Opět ve znamení rychlosti

Sedmou etapu Africa Eco Race 2015 z Chami do Azougui proletěl PROMET/EXCALIBUR tým Tomáše Tomečka jako druhý nejrychlejší kamion. V průběžném hodnocení se Tatra se startovním číslem 400 drží i nadále na druhém místě.

Po dni volna se konvoj Africa Eco Race přesunul na území Mauretánie. Podle původního plánu měla po 437 km dlouhé spojovací etapě následovat první mauretánská rychlostní zkouška. Vše však nakonec bylo jinak. Úředníci na hranicích situaci ne zcela zvládli, výsledkem čehož bylo několikahodinové zdržení pro závodní posádky a až osmihodinové pro doprovodná vozidla. Ve vzduchu bylo navíc hodně písku, což v kombinaci s mlhou přicházející od moře znamenalo jediné – vrtulníky nemohly startovat a tudíž musela být rychlostní zkouška zrušena. "Je to škoda, ale nedalo se nic dělat," konstatoval v bivaku Tomáš Tomeček, zatímco posádka PROMET/EXCALIBUR týmu čekala na asistenční kamion. "Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě. Tři vrtulníky, které organizátoři Africa Race používají, jsou pro zajištění závodu důležité. Kromě sportovního ředitele soutěže tvoří posádky i lékaři a televizní štáb."

Namísto zrušené rychlostní zkoušky se tak závodní posádky přesunuly rovnou do bivaku v Azougui, odkud v úterý 6.1. startovala 433 km dlouhá rychlostní zkouška. Do té startoval Tomeček jako čtvrtý kamion. Po vlažnějším začátku chytila Tatra se startovním číslem 400 skvělé tempo a začala se blížit dříve startujícím soupeřům.

"Před dunovým polem jsme na rychlém úseku dojeli a předjeli Elisabeth Jacinto," popisuje průběh etapy Tomečkův navigátor Ladislav Lála a hned pokračuje. "První duny byly hodně o velbloudí trávě a držení správného azimutu. Snažili jsme se držet vyjeté stopy. Na začátku druhého dunového pole jsme potkali dva Kamazy, kteří si navzájem pomáhali z nesnází. Nabídli jsme jim pomoc, ale poslali nás dál. Snažili jsme se jet azimut daný itinerářem. Stop před námi ubývalo, až jsme nakonec jeli vlastní stopu. Narazili jsme na několik zapadlých aut a z dun jsme nakonec vyjeli jako vůbec první kamion."

Tomáš Tomeček k tomu dodává: "Závěr etapy se jel opět naplno. Tento typ etap nám příliš nevyhovuje, protože se jede pořád s plynem na podlaze. Je to hodně o tlumičích, což je oblast kde na konkurenci ztrácíme."

Ladislav Lála k tomu dodává: "U posledního waypointu jsme narazili na Kamaz 404. Opravdu bych chtěl vidět výpis z Iritracku pro tento úsek. V cíli jsme byli nakonec těsně druzí, což vzhledem k profilu etapy považujeme oba za fantastický výsledek. Tomáš jel dnes fantastický závod a zejména dunovou pasáž jsme si neskutečně užívali."

Do bivaku přijel Tomeček mezi auty i kamiony jako pátý a podobně jako většina soupeřů čekal na příjezd asistenčního kamionu. Dnešní etapa tak dokonale prověřila celé startovní pole. MAN Noela Esserse se převrátil v dunách a čeká na pomoc jednoho ze dvou kamionů bailé ("koště"), které pro organizátory připravuje Tomáš Tomeček. Iveco Gregoora Bouwense stojí v dunovém poli kvůli poruše motoru. Tomáš Tomeček k tomu uvádí: "Kamiony bailé dnes budou mít spoustu práce, aby z náročné etapy zachránily uvízlé motocykly, automobily a bohužel i kamiony. MANa se snad podaří postavit na kola a dostane se z dun sám. Jakkoliv dokáže Tatra téměř cokoliv, tak z prostředku rozsáhlého dunového pole nehybný kamion prostě nevytáhne. Mnohem lepším řešením je poslat vrtulníkem potřebné náhradní díly. Dunové pole uprostřed Mauretánie samozřejmě není zrovna nejlepší místo pro opravu, ale posádky kamionů si většinou dokáží nějak poradit."

Osmá rychlostní zkouška vedoucí z Azougui do Azougui představuje smyčku, což je dobrá zpráva pro všechny asistence, které čekal v úterý více než 700 km dlouhý přejezd. "Přes den za volantem, večer pod autem," tak shrnuje své dojmy z účasti na Africa Race mechanik Jaroslav Žerdík a hned pokračuje: "Auto zatím drží. Kromě plánovaného servisu řešíme co je potřeba. Dnes jsme kromě nárazníku, který kluci lehne ohnuli v dunách, měnili brzdový válec na levém zadním kole a preventivně pravou zadní pneumatiku. Prostě nic závažného. Tatra si nechá líbit opravdu hodně."

Výsledky 7. etapy CHAMI - AZOUGUI

Motocykly

1. 100 ULLEVALSETER Pal Anders 05:07:20 KTM
2. 102 THEURETZBACHER Robert 05:14:27 KTM
3. 111 WALDSCHMIDT Ingo 05:37:05 KTM
11. 124 ZATKO Jan 06:55:45 BMW

 

Auta

1. 211 SERRADORI M. 04:47:03 Predator
2. 201 SABATIER J. 05:06:29 Bugga One
3. 205 IMSCHOOT E. 05:26:53 Toyota

 

Kamiony

1. 401 SHIBALOV A. 05:22:04 KAMAZ
2. 400 TOMEČEK T. 05:27:32 TATRA
3. 404 KUPRIANOV S. 05:36:03 KAMAZ
4. 403 JACINTO E. 05:38:59 MAN
5. 402 KOVACS M. 05:40:56 SCANIA
6. 408 DOMOWNIK P. 09:05:45 UNIMOG

 

Průběžné výsledky v kategorii kamionů po 7. etapě

1. 401 SHIBALOV A. 23:46:17 KAMAZ
2. 400 TOMEČEK T. 24:42:51 TATRA
3. 404 KUPRIANOV S. 25:19:24 KAMAZ
4. 408 DOMOWNIK P. 34:16:36 UNIMOG
5. 403 JACINTO E. 40:02:22 MAN
6. 402 KOVACS M. 40:58:54 SCANIA

7. etapa

Start: Chami mapa africa eco race 2015
Cíl: Azougi
Den: 6. ledna 2015
Spojovačka: 0 km
Speciálka: 433 km
Spojovačka: 0 km 
Total 433 km

profil 7 etapy

STAGE: CHAMI / AMSAGA: 433 km

This stage is the longest of the AFRICA ECO RACE® 2015. it will drive the rally’s caravan up north to Azougui, a pretty village at the bottom of a huge cliff in the heart of the dunes. The start will be fast all the way to the railway line which crossed Mauritius. After this, things will get harder. The track will be hard in the middle of an ocean of sand all the way to CP 3, which is installed in a granite quarry. There are a few more dunes before re-joining a nice small track which will drive the competitors to the foothills of Atar with, at the end of the course, the climb of the Azougui col which is splendid. This is a good day of training for the next day’s generous loop.