4. etapa - Kamení, defekt, kamení, defekt

Tomáš Tomeček ve čtvrté etapě Africa Eco Race poznal, jak chutná bezmoc. Někdy se můžete snažit jak chcete a stejně to nedopadne dobře. Naštěstí to nedopadlo ani vyloženě špatně a naděje na dobrý výsledek v závodě stále žije.

Marocké pouště jsou tvořeny převážně zrádným drobným i větším kamením. Pneumatikám se rychlá jízda po takovém povrchu přirozeně nelíbí a někdy řeknou dost. „Bylo to jednoduché. Nejdřív jsem všechny soupeře předjel a přišel defekt. Pak jsem zase hlavní konkurenty předjel a přišel další defekt,“ glosuje Tomáš Tomeček. „Při tom prvním, to bylo okolo sedmnáctého kilometru, jsem si říkal, pane jo, to je kamení, snad nebudu mít defekt. Lup, a byl tam. A zase pravé zadní kolo,“ líčí pilot Tatry 815. „Měnil jsem ho patnáct až dvacet minut, šlo to dobře. Pak jsem spěchal dál, předjížděl jsem. A na 325. kilometru se to opakovalo.“ Tentokrát se jednalo o levé zadní kolo a následky byly horší. Roztrhaná pneumatika rozbila světlo, blatník, utrhla zástěrku. „A také jsem zjistil, že praskla manžeta na poloose,“ navazuje Tomeček. „S tím už jsem nějak dojel do cíle. V bivaku jsme ještě zavařovali konzoli tlumiče, která mi praskla loni. Zesílili jsme ji, ale stejně to úplně nepomohlo a občas se musí opravit.“

Starosti má téměř polovina startovního pole. Závodníci se trousili do cíle celé odpoledne i večer, mnozí opět dokončí za tmy. „Baléčka včera vůbec nepřijela. V noci bylo ještě v poušti dvanáct motorek, aut a kamionů. Dneska to bude podobné,“ uvažuje Tomáš Tomeček. „Nebyla to zase až tak těžká etapa, ale zato dlouhá. Je to jako když v závodním tempu přejedete naši republiku napříč.“ O nic lehčí nebude ani následující etapa, jen na ní přece jen bude více písku. Pořadatelé samozřejmě také jako každý den chystají navigační chytáky.

Dnes se do jednoho z nich chytil slovenský motocyklový jezdec Martin Benko, který na 80. kilometru vsadil na špatnou kartu a místo jistoty se vydal jinou stopou, kterou zvolil jeho nejbližší soupeř v pořadí. Ale taková už je někdy závodní strategie. Trochu v etapě bloudil také Ján Zaťko.
Pátá etapa bude dohromady měřit téměř 700 kilometrů a na jejím konci se závodní karavana na dvě noci rozloží na břehu Atlantského oceánu. Poblíž města Dakhla stráví závodníci, doprovody a pořadatelé nedělní volný den. Pro někoho nastane doba zaslouženého odpočinku, pro jiné čas nutných oprav těžce zkoušené techniky.

4. etapa Africa Eco Race 2020: Oued Draa - Smara, 10. ledna 2020

Celková délka: 405 km
Přejezd: start z bivaku
Etapa: Oued Draa – Sidi Laroussi 385 km
Přejezd: Sidi Laroussi – Smara 19 km

AER 2020 - výsledky 4. etapy (385 km):
Kamiony: 1. Bouwens (Bel./Iveco) 4:28:18, 2. Kovács (Maď./Scania) +16:43, 3. Elfrink (Niz./Mercedes) +32:25,…7. Tomeček (ČR/Tatra) +1:21:03.
Moto: 1. Poskitt (Brit./KTM) 5:02:45, 2. Lucci (It./Husqv.) +04:44, 3. Dabrowski (Pol./KTM) +05:40,… 9. Benko +21:42, 34. Zaťko +1:16:42 (oba SR/KTM).
Auta/SxS: 1. Fromont (Fr./Buggy) 4:44:12, 2. Martin (Fr./Mercedes) +11:43, 3. Fretin (Fr./Can-Am) +2:04:15.

AER 2020 - výsledky po 4. etapě:
Kamiony: 1. Kovács 15:38:00, 2. Bouwens +13:09, 3. Fazekas (Maď./Scania) +2:02:28, 4. Essers (Bel./Man) +2:12:46, 5. Van Velsen (Niz./Ginaf) +2:46:01, 6. Tomeček +2:47:31.
Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 15:37:14, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) +00:09, 3. Poskitt +21:10,... 9. Benko +1:33:01, 28. Zaťko +4:35:46.
Auta/SxS: 1. Fromont 15:36:18, 2. Martin +12:44, 3. Fretin +1:19:30.

Tradiční harmonogram Africa Eco Race obsahuje 12 etap a jeden volný den v západosaharské Dakhle. Trasa od první etapy 7. ledna povede převážně dosud nevyužívanými částmi Maroka a Mauritánie, kde se poprvé dostane také do dříve dakarsky proslavené oblasti Tidjikja. Úspěšní závodníci absolvují přibližně šest tisíc kilometrů, z toho asi čtyři tisíce v ostrém tempu a do Dakaru dorazí v neděli 19. ledna.

IRITRACK: https://tinyurl.com/AER20Iritrack
CHECKPOINTY: https://tinyurl.com/AER20Checkpoints
VÝSLEDKY: https://2020.africarace-live.com/fichiers/classement.php
ODKAZY: www.tomastomecek.cz, www.africarace.com, https://www.facebook.com/MotorsportRevue