Zpráva z týmu Tomáše Tomečka 2003

 

V časných ranních hodinách na Nový rok 2003 odstartuje již 25. ročník nejtěžší rallye světa Paříž - Dakar. Cílem nebude tentokrát Senegalská metropole, i když si její jméno rallye v názvu zachovala, ale v egyptském městě Sharm el Sheik na břehu Rudého moře.

Organizátoři připravují pro soutěžící 3 dny strávené v Evropě. Do afrického Tunisu připluje soutěžní konvoj 5. ledna. Pak už se můžeme všichni těšit na 14 afrických speciálních etap, které rozhodnou o vítězi rallye. Naplánovány jsou opět dvě maratónské etapy bez účasti asistenčních vozidel, jedna etapa ve tvaru smyčky a dvě etapy bez použití GPS.

Jedním z týmů, které se na soutěž připravují, je i BR Petrobras Lubrax Team. Jde o česko-brazilský tým, ve kterém opět najdete zástupce všech kategorií. V kategorii kamionů se však v barvách týmu připravuje naše želízko v ohni - soutěžní Tatra pilota Tomáše Tomečka. Stejně jako v letošním a loňském roce budou dalšími členy posádky Brazilec André Azevedo jako navigátor, na post mechanika a zpravodaje týmu zasedne Jaromír Martinec. Dalším a velmi důležitým členem týmu bude šéfmechanik a pilot doprovodné tatry, zkušený Petr Vodák. Aktuální zprávy z Dakaru 2003 bude přinášet náš web, tedy www.tomastomecek.cz.

Soutěžní vozidlo

Pro nadcházející ročník tým použije osvědčený vůz TATRA 815 2TVR45 Dakar TERRNO, který byl nově postaven pro letošní ročník. Zde jsou jeho základní technické údaje:

motor: TATRA, 12V, 19 000 cm3, 2400 Nm, 2x turbo
převodovka: TATRA, 14 TS 210 L
pneumatiky: 14,00-20 Michelin
šířka vozu: 2500 mm
výška vozu: 3220 mm
hmotnost: 10 500 kg
max. rychlost: 155 km/h
spotřeba paliva na silnici: 45 l/100 km
spotřeba paliva v terénu: 80 - 120 l/100 km

Díky vstřícnosti vedení akciové společnosti TATRA naše vozidlo prošlo během letních a podzimních měsíců kompletní kontrolou a repasí. Po zkušenostech z loňského roku byly provedeny na vozidle některé úpravy. Ta zásadní spočívá ve změně konstrukce odpružení přední nápravy. Doposud používané torzní tyče byly nahrazeny vzduchovými vlnovcovými pružinami z Rubeny Náchod. Na našem soutěžním autě bude také zkoušena nová převodovka TATRA 14TS 210 L a nový typ tlumičů Ateso. Další obrovský kus práce byl proveden na motoru ve vývojovém pracovišti Tatry. Klasický a rovněž velmi dobře osvědčený vzduchem chlazený dvanáctiválec TATRA byl osazen novými turbodmychadly a mezichladiči stlačeného vzduchu. Tato úprava přinesla zvýšení výkonových parametrů motoru.

Přípravy

Demontáž vozu začala v květnu letošního roku. Tým opět našel vynikající zázemí v areálu kopřivnické automobilky. V letních měsících proběhla repase všech skupin a zásadní úpravy. V těchto chvílích se celé vozidlo dokončuje. Nástavba byla repasována u výrobce v Novém Jičíně a vše směřuje k tomu, aby už v polovině října vozidlo vyjelo k prvním testovacím jízdám na polygonu. Tomáš Tomeček k tomu říká: "Letos, tak jako každý rok, se snažíme dbát na včasné dokončení přípravy vozu. Máme nově řešené odpružení přední nápravy a chceme jej důkladně otestovat, a to nejen na polygonu v Kopřivnici, ale stejně jako loni i na Slovensku."

Pokud jde o trasu 25. ročníku, Tomáš ji hodnotí takto: "Trasa bude zřejmě podobná, jako jsme jeli před třemi lety. Neznáme ještě podrobnosti, protože pořadatelé zatím trasu nezveřejnili, ale pokud bude skutečně obdobou té z roku 2000, pak můžeme čekat spíše technicky méně náročné, ale dlouhé a rychlé etapy. To je pro naše tatry možná trošku nevýhoda, protože nám nahrává spíše těžký a technický terén. Ale rozhodně to nebude jednoduché, Dakar je vždy velmi obtížný."

A co se ví o soupeřích? "Zatím o nich nemám moc informací, samozřejmě kromě tatrováckého kolegy Karla Lopraise. Víme, že ruský tým Kamaz připravuje tři vozy. Letos jeli s jedním vozem s posunutým motorem nad přední nápravu na zkoušku a hned vyhráli. Jan de Rooy připravuje dva DAFy a chybět nebude ani Japonec Sugawara s Hinem, takže letos bude konkurence mimořádně silná," dodává Tomáš Tomeček. (Informace o Dakaru lze najít na www.dakar.com, o BR Petrobras Lubrax Teamu na www.lrt.cz.)

Za tým Jaromír Martinec