Letka Racing Team 2008 CER

 

Zrušení třicátého ročníku populární dakarské rally, na níž se celý Letka Racing Team pečlivě celý loňský rok připravoval, znamenalo zásadní změnu v plánech na letošní sezónu. Díky důvěře sponzorů, kteří pochopili situaci kolem zrušeného Dakaru a podporují tým dále, se obě závodní Tatry zúčastní v dubnu hned dvou náročných soutěží. „Brazilská“ část týmu kolem André Azeveda se připravuje na soutěž nového seriálu tzv. Series Dakar Central Europe Rally v Maďarsku a Rumunsku, kde ji bude podporovat rovněž týmový doprovod. Druhá závodní Tatra, podporovaná australským serverem Livescore.com, bude na přelomu dubna a května soutěžit v Africe na Rally Optic 2000 Tunisia.

Přestavba tatry Tomáše Tomečka

Tento modrostříbrný závodní speciál prodělal v posledních třech měsících zásadní změnu. Prakticky ihned po návratu z Lisabonu na počátku ledna byl rozebrán tak, aby mohla být zahájena přestavba na provedení „Super production“, nebo přesněji dle regulí FIA na „Variant kit“ (takto byl loni přestavěn vůz André Azeveda). Hlavním cílem přestavby bylo posunutí motoru o 400 mm směrem dozadu v souladu s novými předpisy. To znamenalo úpravy na rámu, sání motoru, výfukovém traktu, řazení a nasávání chladícího vzduchu. S posunem motoru souvisel i posun hliníkové nástavby, která byla zkrácena a odlehčena. Celý vůz je nyní kratší a kompaktnější.

Samotný motor prošel rovněž podobnou „kůrou“ jako vloni motor pro Azevedův vůz. Dostal nové větší mezichladiče vzduchu a nová turbodmychadla. Zvýšil se točivý moment motoru a zlepšil se jeho průběh, zejména v nízkých otáčkách. Motor je nyní pružnější.

Byl čas i na testování

Přestavba závodního kamionu probíhala opět v prostorách vývojové dílny automobilky Tatra, kde má tým dlouholeté zázemí, a byla dokončena na počátku dubna. První testy se odehrály na zkušebním polygonu v Kopřivnici. Poté následoval test obou Tater na tradičním místě ve vojenském prostoru Záhorí poblíž slovenské Senice. Zde se hlavně ověřovalo chování tlumičů, vlastnosti motoru a upevnění věcí na nástavbě. Posádka vozu „Livescore“ si navíc zkoušela další novinku, kterou je nutnost použití systému HANS pro soutěž v Tunisku (ta je totiž organizována FIA, jež použití systému vyžaduje).

Systém HANS (Head And Neck Support – podpora hlavy a krku) se již několik let používá u pilotů Formule 1 a Mistrovství světa rally a od letošního roku je rovněž povinný při soutěžích MS Cross Country. Princip spočívá v tom, že jezdec si na krk nasadí speciální konstrukci s řemínky, které se připevní k ochranné přilbě. Celý systém je držen bezpečnostními pásy. HANS by měl při havárii zabránit těžkému zranění krku, resp. zlomení vazu. Instalace systému do vozidla znamenala montáž nových bezpečnostních pásů a nutnost použití nových ochranných přileb od firmy Peltor.

Sestava pro Tunisko

Posádku vozu pro Rally Optic 2000 Tunisia tvoří stejná trojice, jež se měla zúčastnit zrušeného Dakaru. Za volant usedne Tomáš Tomeček, navigovat bude Vojtěch Morávek a na prostřední sedačku mechanika se posadí Radomír Smolka. Posádka se po celou soutěž bude muset spolehnout pouze na své vlastní síly, protože, jak již bylo napsáno v úvodu, doprovodná týmová Tatra bude v tu dobu na soutěži v Maďarsku. To mimo jiné znamená, že závodní vůz si s sebou veze celkem čtyři náhradní pneumatiky, sadu nejnutnějších náhradních dílů a nářadí, sadu tlumičů i všechny osobní věci posádky. Tatra tak bude mít poměrně dost kilogramů navíc.

Terén jako na Dakaru

Vlastní Rally Optic 2000 začíná 23.4.2008 technickými přejímkami ve francouzském Marseille. Zde se odehraje i úvodní dvoukilometrový prolog. Poté se posádky pomocí trajektu přesunou do Tuniska, kde už začne vlastní rally. Ta se letos neodehraje jen na území Tuniska, ale téměř polovina z devíti etap je vedena i územím Libye. Celá soutěž končí 3. 5. 2008. Podle předběžného itineráře budou etapy vedeny v převážné většině pouštěmi s dunovými poli. Konkurence čítá celkem jedenáct kamiónů značek Renault, MAN, Mercedes a DAF. Ze známých jmen jsou přihlášeni např. Giacomo Vismara (Unimog), nebo Elisabete Jacinto s novým vozem MAN.

Posádka Tatry „Livescore“ se na start tuniské rally moc těší. Cílem je otestovat závodní vůz v písečných terénech, dobře si zazávodit a hlavně se ve zdraví vrátit, v nejlepším případě s nějakým pohárem.

André míří do Maďarska

Poté, co zhruba měsíc a půl od zrušení letošní dakarské rallye pořadatelé představili Central Europe Rallye v rámci evropské série závodů, přihlásil se André Azevedo se svou posádkou do tohoto závodu jako jeden z prvních v kategorii kamionů. V klasické sestavě – tedy s Maykelem Vilartou na postu navigátora a Jaromírem Martincem coby mechanikem závodní tatry se tedy postaví na start závodu, který je pro všechny zatím trošku očekávanou neznámou. Záda jim bude krýt doprovodná tatra se zkušeným šéfmechanikem týmu Petrem Vodákem, se kterým pojedou týmoví zpravodajové Pavel Jelínek a brazilská novinářka Danielle Cheuvard. André sám řekl, že jej láká poznat země, ve kterých ještě nebyl, a utkat se zde se svými soupeři. A k tomu bude posádka mít skvělou příležitost – vždyť na startu se sejde na 40 kamionů a nebude chybět téměř kompletní špička v podobě Hanse Staceyho s vozem MAN, kompletního továrního týmu Ginaf, nebo Aleše Lopraise s Tatrou.

Příprava byla jednoduchá

Na rozdíl od tatry Tomáše Tomečka prošel druhý týmový vůz přestavbou již v podzimních měsících loňského roku a tak příprava na Central Europe Rallye spočívala v absolvování testovacího víkendu na Slovensku a v pečlivé obhlídce vozu. Vzhledem k charakteru rallye tým rovněž upravil „náklad“ náhradních dílů a vybavení, jež s sebou vozí v afrických etapách. Tatra tak doznala dalšího odlehčení. Nejtěžší náklad v podobě dvou rezervních pneumatik v nástavbě však zůstává.

Komunikační strategie

Obě posádky budou pravidelně o soutěžích informovat jednak prostřednictvím týmových webových stránek www.lrt.cz, kde najdete pravidelné denní reportáže a fotografie z jednotilvých etap z obou soutěží.

Radomír Smolka a Jaromír Martinec,
Letka Racing Team