9. etapa 2007

 

15. 1. 2007 - pondělí
Tichit - Néma
Celkem 497 km
Speciálka 494 km
Přejezd 3 km

Pouštní etapa. Zatímco v předchozí etapě si mohli navigátoři zdřímnout, dnes ponesou těžké břímě. Navigačně velmi náročná speciálka má totiž poměrně málo orientačních bodů. Vyhráno budou mít ti, kteří se do cíle dostanou ještě před soumrakem.

Zdroj: www.dakar.com

autoticko

9. etapa - hlavně, že to máme za sebou

Srdečně Vás zdravíme z mauretánské pouště, konkrétně pak z Némy, cíle 9.etapy Rallye Dakar 2007. Tradičně táboříme v těsné blízkosti letiště, které je z pohledu organizace rallye klíčové.

Dnešní etapa se jela z Tichitu do Némy a měřila 497 kilometrů. Rychlé pískové a šotolinové úseky se střídaly s pomalými kamenitými pasážemi, velbloudí trávou a malými dunami. Trať byla místy velmi rozbitá, což bylo tentokrát v sedačkách hodně cítit. Po projetí cílem jsme byli rádi, že to už máme za sebou. Dojíždět za tmy totiž znamená samo o sobě velkou časovou ztrátu. Náročnému terénu se asi nevyhneme ani zítra. Máme všichni pár bolístek - jednou je to rána od volantu do ruky, své udělají i skoky a následné rány přilbou o trubkový rám kabiny. Bolí i kolena a záda, prostě celý človek, ale to k Dakaru tak nějak patří.

Vzhledem ke skutečnosti, že Tomečkova Tatra startovala o 7,5 minuty dříve než Azevedova, se tým rozhodl pro flexibilní strategii. Tentokrát jsme tedy Andrému de Azevedovi záda nehlídali.

Během etapy neměla ani jedna Tatra Letka Racing Teamu technické problémy. André de Azevedo strávil množství času za prášícím MANem Jacquota. Tomečkova Tatra zastavila poprvé na pár okamžiků kvůli zběžné vizuální kontrole auta, podruhé pak kvůli stádu velbloudů - kteří si to vydali přes pistu rychlostní zkoušky. Rychlé úseky, kterých bylo dnes hodně, nám příliš nesvědčí, naše Tatry jsou mnohem lepší v techničtějších pasážích.

Opět jsme předjížděli desítky motocyklistů a čtyřkolek. Zejména na některých motorkářích je vidět, že už toho mají opravdu dost. Do cíle rychlostní zkoušky dorazily obě posádky ještě za světla. V bivaku na nás již čekal asistenční vůz a bylo tudíž možno začít z plánovanými kontrolami a mimořádnými opravami. Doufejme, že se dnes dostaneme rozumně do stanů, které jsme rozestavěli v prachu kolem aut, podobně jako většina účastníků rallye. Někteří přespávají ve spacácích na kobercích pod velkým stanem v prostoru, kde jsou vyvěšeny výsledky a kde se podává jídlo.

Den ode dne je startovní pole užší. Doufáme, že budeme schopni i po zítřku pokračovat dále. V tomto okamžiku nemá cenu uvažovat na téma, co by bude a co mohlo být. Žijeme přítomností, jedeme dál, fungujeme jako tým, snažíme se maximálně koncentrovat a jet bezpečně. Jak říká Míra Martinec - to, že v prachu není vidět hromada kamení neznamená, že tam není. Náš pravidelný denní režim vypadá asi takto: snídaně, osobní hygiena, spojovačka, rychlostní zkouška, spojovačka, večeře, opravy a většinou i nějaký ten spánek.

photo d07_098 Dakar 2007 photo d07_099 Dakar 2007 photo d07_100 Dakar 2007
photo d07_101 Dakar 2007 photo d07_102 Dakar 2007

Zítra nás čeká etapa z Némy do Némy (10 km spojovačka, 366 km rychlostní zkouška a 24 km spojovačka), která byla zařazena z bezpečnostních důvodů namísto původně plánované rychlostní zkoušky z Némy do Tombouctou. Podle itineráře nás čeká písek, menší duny, rozbité cesty, drobné kamení a vegetace (snad nám stromy budou sklápět jen zrcátka). Pozor si prý máme dát i na faunu. Ve středu bude mimořádný den volna za z bezpečnostních důvodů zrušenou etapu z Tombouctou do Némy, v rámci které jsme měli poprvé letos zavítat do Mali. Co si představit pod pojmem bezpečnostní důvody? Zkuste si vzpomenout na skutečný příběh z Dakaru, který zažil a prožil pilot naší Tatry Tomáš Tomeček v roce 1998.

Pro velký zájem přikládáme i koordináty naší přesné GPS polohy převzaté z navigace, podle které ve spolupráci s itinerářem jedeme: 16° 37´ 22.3" N a 7° 18´ 70.1" W (v Google maps ve formátu 16° 37´ 22.3", -7° 18´ 70.1"). GPS jednotky máme v autě hned dvě (jednu má Vojta Morávek, druhou Láďa Lála). Tomáš Tomeček má na GPS napojený SpeedoCap, který zobrazuje přesnou rychlost - velmi důležité při průjezdu zónou s omezenou rychlostí (30 km/h resp. 50 km/h v obcích a městech, 150 km/h všude jinde během rychlostní zkoušky). Před startem zadáme kód etapy, který nám odemkne příslušné informace. GPS funguje jako digitální kompas a měřič rychlosti. V okamžiku, kdy se přiblížíme většinou na 3 km k way pointu, tedy bodu, kterým musíme projet, tak se ukáže růžice kompasu, která ukazuje přesný směr a vzdálenost. Way pointy se používají pro navigaci i tam, kde nelze vytýčit přesně trasu, tedy typicky v dunách. Jakmile kontrolním bodem projedeme, tak se GPS automaticky posune na další way point. V průběhu etapy musíme podle délky projet i několika CP (control point), kde nám komisaři orazítkují kartu.

Ladislav Lála, LRT

Vážení přátelé našeho týmu, krátce Vás zdravím i já (odskočil jsem si od opravy, resp. výměny olejového chladiče, na které pracujeme s Petrem a brazilským mechanikem Ronaldem). Chladič trošku na přírubě prosakoval, takže jsme se rozhodli jej pro jistotu vyměnit. Jinak ačkoliv byla dnes etapa dlouhá a místy rozbitá (když jsem se ráno Andrého v autě ptal, cože nás to čeká, odpověděl mi, že kromě sněhu všechny typy povrchu - a měl pravdu), žádné technické nesnáze nás nepotkaly. Kromě prášícího MANU jsme ještě cítili trošku handicap v podobě obou plných nádrží, tedy zátěže osmi set kil paliva, které jsou přece jen znát. To víte - my, co jsme už jednou dvacet hodin "viseli" se suchými nádržemi 40 km právě před Tichitem, my už to tak máme. Jakmile pořadatelé varovali před měkkým pískem, natankovali jsme do plna.

Posledních asi sto kilometrů etapy začala být vidět víc vegetace a v tomto znamení už se ponese celý zbytek závodu. To znamená speciálně pro naši kategorii, že schytáme spoustu ran od větví. No, nějak se tím prokoušeme - já osobně jsem rád, že opouštíme nehostinné pustiny Mauretánie, která mi z tohoto pohledu připadá dost ponurá.

Přeji Vám všem hezký den a držte nám palce!

Míra Martinec, LRT

autoticko

Výsledky 9. etapy v kategorii kamiónů:

1. Van Ginkel (513 - Ginaf) 6h 47' 47"
2. Stacey (501 - MAN) + 12' 28"
3. Loprais (512 - Tatra) + 13' 20"
4. Jacquot (508 - MAN) + 13' 52"
5. Bekx (511 - DAF) + 20' 08"
6. Tomeček (519 - Tatra) + 20' 29"
  ...  
8. Azevedo (503 - Tatra) + 32' 03"

Celkové pořadí v kategorii kamiónů po 9. etapě:

1. Stacey (501 - MAN) 38h 36' 01"
2. Mardeev (527 - Kamaz) + 3h 07' 11"
3. Van Ginkel (513 - Ginaf) + 4h 18' 54"
4. Loprais (512 - Tatra) + 4h 58' 55"
5. Azevedo (503 - Tatra) + 4h 59' 17"
  ...  
12. Tomeček (519 - Tatra) + 10h 24' 12"

Zdroj: www.dakar.com