5. etapa 2003

5. etapa
6. 1. 2003 - pondělí
Tozeur - El Borma
Celkem 494 km
Přejezd 133 km
Speciálka 285 km
Přejezd 76 km
Etapové umístění: 4.
Průběžné umístění: 5.
Ztráta na 1. místo: 10' 56"

5. etapa je charakteristická svou složitou navigací. Soutěžící přivítá písečný terén, ovšem nebude chybět ani kamení a rychlé úseky. Přestože do cíle etapy vede mnoho různých cest, ne na všech je dostatek kvalitních orientačních bodů. Takže navigátorům přejeme "dobrou chuť". Tomáši, pozor na skoky!! Souběžná trasa pro asistenční vozy měří 578 km.

El Borma, 6. 1. 2003

Zdravím Vás všechny - tentokrát z El Bormy. Dnes jsem se sem do novinářského stanu dostal dřív - dnešní etapa totiž nebyla z nejdelších, takže jsme i sem do bivaku dojeli docela brzy.

Ráno jsme vstávali kolem osmé. Jen co jsem otevřel jedno oko a maličkou dírkou v utaženém spacáku se podíval ven, bylo mi jasné, že to bude hrdinství vylézt. Tipoval bych to na nějakých 5° C. Ale je to dobrá průprava, dál v Libyi to prý bude ještě horší. Ono se pak ale docela brzo udělalo horko - to je to pouštní klima.

Hned po ránu jsme při spojovačce měli zajímavý zážitek - projížděli jsme asi 70 km po nasypané cestě uprostřed obrovského soliska. Místy byly vyhloubené záchytné nádrže, kde stála voda a na okrajích byla zkrystalizována sůl. Zem se dokonce místy třpytila, jak byla nasycená solí. My máme na solisko nepříjemné vzpomínky z loňska, kdy jsme do jednoho takového "zahučeli", tak jsme byli rádi, že se na to můžeme dívat jen z auta.

Spojovací etapa nás dovedla na začátek pouště, takže jsme si mysleli, že dnešní speciálka bude převážně písečná, ale nebyla. Jak jsem včera psal, že na vyzkoušení našeho nového pneumatického pérování na přední nápravě bude ještě dost času, tak to se přesně stalo dnes. Etapa byla rychlá a dost rozbitá, takže jsme si i několikrát skočili. Ovšem auto funguje skvěle, jsme velmi mile překvapeni změnou, kterou vzduchové pérování způsobilo. Tam, kde jsme loni dostali po dopadu od torzních tyčí pořádnou ránu, jsme se jen zhoupli a jeli dál. Malá odbočka - za jízdy je vzájemná komunikace mezi námi omezena jen na technické a navigační pokyny, ovšem dnes Tom najednou zničehonic povídá -"to je kočár, co???" :-))).

No, má naprostou pravdu. Dost brzo jsme dohnali několik závodníků před námi a pak jsme jeli dlouho osamoceně. Až posledních asi 70 km jsme dojeli De Rooye mladšího a do cíle se nám podařilo jej předjet. Nejeli jsme úplně naplno, ale přesto docela "střelbu", takže nás překvapilo, s jak velkým náskokem vyhrál Karel Loprais. Myslím, že jel docela na hranici možnosti auta.

Po prašné spojovačce jsme dojeli do bivaku, který je opět tradičně u letiště, tentokrát trošku odříznutý od civilizace. Na autě kromě běžné údržby a jednoho utrženého silentbloku kabiny nebylo nic, takže jsme se dostali docela i brzy (kolem osmé) na večeři a jdeme spát. Zítřejší etapa není zase tak moc dlouhá, ale už začnou duny - pro zajímavost - speciálka má něco přes 200 km a je na ní limit 10 hodin. Takže to bude asi "maso".

Petr Vodák jede taky bez problémů, jeho splujezdec a mechanik týmové motorky Geraldo Lima je takový usměvavý pohodář, navíc oproti loňskému spolucestujícímu se s ním Petr domluví anglicky, takže je spokojený. Dnes jeli přes 600 km, z toho asi 200 po rozbité cestě, takže to taky nemají jednoduché. Ovšem zvládají svůj úděl skvěle.

Takže Vám přejí hezký den a držte nám palce. Vyjíždíme kolem desáté hodiny Vašeho času.

Míra Martinec

P.S. Dnes už definitivně nefungoval nikomu z nás mobil, přece jen tady v poušti to pokrytí není úplně stoprocentní...., takže už jsme odkázáni pouze na mail a satelitní telefon.

Výsledky v 5. etapě v kategorii kamiónů:

1. Loprais (408 - Tatra) 3h 27' 40"
2. Tchaguine (407 - Kamaz) + 00' 53"
3. Kabirov (412 - Kamaz) + 06' 20"
4. Tomeček (410 - Tatra) + 09' 29"
5. De Rooy (409 - DAF) + 09' 33"
6. De Rooy (414 - DAF) + 15' 43"

Celkové pořadí v kategorii kamiónů:

1. Tchaguine (407 - Kamaz) 4h 54' 50"
2. Loprais (408 - Tatra) + 01' 21"
3. De Rooy (409 - DAF) + 05' 53"
4. Kabirov (412 - Kamaz) + 08' 02"
5. Tomeček (410 - Tatra) + 10' 56"
6. De Rooy (414 - DAF) + 14' 08"

Zdroj: www.dakar.com