Auta: 1. Vasiljev (Mini) 4:47:09, 2. Serradori (MCM) +03:21, 3. Thomasse (Optimus) +09:28.
Kamiony: 1. De Rooy (Iveco) 5:22:07, 2. Tomeček (Tatra) +26:44, 3. Kovacs (Scania) +36:02.

Výsledky po 4. etapě:
Moto: 1. Ceci 17:39:59, 2. Anjos Oliveira +43:58, 3. Rui Olivera +2:19:52, 4. Benko +2:25:19,... 12. Zaťko +5:04:03.
Auta: 1. Vasiljev 14:28:30, 2. Serradori +10:23 3. Thomasse +43:56.
Kamiony: 1. De Rooy 16:32:25, 2. Tomeček +2:12:33, 3. Kovacs +2:58:22.

LIVE TRACKING: http://live.rallygps.ro/africaecorace/
IRITRACK http://vulcain.iritrack.net/tdcom/posi/AER2018/web/index.php/display/ind...
VÝSLEDKY: http://2018.africarace-live.com/fichiers/classement.php?etape=3&secteur=...

------------------------------- 
Africa Eco Race 2018, Monako – Dakar
Dohromady 6107 km, z toho 4006 km jsou závodní etapy.
První etapa 2. ledna, poslední etapa 14. ledna, celkem 12 etap a jeden volný den.
Prvních pět etap v Maroku, volný den (Dakhla), šest etap v Mauretánii, závěrečná etapa v Senegalu.

Autor: Prokop Siwek, www.msrevue.cz