Dakarský poločas

Dakarský poločas

Nejnáročnější rallye světa Paříž – Dakar (v posledních letech spíše Telefonica Dakar) téměř pravidelně startuje na Nový rok ráno. Díky tomu je období pozdního léta jakýmsi poločasem příprav. Nahlédli jsme proto na dílnu jednoho z týmů, které naši republiku reprezentují v kategorii kamionů. Jak tedy svoji Tatru připravuje Tomáš Tomeček a jeho tým?

Začátek srpna, kdy jsme se na dílnu Letka racing teamu vypravili, byl ve znamení plné práce na soutěžním vozidle. Ty totiž fyzicky začínají zpravidla až počátkem června, poté co vozidlo absolvuje prezentační akce vrcholící výstavou Autosalon, resp. Autotec v Brně. Ovšem nemyslete si, že do té doby se v týmu nic neděje – přípravy na nový ročník začínají prakticky hned po návratu vozů zpět do republiky. Tomáš Tomeček je tatrovák „srdcař“ a velmi úzce spolupracuje s techniky kopřivnické automobilky. V jarních měsících proto společně s nimi a dalšími členy týmu, především se šéfmechanikem Petrem Vodákem, který je sám zaměstnancem zkušebního oddělení v Tatře, provede zevrubnou revizi celého vozu a připraví plán oprav a celkové repase vozu. S dalšími spolupracujícími společnostmi, jako jsou např. dodavatelé tlumičů, nástavby a dalších komponent, již na jaře konzultuje zkušenosti z uplynulého závodu a připravují se opatření a zlepšení. Práce na soutěžním vozidle je totiž neustálý kolotoč oprav, změn a vylepšování.

S chutí do toho

V okamžiku, kdy se tatra vrátí na dílnu po splnění svých reprezentačních povinností, je –matematicky řečeno – rozložena na prvočinitele. To v praxi znamená, že se demontuje nástavba vozu, motor, převodovka a nápravy. Všechny tyto konstrukční skupiny pak putují na odborná pracoviště – nástavba k výrobci nástavby, ostatní pak k odborníkům v automobilce. Tým Tomáše Tomečka s odborníky společnosti Terex Tatra spolupracuje velmi úzce. Mimo jiné i proto, že zátěž, kterou vozidlo podstoupí během rallye, je enormní a z analýzy opotřebení mnohdy vyplývají zkušenosti a závěry pro samotnou sériovou výrobu nákladních vozidel Tatra. Tato spolupráce se v automobilce datuje již od doby, kdy v roce 1986 tatry poprvé vyjely na Dakar, a pokračuje do dnešních dnů.

Konec července je tedy přibližně doba, kdy se jednotlivé agregáty vrátí po repasi zpět na dílnu a začínají montážní práce. To samo o sobě není s pomocí tzv. portálového jeřábu takový problém – během jedné sobotní brigády tři členové týmu namontovali a zapojili přední nápravu, stabilizátory a převodovku. Ovšem znáte to sami ze své praxe: Když něco děláte, 80 % práce vám zabere 20 % celkového času a zbylých 20 % práce pak děláte 80 % času.

Samozřejmou součástí všech „velkých“ montážních prací je kontrola veškeré kabeláže, rozvodů tlakového vzduchu, šroubení apod. Zde totiž více než stoprocentně platí známé rčení „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Jakékoliv opomenutí nebo zanedbání sebemenší drobnosti se během rallye mohou vymstít a stát se nepříjemným problémem. Pro představu – na soutěžním vozidle je instalováno přibližně 200 metrů rozvodů vzduchu a 1000 metrů elektrické kabeláže.

Technika

Z technických detailů Tomáš Tomeček prozradil to, že použije opět osvědčený tatrovácký vzduchem chlazený dvanáctiválec s drobnými úpravami oproti loňskému roku. Tomáš na motor Tatra nedá dopustit, vždyť je to následovník klasické – mnoho let se neměnící koncepce Tatra. Ta sice přináší určitý hmotnostní handicap, ale na druhou stranu absence řídicí elektroniky je v poušti nespornou výhodou. Konstruktérům se navíc podařilo doladit parametry motoru na optimální poměr výkon/spolehlivost a eliminovat tradiční bolest vzduchem chlazených motorů, kterou je horší odvod tepla a nerovnoměrné zahřívání jednotlivých partií motoru (zejména hlav). Tomáš může během rallye motoru „naložit“, aniž by se zmíněný problém objevil.

Pokud jde o převodovku, i zde bude po kontrole a repasi použita opět osvědčená sedmistupňová převodová skříň Tatra s volbou split, tedy „půlení“ jednotlivých rychlostí.

Nástavba vozu bude opět opatřena plachtou – po určitých obavách především z etap, kde na soutěžící čekala bujná vegetace, se toto řešení ukázalo jako velmi dobré a bude opět použito.

Ještě u jednoho konstrukčního celku se zastavíme. Slabým místem vozu – a jak se v letošním ročníku ukázalo, obou českých soutěžních tater na Dakaru – jsou kloubové hnací hřídele na přední nápravě. Není to slabé místo tatrovek jako takových – u sériových vozů se s tímto problémem nesetkáte. Je to proto, že soutěžní vozy jsou daleko výkonnější a dynamické zatížení hřídelí je enormní. Tomáš Tomeček nám prozradil pouze to, že problém řeší přímo se slovenským výrobcem hřídelí a pro následující ročník má připraveno řešení. To bude spočívat v konstrukčních úpravách – preventivní výměnu hřídelí o volném dnu během závodu neplánuje. Ne že by technicky nebyla proveditelná, ovšem především všudypřítomný prach není optimálním prostředím pro obnažování jehlových ložisek a otočných čepů na kole.

Bez testování to nejde

Vraťme se ale zpět k montáži a časovému plánu týmu na dobu do začátku rallye. Přibližně v polovině srpna byl zpět namontován motor a po jeho montáži následuje již první ostré testování. Při něm se pozornost členů týmu zaměřuje především na tlumiče, které jsou alfou a omegou jízdy v terénu. Sebelépe odladěný motor a převodovka nejsou nic platné, když jim nestačí podvozek. Tým tedy opět úzce spolupracuje s konstruktéry jabloneckého Atesa na zlepšeních, jež vyplývají ze zkušeností předchozích let.

Přibližně na konci září by pak měl být vůz již po technické stránce zcela připraven na rallye. Zbývá dostatečně dlouhá doba na pečlivé otestování. Za tím účelem má tým tradičně namířeno na Slovensko, kde je terén odpovídající potřebám testování. Během podzimu rovněž vozidlo dostane nový kabát v podobě jednak nové plachty a samozřejmě nezbytné reklamy sponzorů. Od začátku prosince přijde čas finální části příprav, kterou je balení nezbytného nákladu v podobě základních náhradních dílů, nářadí, maziv atd. Jedním z posledních kroků před samotným odjezdem pak bývá „přezutí“ tatry na novou sadu pneumatik.

Asistence je základ

Pořád však mluvíme o závodním vozu – pozornost je však třeba věnovat i doprovodné tatře. Ta je celoročně ve vzorné péči šéfmechanika týmu Petra Vodáka, který je na Dakaru zároveň i jejím řidičem. Spolehlivé asistenční zázemí je naprosto nezbytným předpokladem pro to, abyste na Dakaru mohli pomýšlet na dobrý výsledek. Doprovodná tatra nepodléhá tak přísnému režimu repase agregátů, takže například v letošním roce se práce omezily pouze na kontrolu motoru, převodovky a nástavby. Ovšem i tento vůz prošel důkladnou kontrolou a absolvuje sumu testovacích kilometrů.