Legenda se vrací

Legenda se vrací
Psal se rok 1986 a z Francie startoval 8. ročník rallye Paříž – Dakar. Pro naši republiku znamenal tento ročník mnoho očekávání, neboť právě tehdy se na startovní čáru postavily vůbec poprvé v historii závodu tovární vozy Tatra. Nikdo ještě netušil, že tatrovky nejenže dojedou do cíle, ale v následujících letech se stanou postrachem africké pouště a všech soupeřů v kategorii kamiónů.

O rok později seděl v jedné z kopřivnických šestikolek také Vlastimil Buchtyár, zkušební řidič automobilky Tatra. Jeho posádka dojela na 18. místě, když větší část rallye absolvovala po technických problémech pouze s jednou funkční nápravou. V roce 1988 přesedlal Vlastimil Buchtyár do osmikolky, která se mu stala na několik let osudnou. Snad všichni jsme právě v roce 1988 s napětím sledovali jeho vytrvalost, se kterou se prodíral písečnými dunami a jeho osmikolka si mezi "dakaristy" získala přívlastek "nezničitelná".

V 11. ročníku a dvou následujících Buchtyár zůstal věrný tatře 8x8 a pro pořadatele zabezpečoval funkci servisního vozu. Do soutěžní tatrovky (tentokrát s náhonem 4x4) se dostal opět až v roce 1992 (14. ročník), kdy rallye mířila z Paříže až do Kapského Města. V soutěžní posádce setrval až do 19. ročníku (pouze s výjimkou roku 1996, kdy zastával roli leteckého mechanika) a postupně vystřídal post pilota, mechanika i navigátora. Jeho nejúspěšnějším ročníkem byla rallye Granada-Dakar 1995, kdy se jeho posádka umístila na 3. místě. Prozatím naposled se Vlastimil Buchtyár podíval na Dakar v roce 1998 opět v roli pilota pořadatelského sběrného kamiónu "balai" s tatrou 6x6.

Ačkoliv ještě nikdy Dakar nevyhrál, pro mnoho fanoušků se stal Vlastimil Buchtyár synonynem houževnatosti a vytrvalosti. Po několika letech odmlky se opět vrací na slavnou "dakarskou" rallye, a to v posádce s Tomášem Tomečkem a Vojtěchem Morávkem. Obsadí sedadlo mechanika v tatrovce "Livescore".