Úspěšný vstup do první etapy

První marocká etapa sedmého ročníku Africa Eco Race dokonale prověřila celé startovní pole. PROMET/EXCALIBUR tým Tomáše Tomečka dokázal vybojovat druhé místo v kategorii kamionů a páté místo v celkové klasifikaci.

Navzdory relativně krátké kilometrové délce, když rychlostní zkouška z Nadoru do Jorf El Hamam měřila "pouhých" 117 km, přinesla etapa množství technicky náročných úseků. Potvrdilo se rovněž varování sportovního ředitele soutěže a legendy dálkových soutěží Reného Metge, že navigace bude hrát klíčovou roli.

Maroko přivítalo závodní pole slunečnou modrou oblohou. Dojem tepla kazil snad jen silnější vítr. Po vyřízení nezbytných formalit spojených se vstupem do země, které začaly již během plavby, vyrazily vstříc první spojovací etapě na území Maroka nejdříve motocykly, následované automobily a nakonec i kamiony. Po šestašedesáti kilometrech se startovní přeskupilo. Kamiony vyrazily na trať rychlostní zkoušky ve dvouminutových intervalech jako poslední a stoprocentní Tomečkova Tatra se vydala na trať jako první.

"S Láďou jsme si předem dohodli strategii a té jsme se snažili držet," popisuje průběh první etapy Tomáš Tomeček. "Na takto krátké etapě, jakou byla ta dnešní, lze jízdou na hraně získat pár minut, ale také ztratit vše a to jsme rozhodně nechtěli připustit. Závod se bude nejspíš rozhodovat v náročných dunových polích Mauretánie, takže jsme se rozhodně nechtěli nechat vybláznit."

Jak vypadala etapa očima navigátora Ladislava Lály? "Pro mě to byla poměrně adrenalinová jízda a stránkami itineráře jsme chvílemi listovali jako časopisem. Některé položky od sebe dělilo třeba i jen sto metrů. Kumulace takových navigačních špeků v kombinaci s poměrně dynamickou jízdou představuje ideální příležitost k vyrobení chyby. Po čtrnácti kilometrech jsme objížděli auto zapíchnuté v příkopu u kterého už mezitím přistál vrtulník. Jeden z největších favoritů v kategorii automobilů tady bohužel své učinkování v soutěži předčasně ukončil."

Tomáš Tomeček pokračuje v popisu okamžiků etapy, které mu utkvěly v paměti nejvíc: "Relativně brzy nás dojel první Kamaz a tak jsem jej sportovně pustil před nás. Interkomem proběhla úsměvná komunikace, ale s Láďou jsme se shodli, že pojedeme svoje tempo. Snažil jsem se Tatru šetřit, vždyť máme celý závod ještě před sebou. S výsledkem jsem spokojený, nicméně jedná se pořád jen a jen o první etapu."

Tatrovek mimochodem jede na Africa Eco Race pět. Kromě Tomečkova speciálu a asistence jsou to ještě dva kamiony balai ("koště"), které jedou za závodem a pomáhají technice i posádkám v nouzi a pak ještě jeden další asistenční kamion.

Druhá etapa vedoucí z Jorf El Hamam do Tagounite slibuje přes 377 ostrých kilometrů a podle ředitelství soutěže se závodníci mohou těšit nejen na nádherné terény, ale také první duny a samozřejmě další navigační špeky.

Za všechny z PROMET/EXCALIBUR týmu Vás zdraví Láďa Lála. Aktuálně máme v bivaku tři pod nulou, ale doma jste na tom prý ještě lépe. Tak snad máte ještě lepší spacáky, než my.

 

Výsledky etapy NADOR - BOUDNIB

Motocykly

1. 100 ULLEVALSETER Pal Anders 1:51:54 KTM
2. 107 LINDTJORN John Olav 2:00:28 KTM
3. 105 VANDERWEYEN Gilles 2:02:36 KTM

 

Auta

1. 200 LOOMANS J. 1:37:15 Toyota
2. 218 CHEREDNIKOV A. 1:37:19 H3
3. 216 SAZONOV Y. 1:42:36 H3
4. 202 ZAPLETAL M. 1:46:36 H3

 

Kamiony

1. 402 KOVACS M. 01:38:03 SCANIA
2. 400 TOMEČEK T. 01:44:44 TATRA
3. 401 SHIBALOV A. 01:47:06 KAMAZ
4. 404 KUPRIANOV S. 01:49:09 KAMAZ
5. 406 BOUWENS G. 01:51:08 IVECO
6. 403 JACINTO E. 01:51:56 MAN
7. 405 ESSERS N. 01:52:15 MAN
8. 408 DOMOWNIK P. 02:06:45 UNIMOG

1. etapa

Start: Nador mapa africa eco race 2015
Cíl: Jorf El Hamam
Den: 30. prosinec 2014
Spojovačka: 66 km
Speciálka: 117 km
Spojovačka: 462 km 
Total 645 km

profil 1 etapy

STAGE: HASSI BERKANE / MSOUN: 117 km

The first stage will feel like a warm up, it is very good as it starts not very far away from Nador. Even though the set-up from the organisation team will be intense, this stage will enable the competitors to attack the last liaison in time so that they will not finish the road section in the dark of night. This is particularly important as it enables the Bivouac to be installed further in the south, so that the first night will not be as cold. The timed sector is not very long but it will show who has good navigation skills because of all the small tracks. At certain crossings there are up to six possible directions. You will have to be well concentrated and meticulous right from the very start of the rally. Outside of all that, the first stage is very hilly, grouping all the different terrains of most off road rallies, to the exception of sand dunes, the stage does not have any particular difficulties.