5. etapa 2017

Start: Remz El Quebir mapa Africa Eco Race 2017
Cíl: Dakhla
Den: 6. leden 2017
Spojovačka:  
Speciálka: 456 km
Spojovačka: 239 km
Total 695 km

profil 5 etapy

Výsledky 5. etapy REMZ EL QUEBIR - DAKHLA v kategorii kamionů:

1. 400 KARGINOV A. 02:05:52 KAMAZ
2. 403 KUPRIANOV S. + 00:05:45 KAMAZ
3. 401 TOMEČEK T. + 00:18:34 TATRA
4. 405 KOVACS M. + 00:25:48 SCANIA
5. 409 VALTR J. + 00:36:36 TATRA
6. 407 DARAZSI Z + 01:03:46 MAN
7. 408 GONZALEZ R. + 02:09:35 SCANIA

Výsledky po 5. etapě v kategorii kamionů:

1. 400 KARGINOV A. 16:22:26 KAMAZ
2. 409 VALTR J. + 1:57:55 TATRA
3. 401 TOMEČEK T. + 2:20:35 TATRA
4. 403 KUPRIANOV S. + 2:32:36 KAMAZ
5. 405 KOVACS M. + 3:22:52 SCANIA
6. 407 DARAZSI Z + 20:15:59 MAN
7. 408 GONZALEZ R. + 40:23:29 SCANIA

Pátá etapa ve znamení vážky

Zkrácená pátá etapa (=delší a snad veselejší tisková zpráva), poslední marocká, se jela z Remz el Quebir do Dakhly. Vzhledem k nedávným záplavám došlo ke zkrácení etapy na 270 kilometrů. Promet/Czechoslovak Group tým Tomáše Tomecˇka proletěl rychlou etapou bez zaváhání a obsadil třetí místo mezi kamiony hned za favorizovanými Kamazy.

Na večerním briefingu organizátoři popisovali pátou etapu jako velmi rychlou. "Nemám tento typ etap rád," říká Tomáš Tomeček. "Velkou část etapy jsme jeli na omezovač, což v našem případě znamená 150 km/h. Sebemenší zaváhání v takové rychlosti může znamenat vážný problém. Navigace dnes naštěstí fungovala bezchybně."

Krátce po startu do rychlostní zkoušky stavěla posádka Tomeček – Lála u druhé Tatry v závodě pilotované Jaroslavem Valtrem. "Jarda na nás mávl a tak jsme samozřejmě zastavili," komentuje Tomáš Tomeček. "Bohužel jsme klukům nemohli pomoci, protože náhradní vzduchový regulátor v závoďáku nevozíme."

Na startu si dnes zažil horké chvilky navigátor Ladislav Lála: "Stáli jsme na startu a GPS odmítala potvrdit příslušný bod, byť jsme od něj byli vzdáleni nula metrů a detekční zóna je 200 metrů. Nikdy se mi nic podobného nestalo. Startovní maršál jen pokýval hlavou a zahájil odpočítávání. Trnul jsem hrůzou nějakých třicet kilometrů do dalšího waypointu, kde již bylo naštěstí vše v pořádku."

Z pohledu navigace měl být podle organizátorů relativně bezproblémový. " V Africe se jezdí hodně na azimuty. Navigační chyba může v situaci, kdy další políčko itineráře dělí 22 kilometrů, znamenat poměrně značnou časovou ztrátu. Dnes na taková dvě místa doplatilo hned několik posádek, někteří prý najeli i 50 kilometrů navíc," dodává batman Lála.

Stoprocentní Tatra nedoznala během první poloviny závodu výraznějších škod. Tomáš Tomeček k tomu říká: "Nechci to zakřiknout, ale auto zatím drží. Nad rámec rutinní údržby neděláme v podstatě nic. Kéž by to tak vydrželo i ve druhé polovině závodu."

Neodmyslitelnou součástí afrických etap je prachová clona. "Dnes naštěstí foukal poměrně silný vítr, takže hustý prach hned za koly odvával do strany," popisuje Tomáš Tomeček. "Desítky kilometrů jsme takto jeli za jedním autem, protože jelo podobné tempo jako my a krásně nám "barvilo" trať. Jako skutečný gentleman se při předjíždění zachoval Miklos Kovacs, který nám uhnul z pisty, aniž bychom museli používal Sentinel."

Vážka poprvé... Brzy ráno, krátce po opuštění bivaku, zažila posádka Tomeček – Lála scénu jako z Hollywoodského kasovního trháku. Na nekonečně dlouhé silnici se před Tatru se startovním číslem 401 snesl jako pomyslný pták Fénix ředitel soutěže Jean Louis Schlesser se svým letadlem. "Ten okamžik byl naprosto fantastický," popisuje tento okamžik navigátor Ladislav Lála. "Jean Louis letěl těsně před námi a zhruba metr nad silnicí. K tomu přidejte nádherné světlo, burácející motor dvanáctiválce Tatra (kvůli Tomášovi) a máte zaděláno na kasovní trhák. Bohužel toto letadlo odstartovalo zbytečně, protože z něj nikdo nevyskočil."

Vážka podruhé... Při tankování po dojezdu etapy jsme našli v mřížce masky velké množství velkých vážek. "Podobně vypadala i naše asistence, a když jsme klukům řekli historku o "letadélku káněti", tak známý příborský démon Pavel Kletenský vymyslel titulek dnešní tiskové zprávy," uzavírá Tomáš Tomeček.

V sobotu čeká všechny účastníky zájezdu jménem Africa Eco Race 2017 zasloužený den volna. Závodníci, mechanici a všichni ostatní, kdo se pohybují okolo rallye, stráví odpočinkový den již třetí ročník v řadě v letovisku Dakhla na výběžku do Atlantického oceánu. Den poté se rallye přehoupne do své druhé poloviny, když Maroko vystřídá Mauretánie.

Ladislav Lála, 6.1.2017

Záznam 5. etapy z hodinek Suuto, které má na ruce navigátor Ladislav Lála. Můžete tak zpětně srovnat třeba tepovou frekvenci s průběhem polohy na trati.