8. etapa 2005

8. etapa

7. 1. 2005 - pátek
Tichit - Tidjikja
Celkem 538 km
Speciálka 520 km
Přejezd 18 km

Po rozmanité 7. etapě přichází ještě zajímavější, 538 km dlouhá, 8. etapa. Dala by se charakterizovat stručně dvěma slovy: písek a duny. A k tomu několik průsmyků, při jejichž hledání si mnozí soutěžící procvičí práci s GPS. Zdolání posledního z průsmyků - Nega, se stává rok od roku obtížnější. Poté následuje už jen kamenitá cesta do Tidjikji.

8. etapa byla pořadateli rallye zrušena. Mnozí soutěžící totiž stále nedorazili do cíle 7. etapy, chybí jim nafta a čekají na pomoc. Poslední dva dny je rovněž velmi nepříznivé počasí, soutěžní konvoj sužují časté písečné bouře. Na programu je pouze přesun posádek z Tichitu do Tidjikji, a to nejkratší možnou cestou.

Dakarské zamyšlení

Dakarská rallye je v plném proudu a dějí se tam opravdu zajímavé věci. Noční dobrodružné vyjížďky s následnou těžkou havárií, požár kuchyňského stanu, četné kotrmelce nejen motorkářů, ale i osobních a nákladních vozů. Pak tu máme dvě porouchané převodovky, které zhatily naděje českých zástupců, ta třetí naděje se včera několik hodin utápěla kdesi v solisku. Oslabení Rusové mají plné ruce práce s motorem. Holanďanům dělá starosti jejich mladý divočák. Brazilský jezdec se svým brazilským bratrancem a českým mechanikem bojují v české tatře ... Do včerejška se drželi téměř na špici kategorie kamiónů. 40 km před cílem však zůstali stát bez nafty a strávili v poušti nejen noc pod hvězdami, ale zřejmě i téměř celý dnešní den. Jen stále přemýšlím o tom, zda by se o jejich případném úspěchu (pokud by je ve včerejší etapě neopustila štěstena) mluvilo a psalo i v České republice. Naši novináři se totiž stále ještě neumí zcela vyrovnat s česko-brazilskými posádkami ... I když já si za onou posádkou stojím a budu o nich informovat až do samého konce. Jen kdyby organizátoři Dakaru byli trochu pohotovější v obstarávání nafty pro své svěřence. Startovné se pohybuje ve stovkách tisících korun a servis, jak vidno, vázne. Letos je prostě celý "Dakar" vzhůru nohama...

Zuzana Nohavicová, LRT

8. 1. 2005: Pátrání po brazilsko-české posádce

Včera ve 13:30 pořadatelé uzavřeli cíl čtvrteční 7. etapy ze Zoueratu do Tichitu. Zároveň se tím na dakar.com uzavřela i výsledková listina, ve které ovšem chyběla naše Tatra se startovním číslem 518. Ta si zřejmě v tu dobu stále ještě užívala nucenou dovolenou v poušti zhruba 40 km od Tichitu. V České republice mezitím vyvstávalo mnoho otázek: Už někdo posádce dodal naftu? Nebudou diskvalifikováni pro pozdní dojezd do cíle? Nebo pořadatelé nezvládají aktualizovat výsledkovou listinu a kluci si už užívají odpočinku v Tichitu? Nastoupí na start další etapy v Tidjikji?

Jaromír Martinec se se mnou pokoušel ve 20:00 spojit pomocí satelitního telefonu. Bohužel se nezadařilo, takže jsem se rozhodla pátrat jiným směrem. Na brazilských stránkách týmu Petrobras-Lubrax se objevila aktuální zpráva o naší Tatře. Problém je v tom, že portugalsky neumím a s anglickou verzí webu si Brazilci starosti vůbec nedělají. Takže následující výcuc informací berte jako neověřený. Snad se mi základní myšlenku portugalsky napsané zprávy podařilo vydedukovat přibližně správně.

"Posádka Andrého Azeveda dorazila do cíle 7. etapy v Tichitu v 17:30 se ztrátou 19 hodin. Nyní (tedy v noci z pátku na soboru - pozn. autorky) probíhá přesun posádky s vozem tatra do Tidjikji."

Každopádně dnes ráno jsem se ze stránek dakar.com dozvěděla, že start do 9. etapy z Tidjikji do Ataru má brazilsko-česká posádka naplánován na 11:44 hod. dakarského času (tzn. přibližně 12:44 SEČ). Startovat by měla jako 37 kamión v pořadí. Z toho usuzuji, že do cíle 7. etapy kluci dojeli na shodném (tedy 37.) místě.

Kluci, BOJUJTE!

Zuzana Nohavicová, LRT