1. etapa Africa Eco Race 2020

Větev nadělala paseku

Účastníci dvanáctého ročníku Africa Eco Race mají za sebou přejímky ve francouzském Mentonu, slavnostní start v Monaku, cestu trajektem z italské Savony do marockého Tangeru a v úterý 7. ledna už i první etapu. Celá se konala ve vegetaci a Tomáš Tomeček ji dokončil s problémy na 11. místě mezi kamiony. 

Aby se celý měřený speciál konal na hlíně, trávě a písku mezi stromy, to historie afrického dakarského závodění už delší dobu nepamatuje. „Dlouho jsme tady nic takového neměli. Už ani nevím, kdy naposledy,“ přemítá Tomáš Tomeček. „Za těch deset let na Africa Eco Race jsme nic kompletně ve vegetaci nejeli.“ Speciál se jel v háji korkových dubů a měřil pouhých 23 kilometrů. Nemalou část startovního pole přesto značně potrápil. Náročný byl především pro kamiony, jejichž piloti si museli dávat pozor na větve. „Sklo sice rozbité nemám, ale stejně jsem se jedné větvi nedokázal vyhnout. Utrhla mi vzduchovou hadici,“ líčí český pilot a pokračuje: „Rázem jsem přišel o veškerý vzduch, což znamenalo, že jsem vůbec nemohl řadit. Musel jsem zastavit a nějak ten problém na místě vyřešit. Naštěstí se mi podařilo hadici zase spojit a mohl jsem pokračovat.“ Nebyla to ale jediná patálie, která jej potkala. 

Pořadatelé milují navigační chytáky a na relativně krátké měřené vložce se opravdu vyřádili. „Hned na třetím kilometru byl takový bloudící okruh a tam jsem se chytil. Martin Benko mi pak říkal, že dopadl úplně stejně,“ popisuje Tomeček. „Dlouho jsem se z toho nemohl dostat. A pak se mi to stalo znovu ještě na jednom místě,“ dodává trochu zklamaně. Jestli první oprava v letošním závodě zabrala patnáct nebo dvacet minut, bloudění přineslo větší ztrátu. Dohromady to byla téměř hodina na Miklóse Kovácse se Scanií, který do závodu doslova vletěl a ve spojené kategorii automobilů, bugin SxS a kamionů bral celkové 11. místo s nicotnou ztrátou na mrštné buginky.

Závod je na samém začátku a Tomáš Tomeček zůstává v klidu: „Nic se neděje. Máme za sebou skoro 500 kilometrů dlouhý přejezd, oprava už je taky skoro hotová. Zítra jedeme dál,“ neztrácí hlavu trojnásobný šampion závodu. Dobře ví, že jeho chvíle přijdou až v těch opravdu těžkých úsecích, především v mauritánských dunách.

Do cíle prvního afrického bivaku, který se nachází u marocké Tardy, se úspěšně dostali také oba slovenští závodníci na motorkách. Dařilo se zejména Jánu Zaťkovi. Nedal se zmást soupeři a dobře navigoval. Zaslouženě si připsal pozici v první desítce a o šest vteřin i vítězství ve třídě. 

Druhá etapa ve středu 8. ledna bude startovat přímo z bivaku a po 329 závodních kilometrech skončí ani ne čtyři kilometry od dalšího bivaku. Mělo by to být klasické Maroko. Kamenité, prašné, se spoustou wádí a nutností správně pracovat s tlaky v pneumatikách. Deset kilometrů před cílem se objeví první menší duny.

Středa 8. ledna bude zároveň televizním dnem pro české fanoušky Tomáše Tomečka a Africa Eco Race. Reportáž z úvodního dění budete moci shlédnout na televizích ČT Sport, Sport 5 a východočeské V1. Další reportáže připravíme v půli závodu a pochopitelně v jeho cíli. Stejně jako v předchozích ročnících pro vás z každé etapy chystáme sestřihy zaměřené pouze na Tomečka a jeho oranžovou Tatru 815. 

1. etapa Africa Eco Race 2020: Tanger Med - Tarda, 7. ledna 2020
Celková délka: 754 km
Přejezd: Tanger Med - Kenitra 241 km
Etapa: Kenitra - Zardal 23 km
Přejezd: Zardal – Tarda 490 km

AER 2020 - výsledky 1. etapy (23 km):
Kamiony: 1. Kovács (Maď./Scania) 28:27, 2. Levickij (Rus./Gaz) +10:44, 3. Hillewaere (Bel./Man) +15:15,… 11. Tomeček (ČR/Tatra) +59:44.
Moto: 1. Botturi 20:33 (It./Yamaha), 2. Poskitt (Brit./KTM) +01:57, 3. Jensen (Nor./KTM) +04:07,... 10. Zaťko +08:55, 24. Benko +12:39 (oba SR/KTM).
Auta/SxS: 1. Fretin (Fr./Can-Am) 22:32, 2. Derikx +01:44, 3. Vollebregt (oba Niz./Can-Am) +03:26.

Tradiční harmonogram Africa Eco Race obsahuje 12 etap a jeden volný den v západosaharské Dakhle. Trasa od první etapy 7. ledna povede převážně dosud nevyužívanými částmi Maroka a Mauritánie, kde se poprvé dostane také do dříve dakarsky proslavené oblasti Tidjikja. Úspěšní závodníci absolvují přibližně šest tisíc kilometrů, z toho asi čtyři tisíce v ostrém tempu a do Dakaru dorazí v neděli 19. ledna.