O moc lépe to už nešlo
PROMET/EXCALIBUR tým Tomáše Tomečka vybojoval ve třetí etapě Africa Eco Race třetí místo a v průběžném hodnocení kategorie kamionů mu patří také třetí příčka.
Třetí marocká etapa sedmého ročníku Africa Eco Race z Tagounite do Assy nabídla téměř 460 kilometrů dlouhou rychlostní zkoušku, která byla opět plná technicky náročných úseků. Po svižnějším začátku a technické pasáži plné navigačních změn zamířili závodníci do více než dvacetikilometrového dunového pole Chegaga Erg. Vzhledem k velkým srážkám v posledních týdnech bylo ředitelstvím soutěže výrazně nedoporučeno jet přes jezero Iriki. Zbývající kilometry nabídly koktejl vyschlých jezer, písečných úseků, kamenitých cest, kaňonů, vyschlých řečišť i brodů, prostě tak trochu ode všeho něco.
Silvestrovské oslavy se v bivaku nesly v poněkud komorním duchu. O půlnoci se na nebi objevila červená světlice, která pomalu padala dolů a dala všem, kdo tou dobou ještě nespali na vědomí, že rok 2014 se právě stal minulostí. Po tradičně chladné noci, kdy teploty opět atakovaly nulu, přivítalo závodníky sluncem zalité modré nebe. Tomečkova Tatra odstartovala do závodu podle výsledků z předchozího dne jako druhý kamion, následována smečkou ruských Kamazů.
Jaká byla dnešní etapa očima Tomáše Tomečka? "Obtížnost se stupňuje, auto dostalo dnes pořádně zabrat. Díky silným vibracím začaly praskat některé prvky nástavby, ale to není nic, s čím bychom si neuměli poradit. Jsem rád, že jsme v cíli, protože to dnes bylo opravdu dlouhé a náročné. S dosaženým výsledkem jsem spokojený. Neudělali jsme žádnou navigační ani jezdeckou chybu, ale přesto to dnes na Kamaz nestačilo."
Tomečkův navigátor Ladislav Lála k tomu říká: "Do Afriky jsem se těšil zejména na dunová pole. Tomáš jezdí hodně hlavou a dokáže i při velmi svižné jízdě šetřit auto. Před vjezdem do dunového pole jsme projeli kolem dua kroužících Kamazů, kteří se hned pověsili za nás. V dunách jsme se našim ruským soupeřům vzdálili a po chvíli předjeli i Elisabeth Jacinto, která dnes startovala před námi."
O pár desítek kilometrů dále dokázaly Kamazy na rovném rozbitém úseku využít potenciál excelentně fungujícího tlumení a posunuly se do čela. "Jsem rád za konkurenci a když vidím, jak agresivně dokáže Kamaz jet, tak mě hned napadá, kam bychom ještě mohli Tatru posunout. Je to samozřejmě především o tlumičích. Když se podívám na startovní pole, tak téměř všichni jedou tlumiče jedné značky."
Kamaz nasadil na Africa Eco Race dvě posádky a má v bivaku s přehledem největší tým čítající na tři desítky lidí. Zajímavostí je Kamaz se startovním číslem 404, který je diesel / CNG hybridem.
"Tomáš jel dnes opravdu dobře a navíc velmi sportovně," uzavírá navigátor Lála. "Při předjíždění je velmi ohleduplný zejména k motorkářům a na výzvu sentinelu, kterým žádá rychlejší soupeř o umožnění předjetí reaguje bez prodlení. Několik soupeřů napříč startovním pole to kvitovalo povděkem. Jsem rád, že jsem v kabině právě s Tomášem, jakkoliv jsem po třech dnech jako zbitý ... no já se vlastně nikdy moc nepral."
Čtvrtá rychlostní zkouška vedoucí z Assy do As Sakn slibuje téměř 379 ostrých kilometrů. Zachovejte nám přízeň.
Výsledky etapy TAGOUNITE / ASSA
Motocykly
1. | 100 | ULLEVALSETER Pal Anders | 05:58:08 | KTM |
2. | 105 | VANDERWEYEN Gilles | 06:32:14 | KTM |
3. | 102 | THEURETZBACHER Robert | 06:34:29 | KTM |
18. | 102 | ZATKO Jan | 08:48:14 | KTM |
Auta
1. | 200 | LOOMANS J. | 05:17:33 | Toyota |
2. | 215 | CHAGIROV A. | 05:26:07 | Toyota |
3. | 211 | SERRADORI M. | 05:26:07 | Predator |
5. | 202 | ZAPLETAL M. | 05:32:58 | H3 |
Kamiony
1. | 401 | SHIBALOV A. | 05:19:05 | KAMAZ |
2. | 404 | KUPRIANOV S. | 05:25:45 | KAMAZ |
3. | 400 | TOMEČEK T. | 05:37:57 | TATRA |
4. | 403 | JACINTO E. | 06:11:03 | MAN |
5. | 402 | KOVACS M. | 06:29:48 | SCANIA |
6. | 406 | BOUWENS G. | 07:25:57 | IVECO |
7. | 408 | DOMOWNIK P. | 08:03:33 | UNIMOG |
8. | 405 | ESSERS N. | 09:02:43 | MAN |
Celkové pořadí v kamionech
1. | 401 | SHIBALOV A. | 12:04:44 | KAMAZ |
2. | 404 | KUPRIANOV S. | 12:14:07 | KAMAZ |
3. | 400 | TOMEČEK T. | 12:15:57 | TATRA |
4. | 403 | JACINTO E. | 12:49:07 | MAN |
5. | 402 | KOVACS M. | 15:33:19 | SCANIA |
6. | 406 | BOUWENS G. | 15:33:19 | IVECO |
7. | 405 | ESSERS N. | 16:12:32 | MAN |
8. | 408 | DOMOWNIK P. | 16:40:46 | UNIMOG |
3. etapa
Start: | Tagounite | |
Cíl: | assa | |
Den: | 1. ledna 2015 | |
Spojovačka: | 0 km | |
Speciálka: | 433 km | |
Spojovačka: | 92 km | |
Total | 525 km |
STAGE: TAGOUNITE / ICHT: 433 km
After a few kilometers on a small track and the passage of a canyon through the loose rocks, the competitors will arrive at the Oasis Sacrée plateau just before entering the Chegaga Erg which they will cross for over 20 kilometers. As the day is going to be very hard in order to join Assa, we have been nice with you in Chegaga as we are bringing you onto two smaller plateau in order to make it easier. At the exit of the dunes, the Iriki Lake will enable you to let the horses out from under the bonnet. Followed by a sequence of sandy tracks, rough tracks, cols, canyons, oueds and dried lakes all in all to bring the vehicles to a spectacular finish in Icht. The highlight of this stage will be the crossing of the Erg where you will lose a lot of time if you ever have an issues with your vehicle.