Příprava na Dakar 2006 začíná

 

Ve čtvrtek 5. května se na Slovensku v pískových terénech blízko Senice sešel tým Tomáše Tomečka se zástupci sponzorů a novinářů na prvním letošním testování svého soutěžního vozu. Přítomní si mohli přímo v kabině vyzkoušet, jaké pocity zažívají "dakaristé" v průběhu závodu.

Pečlivé otestování vozu je jednou z důležitých podmínek úspěchu na rallye Telefonica Dakar. Tomáš Tomeček si již dostatečně mohl vyzkoušet platnost úsloví "Těžko na cvičišti, lehko na bojišti". I když smůla posledního ročníku by mohla toto úsloví v jeho případě spíše parafrázovat do formy "Těžko na cvičišti, těžko na bojišti". Nicméně práce v týmu pokračuje a směřuje k dalšímu ročníku rallye Dakar 2006.

Ale nyní se ještě na chvíli vraťme k letošnímu Dakaru. Celý česko-australsko-brazilský tým si totiž poprvé vyzkoušel novou taktiku a rozložení sil. Vytvořil se tým se dvěma soutěžními vozy jedoucí v barvách různých sponzorů, ale využívající společné zázemí doprovodného vozu řízeného Petrem Vodákem a vzájemnou pomoc na trati rychlostních zkoušek. Ačkoli se tato spolupráce letos osvědčila, technické problémy na vozidlech nedovolily posádkám závod dokončit.

Po předčasném a smutném návratu z letošního ročníku se ihned začalo s opravou řazení, jež stálo za odstoupením ze soutěže, a několika dalších drobností. Tomáš k tomu dodává: ".. nemá cenu se k tomu dlouze vracet. Ze závodu nás vyřadila sice poměrně banální, ale na místě neopravitelná závada. S vozem jsme se museli vrátit po ose z Maroka maximální rychlostí 60 km/h. Měli jsme tedy dost času na promyšlení dalšího postupu. Hned po návratu jsme se pustili do oprav a za necelé dva měsíce už bylo auto v závoděníschopném stavu".

Druhý soutěžní vůz Tatra brazilce André Azeveda, s nímž letos do kabiny usedl i Jaromír Martinec, je v současné době úplně demontován a probíhá na něm kompletní repase. Zvažují se konstrukční zásahy a částečná přestavba, jež by pomohla vůz odlehčit.

V rámci příprav na příští dakarské dobrodružství se část týmu koncem května vydá na kratší - tréninkovou - rallye ORPI MAROC 2005. Ta se jede v rámci mistrovství světa v cross country raidech v době od 24.5. do 29.5. v Maroku.

Do kabiny závodní Tatry k Tomášovi usedne jako navigátor Vojtěch Morávek, který má kromě letošní krátké účasti na Dakaru také zkušenosti z rallye Berlín - Wroclaw. Dalším členem posádky je Australan Michael Tanaka, jež si svoji premiéru odbyl na posledním ročníku Dakaru.

Tomáš Tomeček na závěr dodává: "Samotné Maroko je díky svým kamenitým a technickým terénům velmi náročné a poslouží jako vynikající testovací průprava pro naši posádku i vozidlo. Doufáme, že nám tato rallye pomůže odhalit slabá místa v technice a snížíme tím riziko výskytu závad při příštím Dakaru."

LRT - Jaromír Martinec, Zuzana Nohavicová
květen 2005