Ve znamení rychlosti

Pátou etapu Africa Eco Race z As Sakn do Dakhly dokončil PROMET/EXCALIBUR tým Tomáše Tomečka těsně čtvrtý. V průběžném hodnocení závodu figuruje Tatra se startovním číslem 400 na druhém místě.

Pátá rychlostní zkouška vedoucí z As Sakn do Dakhly přinesla po zkrácení v důsledku zvýšeného stavu vody v jednom úseku "jen" 204 ostrých kilometrů. Jednalo se o velmi rychlou etapu, během které se poměrně často uplatňoval omezovač zabraňující překročení regulemi stanovené maximální rychlosti 150 km/h.

Tomečkova Tatra startovala jako druhý kamion a od prvních metrů jela ve velmi slušném tempu precizní etapu. Kolem dvacátého kilometru však Iritrack prozradil, že startovní číslo 400 jede rychlostí 0 km/h. Co přesně se stalo, prozrazuje Tomáš Tomeček: "Podobně jako včera jsme museli poměrně brzy stavět. Uvolnila se nám vzpěra rámu čelního skla a začala divoce šermovat před Láďou. Bylo otázkou času, kdy nám ta trubka rozbije čelní sklo, tak jsme raději zastavili a provizorně to opravili. To nás bohužel stálo pár cenných minut." Po svižnějším začátku přišly techničtější pasáže a kamenitý povrch se střídal s pískem. "Osobně se mi tento typ etap moc nelíbí. Jede se velmi často na omezovač a v rychlosti kolem 150 km/h může i sebemenší přehlédnutí přinést nebezpečnou situaci. Zkrotit kamion upalující maximální rychlostí na pár metrech prostě nejde," uzavírá Tomeček a přidává ještě jeden úsměvný moment. "Během jízdy v silném protivětru se nám začala samovolně zapínat klimatizace, v našem případě se tedy otevíral stropní poklop. Snažil jsem se ho chvíli držet, ale když mi Láďa slíbil, že najde lepší trasu, tak jsem to vzdal."

Jak vypadala etapa z pohledu Tomečkova navigátora Ladislava Lály? "Zpočátku to pro mě bylo poměrně jednoduché, změn nebylo moc a Tomáš jel fantasticky. Nebyla by to ale Africa Race, aby organizátoři nevymysleli něco na zmatení posádek. U jedné neviditelné odbočky jsem sice přesně věděl co a jak, ale asi jsem nebyl dostatečně důrazný a tak jsme chvíli pokračovali ve stopách aut před námi. Velmi brzy jsme se však dokázali vrátit na správný kurz. Hovoříme o navigaci v poušti, kde se jede převážně podle azimutů a vzdálenosti. Ještě zajímavější to bylo v úseku, kde se projíždělo řekou. Všude byly lavory plné vody a bahna, vegetace, velbloudí trávy, prostě terén do kterého by soudný člověk dobrovolně nevjel. Itinerář se navíc pro tento úsek večer před etapou změnil a nebyl úplně přesný. Díky skvělé Tomášově jízdě jsme se z tohoto problematického úseku nakonec vymotali a podle toho co mi říkali navigátoři kamionů jedoucí za námi, tak naše stopy posloužily jako dobré vodítko."

Tomáš Tomeček právě k průjezdu tohoto místa dodává: "Láďa mi hlásil směr, kterým mám jet a vzdálenost, ale volba stopy byla samozřejmě na mě. Musel jsem dávat velký pozor, abychom někde nezapadli, protože z bahna, které bylo všude okolo, bychom se mohli dostávat déle než dlouho." Několik aut v tomto úseku ostatně zapadlo a stalo se vděčným objektem zájmu televizních kamer.

Od tohoto okamžiku dále to byl sprint až do cíle, tedy opět jízda na omezovač. Kvalitní tlumení je právě pro rychlé a rozbité úseky klíčovým faktorem. "Startovní pole je rok od roku rychlejší a zásadní podíl na tom mají právě tlumiče," říká k tomu Tomeček. "Pro příští rok bych se na to chtěl více zaměřit, protože by nám to mělo umožnit rychlejší a komfortnější jízdu."

Po 550 km dlouhé spojovací etapě dorazila závodní karavana do marocké Dakhly, tedy na pobřeží Atlantického oceánu, kde se na jeden den zastaví. Na programu je totiž zasloužený den volna, který posádky stráví servisem vozu a snad i trochu zaslouženým odpočinkem.

"Cesta do Dakhly byla dlouhá a navíc jsme projížděli písečnou bouří," uzavírá Tomeček a jeho navigátor k tomu dodává: "Kvůli nepříznivým podmínkám nemohly přiletět vrtulníky. Spojovačku jsme jeli povětšinou kolem pobřeží, ale viditelnost byla opravdu mizerná. Naštěstí jsme nepřejeli žádného z velbloudů, kterých bylo kolem cesty i na ní nepočítaně. Naši šikovní mechanici, Jaroslav Žerdík a Leopold Paďour, budou mít dnes dlouhý den. Vůbec jim tu práci nezávidím. Celý den sedí v autě a večer spravují to, co jsme my před den rozbili."

Výsledky etapy AS SAKN / DAKHLA

Motocykly

1. 102 THEURETZBACHER Robert 02:30:42 KTM
2. 100 ULLEVALSETER Pal Anders 02:34:41 KTM
3. 127 VANDERWEYEN Gilles 02:37:20 KTM

 

Auta

1. 212 GRIGOROV A. 02:01:12 OSC
2. 218 CHEREDNIKOV A. 02:04:16 H3
3. 200 LOOMANS . 02:05:56 Toyota
19. 202 ZAPLETAL M. 02:51:54 H3

 

Kamiony

1. 404 KUPRIANOV S. 02:03:08 KAMAZ
2. 403 JACINTO E. 02:06:16 MAN
3. 401 SHIBALOV A. 02:08:10 KAMAZ
4. 400 TOMEČEK T. 02:15:50 TATRA
5. 402 KOVACS M. 02:18:08 SCANIA
6. 405 ESSERS N. 02:20:18 MAN
7. 406 BOUWENS G. 02:23:55 IVECO
8. 408 DOMOWNIK P. 02:54:23 UNIMOG

Celkové pořadí v kamionech po 5. etapě

1. 401 SHIBALOV A. 18:24:13 KAMAZ
2. 400 TOMEČEK T. 19:15:19 TATRA
3. 404 KUPRIANOV S. 19:43:21 KAMAZ
4. 406 BOUWENS G. 23:12:11 IVECO
5. 405 ESSERS N. 24:05:15 MAN
6. 408 DOMOWNIK P. 25:10:51 UNIMOG
7. 403 JACINTO E. 34:23:23 MAN
8. 402 KOVACS M. 35:17:58 SCANIA

5. etapa

Start: As Sakn mapa africa eco race 2015
Cíl: Dakhla
Den: 3. ledna 2015
Spojovačka: 0 km
Speciálka: 225 km
Spojovačka: 532 km 
Total 757 km

profil 5 etapy

STAGE: AS SAKN / LAAYOUNE: 225 km

For the third day in a row, the stage start will be given right from the Bivouac. This is a real comfort when there is no liaison to be done in the early morning. On the other hand this means you must be fully awake. Especially as of the 225 km over half of them are brand new, with the finish line been on the pear at the entrance of Laayoune. The first part is fairly fast with a few rocks, with no WPM to help in navigation. In this exercise it is very easy to lose a lot of time. The competitors will then go down a first pit which is not the same as last year, but is the one from 2 years ago. They will then go up a small col before starting on the second pit. Ten kilometers which will give offer them an amazing panorama which only the south of Morocco can offer. The last section towards the finish line will go alongside the Amra oued before opening up onto a sequence of dried lakes. As soon as the finish line is crossed, there still remains a long liaison alongside the Atlantic Ocean in order to join Dakhla and enjoy a well-deserved day off.