8. etapa 2003

8. etapa
9. 1. 2003 - čtvrtek
Ghat - Sabha
Celkem 727 km
Přejezd 49 km
Speciálka 497 km
Přejezd 181 km
Etapové umístění: 4.
Průběžné umístění: 3.
Ztráta na 1. místo: 47' 34"

Další chuťovka v podobě speciální etapy v délce 497 km je hodnocena jako pravděpodobně nejobtížnější v historii Dakaru. Jedná se o extrémně rozmanitý terén, od gigantických dun až po ostré skaliska při etapě z Ghatu do Sabhy. Celkem 727 km dá soutěžícím pořádně zabrat.

Sabha - 9. 1. 2003

Zdravím opět všechny příznivce Dakaru a našeho týmu. Máme za sebou další den a další etapu. Ta dnešní byla moc hezká a taky dost těžká. Ráno jsme měli trošku netradiční budíček - před sedmou k našemu autu přijel týmový motorkář a bratr našeho navigátora Jean Azevedo. Měl pár minut do startu a přestalo mu svítit světlo. Tak jsme mu s tím pomohli a myslím, že to ještě stihl včas. My jsme už spát nešli, pomalu jsme se připravili na start a šli na snídani.

Potom jsme přejeli na start speciálky. Do ní jsme vyrazili jako třetí kamión a celkově přibližně pětadvacátí (auta a kamióny startují společně po minutách podle výsledků z předchozího dne). Jak jsem už zmínil, etapa byla moc hezká - ze začátku jsme jeli kus po prašné pistě podél skalního masívu, který pak trasu křižoval, takže jsme projížděli mezi skalami. Po rozbitém úvodu přišel na řadu písek, který nás provázel až do konce etapy. Nejdřív opět dlouhé rovné pisty, které moc rádi nemáme. Jezdí se po nich dost rychle, ale není to moc o jezdeckém umění. Musíte jen pořád hlídat povrch před sebou a v našem případě taky teploty hlav válců. Zhruba ve dvou třetinách trati se terén začal vlnit a my jeli jako na houpačce. Ovšem bylo to dost zrádné - za všechny tyto vlny bylo vidět, ale přišla jedna docela převislá, která se stala osudnou Shinozukovi. Když jsme tam jeli my, tak už u něj byly vrtulníky, ale Pepa Macháček jedoucí se čtyřkolkou, to prý měl v přímém přenosu, takže jej ještě s jedním motorkářem vytahovali z auta.

Tento zvlněný terén vedl pořád podél dun - velmi vysokých dun. No a my jsme do nich nakonec odbočili. To byl teprve zážitek - v itineráři se píše, že budou duny až 100 m vysoké - dnes tedy na ně došlo. Tom sám říkal, že za těch osm Dakarů, co už absolvoval, nic podobného nezažil. Jednak to byla podívaná a samotný zážitek je zdolávat tyto hory písku v autě. Tom to zvládl opět skvěle. Jen jednou jsme zůstali viset na hraně duny, ale to víceméně jen proto, že už tam viselo jedno auto (shodou okolností náš týmový kolega Klever Kolberg) a nás to nahoře začalo stahovat k němu, takže Tom musel ubrat dřív a už jsme stáli. Ovšem nafoukli jsme si vaky pérování vepředu i vzadu, takže se kola dostala opět na zem a my se pomalu vyhrabali, aniž jsme museli vylézat z kabiny. Ke konci etapy nás začal dojíždět Kabirov, ovšem v okamžiku, kdy nás na jedné - poslední větší - duně dojel, porouchal se mu pohon zadní nápravy (jak jsme se na večeři v bivaku dozvěděli od jeho mechanika), takže jsme jej přece jen porazili.

Po dojezdu speciálky nás čekala ještě asi 170 km spojovačka sem do bivaku. Tady na nás čekal nejen Petr Vodák se svým autem, který sem dojel už včera, ale potkali jsme se i s Karlem Lopraisem a jeho posádkou. Ti už zařizují odtah poškozené tatry. Jak už jsem psal včera, nejdůležitější je, že jsou v pořádku oni. My jsme se potom opět věnovali údržbě našeho auta, abychom byli na zítra zase pripraveni. Bude to opět dlouhé a rozbité, tak uvidíme.

Přeji Vám hezký zimní den - tady bylo dnes zase hrozné vedro :-))))))

Za celou posádku Vás zdraví

Míra Martinec

8. etapa měřila celkem 727 km a vedla z Ghaty do Sabhy. Po 49 km přejezdu čekala na soutěžící 497 km dlouhá speciální etapa. Nyní je naše posádka již na trase dnešní druhé spojovací etapy (181 km).

Výsledky v 8. etapě v kategorii kamiónů:

1. Tchaguine (407 - Kamaz) 4h 48' 06"
2. De Rooy (414 - DAF) + 08' 16"
3. De Rooy (409 - DAF) + 13' 37"
4. Tomeček (410 - Tatra) + 25' 11"
5. Sugawara (400 - Hino) + 1h 28' 43"
6. Pichlbauer (416 - MAN) + 1h 36' 38"

Celkové pořadí v kategorii kamiónů po 8. etapě:

1. Tchaguine (407 - Kamaz) 18h 55' 14"
2. De Rooy (414 - DAF) + 00' 32"
3. Tomeček (410 - Tatra) + 47' 34"
4. De Rooy (409 - DAF) + 1h 58' 36"
5. Kabirov (412 - DAF) + 2h 35' 37"
6. Sugawara (400 - Hino) + 4h 15' 32"

Zdroj: www.dakar.com