5. etapa 2014

Start: As Sakn mapa africa eco race 2014
Cíl: Dakhlan
Den: 4. ledna 2014
Spojovačka: - km
Special: 204 km
Spojovačka: 578 km 
Total: 782 km

profil 4 etapy

The big Moroccan south

The last day of this Moroccan week will start with quick rocky portions, the participants will arrive on the beautiful descent of the “Oued Saguia El Hamra”. The track will then become very sinuous with a lot of navigation. After that, they will go through a superb pass and very nice portions. The participants will have to be careful to punctures, the few last kilometers before refueling will be very rocky. After the finish line, another 300km in a straight line will have to be achieved, on the cliff which overhangs the Atlantic Ocean, to finally arrive at the Dakhla bivouac for a well-deserved resting day.

4.1.2014 - Západní Sahara – As Skan - Dakhla

Když se každý den vracím zpětně s Tomášem a Vojtou k tomu, jaké mají dojmy z dnešní trati, často se mi dostává odpovědí „Velmi rychlá, zatraceně rychlá, po celou délku etapy“. Vnímám to jako kolorit, který závodníci říkají, ale jen do té doby, než si uvědomím, co to vlastně znamená. Evropa je sterilní. To platí i v závodění. Zkuste si sami v hlavě porovnat vaše zkušenosti z nějaké rally s fakty dnešní „krátké“ etapy. Dvě stě kilometrů rychlostní zkouška. Rychlostní průměr téměř sto kilometrů za hodinu. Místy, která jste nikdy neviděli a nemohli si je „najet“ a napsat si rozpis. Vše v těžkém terénu a pod tlakem, s vědomím, že rychle můžete ztratit vše, ale minimum získat. Stejně tak musíte jet i zítra, pozítří celých čtrnáct dní. Úžasné. Pokud čtete tyto řádky vy, kteří jezdíte rallye, enduro, motokros cokoliv a chtěli byste vyzkoušet takovýto dálkový závod, není to tak nedostupné, jak se možná na první pohled zdá. Dejte mi vědět.

Západní Sahara je vcelku nehostinná pustina. Desetitisíce kilometrů planiny. Nic zde neroste a není zde ani moc nerostů k těžení. Nerozumím tomu, proč se zrovna o taková místa vedou války. Oficiálně tato země patří Maroku. Neoficiálně? Kdo ví komu. Před třemi lety, když jsme zde byli poprvé, tak nás pořadatelé varovali, ať po cestě nikde nezastavujeme a jedeme přímo do bivaku. Od té doby se situace asi trošku zlepšila. Celkově vnímám okolo sebe méně vojáků a více běžného života. Tedy pokud se tak dá říci z pohledu z vozu, kdy za osm set kilometrů minete jen dvě města a pár osad. Cest Západní Sahara moc nemá. Jediná hlavní silnice vede po pobřeží Atlantického oceánu od severu z Maroka na jih do Mauretánie. Těch několik dalších asfaltek na mapě se ztrácí v rozlehlosti země. Myslím si, že toto území je taková uměle udržovaná nárazníková zóna hraničící se zaminovanou hranicí s Mauretáníí. Není ale nedostupná. Po cestě, překvapivě, potkáváme i několik Evropanů. Nejzajímavějším je bezesporu švéd Carl-David Granbäck. Je pro vás nepředstavitelné dát v práci výpověď. Sebrat se a říci si najdu sám sebe a zvolit si cestu jakou se vydáte? On to udělal. Je na své druhé velké cestě na kole. Z Maroka do JAR. Když potkáte cyklistu na místě, kde za vámi je sto kilometrů ničeho a před vámi dalších třista toho samého, prostě neodoláte a zastavíte. Jen tak, na pokec. Doufám, že mu dnes večer bude naše plzeň chutnat. Podívejte se na bonusové video z dnešního dne a nebo na www.swedentoafrica.com.

Nejsme zde poprvé a tak víme, kde se po cestě máme zastavit. Z ranního bivaku do bivaku blízko jednoho ze dvou měst na Zapadní Sahaře – Dakhly je pouze několik benzínových stanic. My máme oblíbenou tu na šestset osmdesátem kilometru cesty. Stojany na tankování jsou zaprášené a už se nám stalo, že zde nafta došla. Je tady však, na místní poměry, pěkná venkovní zahrádka, příjemná obsluha roznášející osvědčený marocký čaj, včetně, pro nás Evropany, zajímavě servírovaného cukru. K čajové konvičce dostanete kus cukru, který nalámete na několik kousků a v konvičce rozpustíte. Před třemi lety, jsme zde dostali řádně ošahanou a zahnědlou hroudu cukru od té doby se kultura podávání zlepšila a letos na nás čekal cukr bez zjevného použití několika hostů před námi. Jak říkám, prima zastávka. Tedy pokud vám nevadí záchody „venku za zdí“. Věřte mi, ty vnitřní nejdou použít bez delší aklimatizace, než nám doba závodu přeje.

Do bivaku v Dakhle se dostáváme až za tmy. Závodní Tatra už je zde a mechanici také přijíždějí. S opravami se dnes nepospíchá. Zítra na závodníky čeká odpočinkový den. Piloti budou odpočívat, ale mechaniky čeká celý den těžké práce. Nejenom, že budou muset vykonat běžnou údržbu, ale jsou naplánovány i časově náročnější práce související s preventivní výměnou všech potřebných častí vozu před druhou půlkou závodu v Mauretánii.

Z bivaku v Dakhla
Za Livescore Team
Vojtěch Morávek ml.

Výsledky etapy Assa-Dakhla

Moto

1. 164 ROBIN Dominique 1:58:13 KTM
2. 103 PISANO Michael 2:00:15 Honda
3. 161 DUBOIS Norbert 2:02:22 KTM

Moto – Celkově

1. 103 PISANO Michael 18:45:12 Honda
2. 164 ROBIN Dominique 18:52:35 KTM
3. 161 DUBOIS Norbert 19:18:02 KTM

Auto

1. 200 SCHLESSER J.Luis 1:42:20 Schlesser original
2. 204 SZALAY Balazs 1:48:21 Opel Mokka
2. 201 LOOMANS Jacques 1:55:09 Toyota Hilux

Auto– Celkově

1. 200 SCHLESSER J.Luis 17:00:36 Schlesser original
2. 201 LOOMANS Jacques 17:40:35 Toyota Hilux
3. 214 SABATIER Jean 17:57:53 Bugg Afrique

Kamion

1. 401 JACINTO Elisabete 2:06:42 MAN
2. 400 TOMECEK Tomas 2:08:35 TATRA
3. 403 ESSERS Noel 2:10:46 MAN

Kamion celkově

1. 400 TOMECEK Tomas 20:03:45 TATRA
2. 401 JACINTO Elisabete 20:17:42 MAN
3. 402 KOVACS Miklos 20:49:32 SCANIA