6. etapa 2014

Start: Dakhla mapa africa eco race 2014
Cíl: Chami
Den: 6. ledna 2014
Spojovačka: 427 km
Special: 174 km
Spojovačka: 10 km 
Total: 611 km

profil 4 etapy

Welcome in Mauritania

After a full day of recovery, all of the participants will be ready to start the second week of the race. After a long liaison to the customs of Morocco and Mauritania, and crossing of the “No man’s land” between the two countries, the participants will go to Boulanouar where the start of a short stage will be given. They will discover the Mauritanian desert on a very sandy “off track” track, careful navigation will be required. It will be a very pleasant exercise where the participants will see the very first dunes. This stage will be a perfect start to Mauritanian driving.

6.1.2014 - Mauretánie – Chami

Mauretánie je jedna z nejchudších zemí světa. Je pro to mnoho důvodů. Nepřísluší mi soudit zda je to místní politikou, necitlivým rozdělením hranic v nedávné minulosti nebo nedostatkem surovin pro export. Prostě to tak je a bohužel to za těch pár dní co jsme zde ani nepochopíme, ani nezměníme. Na podobné téma jsem včera večer jsem hovořil s Manfredem Krissem, bývalým dakarským závodníkem, který s Renem Metgem pořádá Africa Race. Mluvili jsme o tom jak se změnilo vnímání Afriky za posledních pár let. Kontinent, který býval exotický se v myslích lidí přetvořil na místo, kam je neradno jezdit protože se zde válčí. Situace v Sýrii asi hovoří sama za vše. Důležité je vědět, že pro Maroko tato příměra neplatí a současně i v Mauretánii mají tyto závody velkou prioritu a jsou vítány. Maroko je turistická destinace, které se problémy severní Afriky minulých let vyhnuly a mohu říci, že je zde bezpečno i pro normálního turistu. Mauretánie je pro nás vnímána jako neznámá země. Není ani divu. Už po pár kilometrech zjistíte, že jste v naprosto jiném světe. Sever Mauretánie je osídlen jen velmi sporadicky. Na hotely, vesnice nebo aglomerace zapomeňte rovnou. Ty tu nejsou. Jen roztroušené osady, které jsou tvořeny chýšemi z polorozpadlých dřevěných a oplechovaných dílů. Muži chodí oblečeni do splývavých hábitů ponejvíce modré nebo bílé barvy. Jediné betonové budovy jsou povětšinou mešity s ampliony vysílající do okolí zprávu o tom, že Alláh je veliký a to v celkem pravidelném rytmu.

Na cestách není moc provoz. Lékařská péče zde skoro neexistuje, to jsem bohužel zjistil i na vlastní kůži minulý rok. I přes to všechno, zde občas potkáváme Evropany na kole nebo na motocyklu. Na rovinu, musíte být trošku dobrodružnější povahy, ale pokud ji máte jsem si jist že Vás Mauretánie nezklame. Lidé zde nejsou moc zvyklí vídat turisty a letos ani minulá léta jsem se nesetkal s negativním přijetím. Nicméně stále platí základní pravidlo pro cesty do těchto oblastí. Buďte opatrní. Jste zde na vlastní riziko. Právě z těchto důvodů místní vlády dělají vše pro to, abychom se zde nejen cítili bezpečně, ale aby vše probíhalo naprosto hladce. To jsme dnes mohli posoudit na hranici Západní Sahary(Maroka) s Mauretánií. Minulý rok se pro průtahy na hranicích zdržel start do etapy a hrozilo i její zrušení. Minulý rok jsme se zasekli na několik hodin na Mauretánské celnici. Letos to bylo naprosto jiné. Ze strany od Maroka měl závod přidělen separátní příjezdový pruh a oficiality byly omezeny jen na naprosté minimum stejně jako ostatní provoz. Dokonce jsme vjeli tak rychle do celního prostoru, že jsme nestačili ani vypnout kameru a splnit tak základní pravidlo v těchto zemích. Vojáci a policisté se nefotografují a nenatáčejí. Tedy pokud nemáte maličkou skrytou kameru, maskovanou jako dálkové ovládaní od vozu, jako má Honza. Na mauretánské straně odbavení trošičku drhlo, v porovnaní s bleskovým odjezdem z Marockého území. Na první pohled bylo vidět, že mauretánští celníci nejsou zvyklí pracovat v tomto tempu. I tak, v porovnání s minulým rokem byly formality dílem několika málo minut. Historie se však má chuť se opakovat. Po po příjezdu naší závodní Tatry ke startu etapy se dovídáme, že start je odložen na neurčito. Důvodem je zamítnutí přeletu helikoptér přes hranici. Čekáme s ostatními na to jak se situace vyvine. Bez vrtulníku není možné začít závodit. V případě nutnosti by se lékařská pomoc by se nemusela k potřebným dostat včas a nikdo start do etapy bez této podpory nepovolí. Po hodině se organizátorům podařilo přelet zajistit. První motorkáři vystartovali ihned jak se helikoptéry objevily nad dunami u silnice.

Malé i větší duny jsou vidět všude okolo. Organizátoři se, i přes to, rozhodli první etapu v Mauretánii vést po písčitých pláních mezi nimi. Celých sto sedmdesát čtyři kilometrů se prakticky jelo na hraně povoleného rychlostního limitu kamiónů. Tomáš ji stihl projet za hodinu a třicet tři minut. Z této rychlosti pramení i jisté situace, kde Tatra byla několikrát koly nad úrovní terénu. Vše se ale podařilo ustát a výsledkem je celkové desáté místo mezi automobily i kamiony. Po dnešní etapě je zklamaný maďarský jezdec Kovacz, kterému jeho SCANIA nejede více než devadesát kilometrů za hodinu. Na opravě teď usilovně pracují jeho mechanici. Dnešní trať byla poslední z těch velmi rychlých. Zítra na závodníky čeká to, proč sem do Afriky přijeli. Už na třináctém kilometru záčíná první z několika dunových polí. Doporučení z rozpravy jezdců. Snažte se držet vyjeté trati jak to jen půjde. Mnoho z dun je velmi velmi příkrých a mohou vás na vrcholu překvapit svoji strmostí.

Děkuji za to, že sledujete naše zpravodajství. Mějte hezký den.

Z bivaku v Chami
Za Livescore Team
Vojtěch Morávek ml.

Výsledky etapy Dakhla - Chami

Moto

1. 115 THEURETZBACHER Robert 1:34:39 KTM
2. 103 PISANO Michael 1:36:15 Honda
3. 108 GABARI Hariete 1:40:20 Yamaha

Moto – Celkově

1. 103 PISANO Michael 20:21:12 Honda
2. 164 ROBIN Dominique 20:34:21 KTM
3. 161 DUBOIS Norbert 21:00:52 KTM

Auto

1. 214 SABATIER Jean 1:22:14 Bugg Afrique
2. 204 SZALAY Balazs 1:24:48 Opel Mokka
3. 208 SAZONOV Yuriy 1:26:26 H3 Evo5

Auto– Celkově

1. 200 SCHLESSER J.Luis 18:27:48 Schlesser original
2. 201 LOOMANS Jacques 19:17:08 Toyota Hilux
3. 214 SABATIER Jean 19:20:07 Bugg Afrique

Kamion

1. 400 TOMECEK Tomas 1:33:53 TATRA
2. 401 JACINTO Elisabete 1:41:17 MAN
3. 403 ESSERS Noel 1:47:46 MAN

Kamion celkově

1. 400 TOMECEK Tomas 21:37:38 TATRA
2. 401 JACINTO Elisabete 21:58:59 MAN
3. 402 KOVACS Miklos 22:48:43 SCANIA