
15.1.2023 Střípky z Dakaru 2023 - 2. díl
15.1.2023:
Jsou v cíli! Tomáš Tomeček s Ardem Munsterem a Nikem Funaiolim úspěšně dokončili Dakar Rally 2023 ve službách South Racing a South Racing Can-Am - gratulujeme. Tomášovi se pokusíme ty dokončené Dakary a Afriky spočítat. Na rampě je ale nečekejte, nejspíš prý nebudou připuštěni kvůli oranžovému číslu za tu jednu vynechanou etapu. To je fuk, další Dakar bude ten opravdový v březnu u Růžového jezera při Africa Eco Race
***
14.1.2023:
Další etapa odfajfknutá! Tomáš Tomeček se dnes zdržel u převráceného zeleného trucku Desert Warriors. Bohužel ležel v tak hlubokém písku, že se s ním nedalo nic udělat a Holanďané museli počkat na šestikolku. Předposlední etapa přinesla první defekt v závodě. Na pravém zadním kole. Posádka to zjistila v cíli. Kolo se naštěstí dařilo dohušťovat po celý dlouhý přejezd a měnilo se až v bivaku. Vzali si náhradní pneu z doprovodu, s naloženými rezervami se nehýbalo. Bivak je rozbahněný, ale South Racing tentokrát vyfasoval malinko vyvýšený plac, kde se nedrží tolik vody. Únava už je veliká, všichni se těší, že už bude konec. Zážitky z Pusté končiny jsou veliké, zpracováváme rozhovor!
***
14.1.2023:
Tomáš Tomeček + Ard + Niko dnes zvládli i druhou část maratonu. Bylo krásně vidět a dobře se hledaly trasy, kudy jet. Trať vedla přes šoty, vyschlá jezera, a samozřejmě duny. Tomáš se rozhodl hodně pomáhat kamarádům s dalšími kamiony. Zachraňováním ztratil strašně moc času, takže posádka musela opět "zapnout noční vidění". V bivaku jsme na ně čekali do poslední možné chvíle, nakonec jsme se zřejmě těsně minuli. Tak máme aspoň tyto informace od Arda Munstera, když se mu na přejezdu podařilo najít signál. Díky!
***
13.1.2023
Tomáš Tomeček byl jedinou rychlou asistencí South Racingu, která včera dojela do bivaku. O díly byl velký zájem. A to měl v etapě co dělat. Tahal i dva kamiony. Sám ale také uvízl na jedné menší jednoduché duně. "Byla už tma, nevěděli jsme, kudy přesně vede trať," vysvětluje navigátor Ard Munster. "Věděli jsme, že Tomáš bojovník a do bivaku dojede," zaznělo dnes od zástupců South Racingu. Máme pro vás rozhovor s paní, která Toma k týmu dostala. Snad už večer budeme na slušných datech a něco vydáme.
Jsme v cíli dnešní etapy. Kolem nás doteď projelo sedm kamionů, první s mega náskokem van Kasteren. Do bivaku už se nevracíme, jedeme dál dopředu.
***
13.1.2023:
Představte si, že pořadatel Dakar Rally vymyslí, že se pojede maratonská etapa v Pusté končině, kde není signál. Bivak pro tisíce lidí umístí na tři dny do míst, kde ale také není signál. A tak se z pracovníků médií stanou lovci signálu.
Ukáže se, že v úvahu připadají tři místa. Vlevo po hlavní, kde je slabý signál, ale je. Pak vpravo na benzínce, kde je ještě slabší signál, ale také je. A pak o pár kilometrů dál u vysílače. Stojíte sice blbě u krajnice a kolem vás valí kamiony, ale dá se pracovat. Vždycky to s vámi zatřepe. Bojíte se, odpoledne protlačíte aspoň fotky, ale za tmy se fakt bojíte moc. A tak si tady žijeme dva dny a budeme ještě třetí. To platí, pokud tento článek dokážu nasadit ve čtvrtek, tedy v době, kdy závodníci mají za sebou první etapu maratonu. Pokud se to nepovedlo, tak jej čtete až v pátek a já jsem přišel o nervy.
Závodníkům je to fuk. Ti jsou v Pusté končině a tam s ničím ani nepočítají. A my tam o nich nevíme nic, kromě výsledků. Takže, Tomáš Tomeček je úspěšně v cíli této 12. etapy. Vězte, že než do ní vyrazil, tak jsme s ním natočili rozhovor. Dorazili jsme ve dvě ráno, do bivaku jsme se ani nedostali, protože jsme si neměli s lidmi uvnitř jak sdělit, kde na nás čekají pásky od South Racingu na vstup. Tak jsme se stavili za Mílou Janáčkem, který v té době lovil signál vlevo, radit nebylo co. Nakonec bylo vše celkem jedno, spali jsme před bivakem dvě hodiny v autě, pak před 30 metrů za námi startovali motorkáři a po nich ostatní, a to jsme už diverzně pronikli dovnitř a postupně si vše zařídili.
Rozhovoru s Tomášem se určitě dočkáte, stejně jako těch dalších, které máme v plánu a v nejhorším je odešleme ke střihu v neděli v cílovém městě celé rally Dammámu. Ale byli jsme se dnes podívat kus cesty směrem k Pusté končině, zhruba 120 km k Shaybachu kde je to obšancované obrovskou ropnou rafinérií Aramco, asi hlavním sponzorem letošního Dakaru. Nádherné obrovské, ale oplocené duny. Našli jsme díru v plotě, z duny nás posléze stáhlo vytrvalé troubení Hiluxu vyzbrojeného kulometem. Na dotaz, kudy lze sjet blíže k Aramcu, což je kromě vrtů také trochu samostatné městečko pro zaměstnance, ozbrojenci jen pobaveně kroutili hlavami.
Duny jsou tam ale doopravdy úžasné a moc se těšíme na vyprávění, jak to vypadá ještě dál, kde se jedou obě maratónské etapy. A nám se snad v pátek povede dostat i na trať, k cíli toho druhého speciálu. Bivak pak zůstane ještě třetí noc na místě bez signálu, ale my povalíme dál směr 13. etapa. Tedy, pokud to nakonec nedopadne úplně jinak. To na Dakaru nikdy není jisté. Kór v Saúdské Arábii, kam ještě nedávno noha turistova vstoupila leda, pokud mířila do Mekky.
Text a foto Prokop Siwek
***
12.1.2023:
První závodníci vyráželi do maratonu už okolo čtvrté ráno. Tomáš Tomeček a další asistence přišly na řadu před devátou. Vyrazili jsme se podívat směrem do Pusté končiny, tak pro představu maličká ukázka velkých dun. Signál je mizerný až spíše žádný, tak uvidíme, zda dnes projde aspoň kousek rozhovoru s Tomášem.
Prokop Siwek
***
11.1.2023:
V desáté etapě už bylo s Tatrou a Tomáš Tomeček vše v pořádku. Aby ne, duny, duny, duny, ty kopřivnickému speciálu a Desert Masterovi vždy dodají energii! A to byl přitom písek hodně jemný, obtížně se hledala optimální rychlost na výjezdy a Tomáš musel použít všechny své schopnosti, aby pokaždé našel správnou cestu, kterou duny zdolat. Zítra maraton!
***
11.1.2023
Výchozím bodem pro cestu na Dakar Rally 2023 jsme zvolili město Dammám. A také cílovým. Závod zde v neděli 15. ledna skončí pro závodníky i pro nás. Do Dammámu jsme s kolegou Markem přiletěli z Vídně v úterý 10. ledna odpoledne. Vzhledem ke dvouhodinovému časovému posunu už za tmy. Pro pořádek dodám, že jsme vyrazili z Prahy autem ve tři ráno.
Hned na letišti jsme si koupili místní sim kartu s dohromady 50 GB dat, která ale funguje jen na internet, nemá telefonní číslo. Což nás málem vytrestalo následně při půjčování auta. Nakonec se podařilo použít české číslo. Z dostupné nabídky jsme si vybrali Hyundai Accent. V nádrži měl tak třetinu, na to se tady nehraje. Ceny pohonných hmot jsou pro místní nepodstatné. Litr nafty například vychází na 12-13 Kč.
V Dammámu neprší, ale je oblačno a chladno. Těch 13 stupňů se dá přežít i v teplejší mikině, akorát, že celkem dost fouká. Závodníci včera spali v bivaku v Haradhu. My máme v plánu za nimi dorazit dnes nebo zítra. Je to odsud asi 800 km, uvidíme, jak nám bude cesta ubíhat. Víme, že míříme do Shaybahu, kde je poušť, super veliká ropná rafinérie Aramco a jinak celkem nic. Tak si radši musíme vše po cestě nakoupit. Závodníci z Shaybahu vyrazí na maratónskou dvojetapu, pak se do něj zase vrátí. Doprovody tedy v Shaybahu zůstanou tři noci v kuse. My se k nim přidáme a pak pojedeme se závodem až zpět do Dammámu. Takový je plán.
Ke včerejší etapě Tomáše Tomečka vám toho mnoho nepovím. Za pět hodin v letadle se člověk pochopitelně nic nedozví, při zařizování na letišti a následně hledání ubytování také ne. Telefonovat se tady nedá ani přes WhattsApp. Pouze psát. Díky zprávě od Arda Munstera aspoň víme o problémech s pravou zadní brzdou oranžové Tatry. Kvůli opravě se o čtyři minuty nepovedlo Tomáši Tomečkovi stihnout start. Tak se kluci místo toho rovnou přesunuli do dalšího bivaku a pořádně dokončili opravu, aby byli připraveni tahat tunu náhradních dílů a nářadí v maratónu. Následkem toho v celkovém pořadí spadli na 26. místo. Důležitější je, aby zvládli následující etapy.
Tak ještě aspoň pár slov k Dammámu. Město má skoro milion obyvatel a patří mezi největší v Saúdské Arábii. Letiště je 30 km daleko po cestách, které tady mají mnoho proudů a na naše poměry málo značení. Hledali jsme historickou část. Nějaké uličky s obchůdky jsme našli, tak to asi je ono. Jinak je vidět, že se prostorem nešetří. Všechno mimo to centrum je mega. Obchody, lékárny, markety, benzínky, silnice, zbytečná místnost navíc vedle našeho pokoje, všechno je obrovské. A osvětlené jak v Disneylandu. Tady se rozhodně energie neřeší.
Lidé se hodně zajímali, co jsme zač. Česko nebo Československo celkem znali, i když jsme teda ani jednou neslyšeli Nedvěd, Čech nebo Baroš. Tahle sláva už je evidentně pryč. Věděli, že existuje Dakar Rally, ale většina se ptala, kdy to startuje. Tak jsme je překvapovali, že už je závod za půlkou a že za pár dní skončí v jejich městě. Kde přesně bude rampa a slavnostní vyhlášení nevěděl vůbec nikdo a nezjistili jsme to ani my. Není tady žádná reklama. On je totiž ještě čas. Velkolepý saúdskoarabský projekt Vision 2030 má vyvrcholit až za sedm let a do té doby se zde promují jiné sportovní akce světového významu. Pak tady chtějí mít 100 milionů turistů ročně. Makají na tom samozřejmě už teď. Země ještě nedávno uzavřená světu vytváří letecké huby, přes které se odsud přestupuje do dalších destinací dál na východ. Například polovina našeho letadla pokračovala dalšími spoji do Indie. Často to nebyli Indové, ale Američané. Uvidíme, jestli budou i v Shaybahu…
Text Prokop Siwek
***
10.1.2023:
Tomáš Tomeček neprožil v 9. etapě šťastné chvíle. Vlastně, on ji neprožil vůbec. Před startem zjistil zásadní problém na zadních brzdách. A pak o čtyři minuty nestihl start. Oranžová Tatra se místo toho po asfaltu přesunula do dalšího bivaku v Haradhu. Brzdy jsou opravené a auto je připravené na další závod. Tým ho bude extrémně hodně potřebovat především v blížící se maratonské dvojetapě.
***
9.1.2023:
Tomáš Tomeček si užil volný den na Dakar Rally podobně skvěle jako před rokem. Výborné jídlo a pohoda v týmu South Racing. Na Tatře proběhla běžná údržba: palivo, olejové filtry, vzduchové filtry, maziva. A úklid!
V celkovém pořadí po 8 etapách jsou na 24. místě z 51 účastníků. Ale to není podstatné. Důležitá je spokojenost klientů a vedení týmu. Tak vzhůru do druhé části závodu!
Pokud vše půjde tak jak má, ohlásíme se zítra ze Saúdské Arábie i my. Je na čase přidat nějaké rozhovory, rozeslat newslettery a prostě ty reporty trochu přitunit!