6. etapa 2009

 

Start: San Rafael
Cíl: Mendoza
Den: Čtvrtek 8. ledna 2009
Spojovačka: 76 km
Speciálka: 395 km
Spojovačka: 154 km
Celkem: 763 km

Dnešní etapa vede ze San Rafael do Mendozy a na místo původních 763 km (z toho 395 km RZ) bude zkrácena do bodu CP 2 (201 km), po rychlostní zkoušce bude násladovat 500 km dlouhy provizorní přejezd do bivaku. Naš posádky startují ve 12:13 h (Livescore) resp. 12:19 (Petrobras) Race Time tj. 16:13 resp. 16:19 h SEC.

Start dnešní etapy byl o hodinu posunut na 13:13:00 (17:13:00) pro posádku Tomáše Tomečka a na 13:19:00 (17:19:00) pro posádku André de Azeveda. Etapa byla nakonec ještě více zkrácena, a to na 178 km.




zdroj: www.dakar.com

Výsledky 6. etapy v kategorii kamiónů:

Místo Řidič (st. č. - vůz) Čas Ztráta
1.  Chagin (501 - Kamaz)  02:31:58   
2. Kabirov (506 - Kamaz)  02:32:18  + 00:00:20
3. De Rooy (505 - Ginaf)  02:57:51 + 00:25:53
4. Van Den Brink (527 - Ginaf)  03:27:35 + 00:55:37
5.  Vila Roca (510 - Mercedes)  04:00:38 + 01:28:40 
  ... ... ...
11.  De Azevedo (504 - Tatra)  04:17:06 + 01:45:08
12. Tomeček (512 - Tatra)  04:18:24 + 01:46:26 

Celkové výsledky po 6. etapě v kategorii kamiónů:

Místo Řidič (st. č. - vůz) Čas Ztráta
1. Kabirov (506 - Kamaz)  24:45:36  
2.  Chagin (501 - Kamaz)  24:55:08 + 00:09:32
3.  De Rooy (505 - Ginaf)  25:10:56 + 00:25:20
4. Mardeev (508 - Kamaz)  28:06:49 + 03:21:13
5. Echter (507 - Man)  28:47:54 + 04:02:18
6. Tomeček (512 - Tatra)  29:08:54 + 04:23:18
  ...   ... ...
9. De Azevedo (504 - Tatra)  30:30:42 + 05:45:06

Dobrodružství v solisku

Mendoza, 8. ledna 2009

Hlásí se opět tým 100% Tater, dnes z posledního bivaku v Argentině ve městě Mendoza. Dnešní etapa, ač podstatně zkrácená, významně promluvila do průběhu soutěže kamionů na letošním Dakaru.

photo dakar2009_093Ráno nastupovaly kamiony na start spojovacího úseku až v 10.30 a navíc se dozvěděly, že i původně plánovaná zkrácená délka speciálu 231 km končí už na kilometru 168 a dále etapa pokračuje spojovačkou do Mendozy. V noci totiž v místech plánované etapy hodně pršelo a jedna z řek, které se měly křižovat, se rozvodnila. Po dojezdu na start speciálu (plánovaném na 12:00) však následovalo další zdržení kvůli zpožděnému startu osobních aut. A tak se na trať kamiony vydaly až těsně před druhou hodinou odpolední. První dva Kamazy, za nimi Ginaf de Rooye a potom už modrostříbrná Tatra "Laivescore". André odstartoval jako dvanáctý.

photo dakar2009_094Úvodních 20 km vedlo po písčitých cestách, které startující zavedly do asi 60-ti kilometrového úseku dunových polí. V těch se posádky orientovaly jen podle azimutu a naskakujících "way pointů". "Livescore" se přes duny probíjela velmi opatrně, duny jsou nevyzpytatelné a impozantní jsou zejména sjezdy po skoro kolmých stěnách dlouhé několik desítek metrů a následné výjezdy na jejich vrcholky. Kolem way pointu č. 5 se stopy rozdělily a bylo velmi obtížné nalézt optimální cestu pro výjezd z pískové pasti a tak zde "Livescore" nechala několik minut. Skoro na výjezdu z dunových polí "Livescore" předjel Aleš Loprais a tak bylo jasné, že těch ztracených minut bude hodně… O náročnosti tohoto úseku svědčilo mnoho zapadnutých a převrácených osobáků a mnoho motorkářů, kteří se z dunami prali ještě při průjezdu kamionů.

photo dakar2009_095Výjezd z dunových polí navázal na poměrně rychlé pískové a šotolinové cesty a tak se tempo podstatně zrychlilo. Těsně před CP 1 "Livescore" dojela Liaz Marka Spáčila a hned za ním jej předjela. Po dalších kilometrech dostihla i rychlou asistenci týmu Volkswagen s MANem a také ten předjela. Do cíle zbývalo asi 25 kilometrů, když "Livescore" vjela na (z Tunisu) důvěrně známý povrch - solisko, schot. Tomáš zvolnil tempo a sledoval terén před sebou. V solisku však posádka uviděla zapadlou Tatru Aleše Lopraise. "Livescore", která jela po relativně pevném podkladu u Aleše zastavila s tím, že se pokusí jej vytáhnout. Za minutku přijel i Marek Spáčil se svou Liazkou a zastavil také. Obě posádky natáhly lana a šly pomoct kopat klukům z Alešovy posádky. Přitom se na vjezdu do soliska objevil i doprovodný MAN Volkswagenu a rozmýšlel si cestu. Vtom se ale objevil André a chtěl stojící MAN objet po stopách Marka Spáčila (kterého vrchní vrstva ještě jakž takž udržela a projel), ale nepodařilo se. André zůstal bezmocně stát nakloněný na pravou stranu.

photo dakar2009_096První pokus o vytažení Alešovy Tatry se nezdařil, kola jen "sežrala" nájezdové plechy, a tak znovu kopat a kopat. Mezitím se MAN pokusil vytáhnou Andrého, ale při tomto pokusu se sám propadl do soliska… "Záchranná vozidla" - Tomova Tatra a Markův Liaz - na druhý pokus doslova vyrvaly Alešovu Tatru z bahnitého zajetí a obě začala couvat cca 300 metrů soliskem k Andrému. A opět, spojit auta do vláčku, smluvený signál klaksonem, plný plyn… a Andrého Tatra je venku taky. Marek se odpojuje a začíná balit. Za Andrého se lanem připojuje MAN a i ten se dostává ze soliska ven. Všichni rychle balí a už bez jediného problému dorazí do cíle. Byla to šťastná souhra náhod - tři Tatry, jeden Liaz, české posádky (André a Maykel prominou) - vzpomněli jsme si všichni na začátky české účasti na Dakaru, kdy pod křídly Motokovu startovaly tyto dvě značky a zahájily tak přes dvacet let trvající tradici účasti v kategorii kamionů.

photo dakar2009_097Zbytek etapy byl už jen skoro 400 km dlouhý spojovací úsek do Mendozy. Během cesty jsme po celou dobu měli na očích Andy se zasněženými vrcholky. Projížděli jsme poměrně ve vysoké nadmořské výšce a po dešti, resp. po sněžení. Venku byla teplota asi dvacet stupňů nad nulou a cesta i okolní pláně byly pokryty sněhem… Zajímavé.

V bivaku, kam jsme dorazili okolo jedenácté večer, jsme se dozvěděli, že následující etapa do Valparaisa v Chile je pro kamiony zrušená a ty absolvují jen spojovací úsek. Takže zítra se Rally Dakar 2009 loučí s Argentinou a přesouvá se do Chile. V sobotu nás čeká den volna a Dakar se přehoupne do své druhé poloviny. Takže nám stále držte palce, všechny doma pozdravujeme.

Radek Smolka, LRT