5. etapa 2006 M

 

4. 6. 2006 - neděle
Zagora - Ouarzazate
Celkem 345 km
Přejezd 13 km (bivak - Zagora)
Speciálka 252 km (Zagora - Barrage Taghdoute)
Přejezd 80 km (Taghdoute - Ouarazazate)

5. etapa bude jednou z nejkrásnějších, ale ne zrovna nejlehčí. Bude projíždět sedmi vesnicemi v oblasti pohoří Atlas. Pro tento ročník bylo stanoveno, že při průjezdu vesnicemi je nutné dodržovat maximální rychlost 30 km/h, čímž mohou některé posádky mnoho ztratit. Prvních 70 km speciálky se pojede po typicky marockém - velmi tvrdém povrchu. Na 80. kilometru se soutěžící dostanou do oblasti uranových dolů a pokračovat budou po velmi dobré, technické trati až k pohoří Atlas. Následovat bude hřeb dnešní etapy - 6 horských průsmyků (jeden ve výšce 2600 m), úzké klikatící se stezky, na kterých se nedá předjíždět a zmiňovaných 7 vesnic s omezenou rychlostí. Před tím, než soutěžící začnou sjíždět směrem k Tazenakhtu, nabídne se jim nevídaný pohled na pláň Issil, která se rozkládá, kam až oko dohlédne.

Jakmile se mi podařilo spojit se s posádkou LRT po absolvování předposlední 5. etapy ze Zagory do Ouarzazate, Tomáš Tomeček na mě vybafnul: "Dnešní etapa byla ... no úplně příšerná! Ještě jsem nikdy takový terén nezažil!" Jelo se převážně přes pohoří Atlas. Úzké trialové horské stezky byly pro kamióny ještě hůř stravitelné než ve včerejší etapě. Ze tří soutěžících v kategorii kamiónů měl největší výhodu Unimog, který je spíš menších rozměrů, takže po horách šplhal poměrně rychle. Nakonec jej však z bojů o přední pozici vyřadila porucha, která posádku na delší dobu zdržela. Zato obě české tatrovky se plahočily po úzkých stezkách rychlostí 5-10 km/h. Do zatáček bylo nutné s tak obrovskými vozy najíždět opakovaně. Horskou trasu lemoval po jedné straně svah táhnoucí se nahoru a na druhé straně prudký sráz dolů. Ani nemyslet na to, co by se mohlo stát, kdyby se při najíždění do zatáčky dostalo jedno kolo mimo stezku!

Soutěžícím se nakonec podařilo zdolat i horský průsmyk ve výšce 2600 m. Při sestupu dolů se pak všichni mohli kochat pohledem na kamenitou pláň Issil. "Byla to nádherná scenérie," potvrdil Tomáš Tomeček.

Ve Ouarzazatu čekalo na soutěžní konvoj ubytování opět v hotelu. Tomáš se rozloučil slovy: "No nic, jdeme zas makat ... Vojta se chystá vyprat kombinézy a já jdu zkontrolovat auto."

Zuzana Nohavicová, LRT

autoticko

Výsledky 5. etapy

  Posádka
čas
ztráta na 1. kamión
1. Tomeček (300 - Tatra) 3h 49' 10" -
2. Loprais (301 - Tatra) 5h 29' 35" 1h 40' 25"
3. Fogliani (302 - Unimog) 7h 30' 00" 3h 40' 50"

Průběžné výsledky po 5. etapě

  Posádka
čas
ztráta na 1. kamión
1. Tomeček (300 - Tatra) 16h 21' 08" -
2. Loprais (301 - Tatra) 18h 14' 03" 1h 52' 55"
3. Fogliani (302 - Unimog) 22h 29' 23" 6h 08' 15"

Zdroj: www.npolive.com