4. etapa 2014

Start: Assa mapa africa eco race 2014
Cíl: As Sakn
Den: 3. ledna 2014
Spojovačka: - km
Speciálka: 390 km
Spojovačka: 157 km 
Total 405 km

profil 4 etapy

 

New tracks

Once again, a large part of the shortest stage of the race, will take place on a completely new track.

It will be beautiful and will start with two little passes, then the participants will arrive on a quick sandy portion until the refueling stop, all of it in a beautiful scenery. Then they will arrive on a magnificent pass with a stunning panoramic view. The second half is very quick and becomes sinuous on a very nice track, as always. After going through two oasis, where should be placed cameramen and photograph from the rally, the track will get faster and sandier, which should be a real pleasure until the arrival.

3.1.2014 Život v Maroku – Assa - As Skan

Projíždět se závodem země západní Afriky znamená dostávat se do míst, která jsou turisticky neobjevená. Ono, ruku na srdce, na mnoha z nich není k vidění nic, za co byste chtěli vyměnit svoji dovolenou. Tedy na první pohled. Pokud se na tato místa podíváte jinou optikou, tak zjistíte, že vám mohou dát více, než je hned zřejmé. Není to fotografování zajímavých přírodních úkazů. Je to o jistém prozření a opravdovém srovnání naší kultury s místní arabskou.

Maroko je turistická země. O tom není pochyb. Není zde nebezpečno jako v jiných krajinách severní nebo střední Afriky a pro to ani nepřekvapí vznik typicky turistických míst. Marakeš, Agadir, Zagora, M'Hamid je jen rychlý výčet měst, kde se můžete svézt na velbloudu nebo udělat si vyjížďku do pouště v nějakém terénním vozidle a pravděpodobně si domů odvezete prima „original Sahara“ koberec. Maroko nabízí více a opravdu sem stojí za to přijet a cestovat se svým vozem i mimo tyto oblasti. Pro mě je to pravidelně místo k přemýšlení o rozdílu vnímání života v Evropě. Maroko je toho začátkem.

Svět se mění a pomalu se mění i zde. Každý rok ve městech potkáváme více nezahalených dívek a penetrace telefonů v rukou obyvatel měst viditelně roste. Před dvěma lety jsem nevidět skoro nikoho po cestě telefonovat anebo pořizovat fotky mobilním zařízením. Letos je pohled na telefonující chodce běžnější. Tedy ve větších městech. Na vesnicích se toho moc nemění. Společný život lidí a domácích zvířat je stále běžný. Doposud zde fungují profese, které u nás dávno vymizely. Pasák ovcí, koz nebo velbloudů je realita života. S tím se rychle sžijete. Co pro mě však zůstává nepochopitelné, je vztah k ženám. Na venkově převážně v oblastech Maroka u hranic s Alžírem nebo zde na jihu u hranic se Západní Saharou jsou „tažné ženy“. Mnohokrát je vidět jak vlečou na zádech ohromné zavazadlo nebo náklad a v okolí jsou muži, co jen tak sedí a nic nedělají. Doma jsme vychováváni k tomu pomáhat ženám a být galantní. Zde je to jiné a asi jen tak s tím nic nejde dělat. K našemu zamyšlení vede i využití zvířat k běžným činnostem. My máme mnoho náčiní nahrazující zvířata a tak pro Evropana může být drastický jen pohled na osla zapřaženého před plně naloženou káru nepálených cihel. Příkaz k jízdě se mu udá pořádným přetažením hole přes jeho hřbet. Příkaz ke zrychlení se opětovně udělí holí a stejně tak i žádost o zastavení. Na osla je zde pohlíženo jako u nás na vůz. Nebo jiný příklad. Dnes jsme projížděli trhem zvířat ve městě Tan-Tan. Zaujal mě prodej živých slepic. V kleci veliké „akorát do ruky“ jich bylo tolik, že jim pařáty lezly ven a nebylo jim k hnutí. Kolem procházely davy lidí a vybírali si, jaké si koupí, s podobným výrazem, jako my vybíráme vajíčka v supermarketu. Neberte však tyto věty jako negativní aspekt zdejšího života. Takový zde prostě je. Ani špatný ani dobrý. Prostě je jiný. Je potřeba ho akceptoval, jaký je, a doporučuji výlet sem do Maroka. Žít bych zde nechtěl. Jsem rád za naši zem, kulturu a vyspělost, ale každý rok mi Afrika trošku narovnává uměle vytvořené jistoty a zaslepenost Evropana, kterou mám chtě, nechtě.

Právě v okolí města Tan-Tan vedla trasa závodní etapy. Dnešní den se řadí mezi nejrychlejší z celého závodu. Začátek etapy zavedl závodníky z pláně do hor úzkou prašnou cestou. To byla jedna ze dvou pomalých částí etapy a po tom se až skoro do konce jelo na plný plyn a v případě kamionů omezovače rychlosti, které jsou nastaveny na 150 km/h. Jízdy na rychlostních limitech vždy vyžadují maximální pozornost pilota i navigátora. Je nutné přesně reagovat na údaje popsané v roadbooku. Pokud je zde signalizováno nebezpečí, tak na trati opravdu je, i když se to třeba na první pohled nemusí zdát. Jeden z takových okamžiků byl kritický pro osádku kazašského závodního speciálu. Rychlý rovný úsek trati, byl znenadání vystřídán nerovnostmi a zvlnění povrchu. V menší rychlosti by to neznamenalo výraznější problém. V plné rychlosti bylo výsledkem roznesení různých částí osobního vozu na stovkách metrů trati. Když Tomáš s Vojtou daným úsekem projížděli, už u vraku vozu stál vrtulník pořadatelů s mediky. V bivaku jsme se dozvěděli, že posádka je naštěstí v pořádku. V té době naše Tatra byla ve vedení před ostatními kamiony. To bylo jen do okamžiku, než nějaký náraz poškodil brzdný systém a zablokoval zadní brzdy kamionu. Bylo potřeba zastavit a vyřadit zadní levé kolo z brzdného okruhu. Než se provizorní oprava podařila, soupeři byli již vepředu. Na konci etapy tempo výrazně zpomalilo. Pořadatelé připravili téměř trialovou pasáž zakončenou dlouhým, kilometrovým, sjezdem po úbočí hory. Z pohledu z výšky kopce byly nádherně vidět ostatní vozy jako malé hračky. Náročný sjezd byl problematický pro Elizabeth Jacinto, která musela opravit defekt pneumatiky a ztratila cenné minuty. Tomášovi se přímý defekt v etapě vyhnul, ale obě přední pneumatiky byly roztrhané, až byly vidět železné výztuže. Obě musí být v bivaku vyměněny.

Zítřejší etapa vede severní částí území Západní Sahary. Z bezpečnostních důvodů měří dvě stě kilometrů. Povrch bude stejný jako dnes. Kamenitý, rychlý a náročný na pneumatiky. Pak nás všechny čeká přesun do 780km vzdáleného města Dakhla, kde je naplánován odpočinkový den, ve kterém se nezávodí.

Z bivaku v As Skan
za Livescore Team
Vojtěch Morávek ml.

Výsledky etapy Foum Zguid-Assa

Moto

1. 161 DUBOIS N. 5:03:27 KTM
2. 103 PISANO M. 5:09:40 Honda
3. 164 ROBIN D. 5:11:51 KTM

Moto – Celkově

1. 103 PISANO M. 16:44:57 Honda
2. 164 ROBIN D. 16:54:22 KTM
3. 115 THEURETZBACHER R. 17:09:28 KTM

Auto

1. 211 TURON BARRERE M. 4:32:10 Buggy
2. 204 SZALAY B. 4:33:22 Opel Mokka
3. 204 SAZONOV Y. 4:38:44 H3 Evo5

Auto– Celkově

1. 200 SCHLESSER J.L. 15:18:16 Schlesser original
2. 201 LOOMANS J. 15:45:26 Toyota Hilux
3. 214 SABATIER J. 15:52:30 Bugg Afrique

Kamion

1. 402 KOVACS M. 4:59:04 SCANIA
2. 400 TOMECEK T. 5:01:32 TATRA
3. 403 ESSERS N. 5:01:55 MAN

Kamion celkově

1. 400 TOMECEK T. 17:55:10 TATRA
2. 401 JACINTO E. 18:11:00 MAN
3. 402 KOVACS M. 18:35:23 SCANIA