9. etapa 2014

Start: Akjoujt mapa africa eco race 2014
Cíl: Toueila
Den: 9. ledna 2014
Spojovačka: - km
Special: 289 km
Spojovačka: 20 km 
Total: 309 km

profil 9 etapy

Still some sand programmed

The stage will partially start a piece of track from the previous day, which will be pleasant to start with before joining an Erg of about 15km. A nice and big sand pack which could create big gaps straight away in the morning. Once they’ll get out of this first difficulty, the participants will find nice plains with some small dunes and then a big track down south until CP N°2 where they’ll find refuel for bikes. The second half of the stage will mainly be sandy, with dunes and camel grass alternately. The last bit of the day will be very awesome because it’s a very small winding track through thick vegetation which seems endless. In other words, a green ocean which will take them straight to the arrival at Toulaila. Only 7 km will separate the arrival from the bivouac.

9.1.2014 - Předposlení etapa – Akjut - Toueila

Vždy, když přijíždím do těchto Afrických zemí tak se ve mě nezapře Čech. Teprve později odhodím do očí bijící návyky, možná spíše lépe řečeno zlozvyky a začnu se chovat trošku přirozeněji. Doma jsme zvyklí nezdravit, tvářit se zaneprázdněně a odměřeně. Vytváříme si kolem sebe bublinu jakéhosi domnělého prostoru. Svým způsobem je to asi pohodlné, ale zde to není moc normální chování. Zpětně si vždy uvědomím ,za jakého hlupáka jsem, když se zde takto chovám. Je přece normální, když se s někým potkám, tak ho pozdravím se a podám si s ním ruku nebo alespoň pokynu hlavou. Příkladem může být silniční kontrola. Na sto kilometrech cesty vychází jedno místo u kterého se musí zastavit. Voják nebo policista si ověří totožnost než nás pustí dále. Běžné chování je, že voják přijde k okénku a řidičovi podá ruku. Teprve pak se začne ptát.

Evropan se od začátku chová přezíravě v místech, kde je více lidí a ustrašeně pokud je sám. Včera jsme v dunách potkali člověka, který šel o „tamdleodtud“ a mířil někam „tam“. Mnoho kilometrů písku okolo. Zabalený v hábitu se šátkem okolo hlavy. Na pohled stejní lidé jsou nás vykreslováni jako ti zlí co jen chtějí ubližovat. Nechci situaci nijak zlehčovat, ale naše mysl je z těchto nám podávaných stereotypů vystrašena. Strach je jeden z těch pocitů, které povětšinou nepomáhají, ale omezují. Včera ten člověk věnoval dvěstě metrů své cesty jen k tomu, aby přišel k nám na dunu a pozdravil se s námi a šel dál. Je přeci neslušné se s někým potkat bez řečí ho minout. Když ze zpětně podívám do sebe. Mě by, až do včera, ani nenapadlo se za někým cizím škrábat na kopec, abych mu jen řekl dobrý den a optal se ho jak se má a šel dál. Včera mě ani nenapadlo zdvihnout ruku na pozdrav, když si nás všiml a zamířil k nám. Slušné to odemne nebylo ani trošku.

Ono pozorování arabského světa přináší mnoho zajímavých situací k porovnání. Jednou z nich je vykonávání malé potřeby u mužů. U nás by v případě potřeby nikoho nenapadlo si u toho kleknout. Zde je nezvyklé u toho stát, důvod je samozřejmě zcela jasný, ale pokud ho neznáte zkuste si ho najít sami a nebo se podělte s názory v diskuzi.

Dnešní etapa byla předposlední na letošním Africa Race. Prakticky poslední těžší trať s dvěma dunovými „vložkami“. V první ztratil Maďar Kovacs svůj náskok daný dřívějším startem do etapy. Druhé dunové pole bylo pro naši posádku výrazně obtížnější z důvodu nedostatku vyjetých stop od předchozích závodníku. Před nimi jelo pouze několik vozů a ty najíždějí duny trochu jinak než kamion. Osobní automobil překonává hrany velkých dun šikmým nájezdem na hranu a pak stočí vůz dolů. Kamion si takovou taktiku nemůže, pro svoji váhu, dovolit a dunu překonává napřímo. Řidič musí nabrat takovou rychlost, aby se na vrcholku duny neposadil na břicho a při to nepřehnat aby neztratil nad vozem kontrolu. Za hranu duny není vidět a může hrozit nebezpečí v podobě velmi příkrého srázu. Zde hodně rozhodují zkušenosti a znalost terénu. I přes to dnes dojela Tatra na prvním místě v kategorii kamiónů a upevnili jsme první místo před zítřejším posledním závodním dnem.

Nálada v bivaku začíná být výrazně uvolněnější. Je vidět jednotlivé závodníky jak spolu hovoří a jsou vytahovány zásoby různých lihovin. V okolí je také citelně menší ruch. Zítra, dvěstě kilometrů dlouhá etapa uzavře oficiální pořadí a pro to se na vozech dělají jen takové úpravy, aby vozy vydržely do cíle. Na naší Tatře nejsou potřeba žádné speciální práce. Stačí jen běžná údržba vykonaná podle předem připraveného seznamu úkonů.

Okolní klid začíná doléhat i na mě s Honzou. Je teprve šest hodin večer. Video a text je skoro hotové. Je to pro nás neznámá situace. Běžný den končíme s prací kolem jedenácté v noci a předáváme organizátorům flash disk, aby data z něj pomocí satelitního spojení odeslali k vám. Přemýšlím co budeme dělat. Asi se půjdeme podívat prvně ke Kazachům. Oni mají kanystr s tekutinou, která dobře odmašťuje, krom jiného.

Děkuji za to, že sledujete naše zpravodajství. Užijte si svůj den.

Z bivaku v Toueila Za Livescore Team Vojtěch Morávek ml.

Výsledky etapy

Moto

1. 164 ROBIN Dominique 3:43:49 KTM
2. 103 PISANO Michael 3:47:59 Honda
3. 115 THEURETZBACHER Robert 3:48:36 KTM

Moto – Celkově

1. 103 PISANO Michael 35:54:26 Honda
2. 164 ROBIN Dominique 36:32:43 KTM
3. 106 VAN DYCK Joris 37:25:32 KTM

Auto

1. 203 FROMONT Yves 3:21:12 BUGGY Terek
2. 253 HENRARD Stephane 3:23:38 Buggy Dunbee
3. 200 SCHLESSER J.Luis 3:23:53 Schlesser original

Auto– Celkově

1. 200 SCHLESSER J.Luis 32:51:51 Schlesser original
2. 201 LOOMANS Jacques 34:19:25 Toyota Hilux
3. 253 HENRARD Stephane 35:34:29 Buggy Dunbee

Kamion

1. 400 TOMECEK Tomas 3:43:32 TATRA
2. 401 JACINTO Elisabete 3:44:26 MAN
3. 402 KOVACS Miklos 3:51:19 SCANIA

Kamion celkově

1. 400 TOMECEK Tomas 36:34:18 TATRA
2. 401 JACINTO Elisabete 38:28:27 MAN
3. 402 KOVACS Miklos 38:31:18 SCANIA