4. etapa 2003

4. etapa
5. 1. 2003 - neděle
Tunis - Tozeur
Celkem 463 km
Přejezd 89 km
Speciálka 25 km
Přejezd 349 km
Etapové umístění:
Průběžné umístění:
Ztráta na 1. místo:

Po vylodění v Tunisu se soutěžní konvoj přesune o 89 km dál na start první africké speciální etapy, která se svými 25 km bude zároveň nejkratší speciálkou na "černém kontinentu". Účastníci si při ní užijí klikatých cest vedoucích přes kopce, údolí a piniovými háji. Náhradní trasa pro asistenční vozy měří 450 km. Cílem etapy bude tuniská oáza Tozeur se silnou kulturní tradicí.

První africká etapa

Dnešní 4. etapa rallye Telefonica Dakar se odehrávala již na africkém území. V ranních hodinách proběhlo vylodění účastníků z trajektu v přístavu Tunis. Prvních 89 afrických kilometrů patřilo spojovací etapě do místa startu speciálky.

Samotná speciální etapa měřila 25 km a Jaromír Martinec ji po dojetí do cíle charakterizoval slovy: "Byla krátká, zahřívací, nepříjemná pro náklaďáky, úzké průjezdy vegetací. Ale jinak docela dobrý."

Nyní se naše soutěžní Tatra přesouvá další spojovací etapou do 349 km vzdáleného Tozeuru.

Co víc dodat? Snad už jen výsledky...

Zuzka Nohavicová

Zdravím Vás všechny z tuniského Tozeru, místa, kde poprvé strávíme noc na africké půdě. Zároveň tímto také najíždíme na africký způsob komunikace s domovinou, tzn. že se budeme snažit přiblížit Vám každý den tady na rallye prostřednictvím mailové zprávy a zároveň přecházíme na telefonické spojení pomocí satelitního telefonu.

V krátkosti popíšu dobu, kdy jsme byli trošku od komunikace odříznuti. Zprávu o etapě v okolí Chateau de Lastours a plážové etapě v Castellonu máte asi od českých přátel a fanoušků Dakaru, kteří vypravili autobus a doprovázeli nás z Marseille až do přístavu. Ještě jednou jim chci poděkovat i jménem Tomáše a Petra za společně oslavený příchod nového roku.

Takže jen krátce - Chateau de Lastours je tradiční záležitostí posledních několika let a vlastně většiny Dakarů. Je to etapa, která vede po úzkých horských cestičkách mezi kamením a stromy, vhodná tak pro jednoho koně, místy i kamzíka, ale ne pro náklaďák... Letos byla navíc delší než tradičně. My jsme vyjížděli mezi kamióny po vyhraném prologu jako první, za námi jel Jan De Rooy. Po několika kilometrech jsme dojeli k prudkému klesání se třemi zatáčkami - vracečkami o 180°. Díky zmenšenému rejdu jsme je museli najíždět všechny nadvakrát, takže nás De Rooy dojel. Pustili jsme ho před sebe a pak jsme ho hnali před sebou až do cíle :-)))))). No resp. do úseku pár km před cílem, kde se celá legrace s úzkými vracečkami podobně opakovala a Jan nám ujel. V jednom místě jsme se bokem - krytem nádrže - otřeli o kámen v takovém úzkém průjezdu. Jak jsem si stihl všimnout, nebyli jsme sami, podobný "zářez na pažbě" má i Jan De Rooy a Karel Loprais, jeden MAN má ten krýt skoro utržený.

Do plážovky jsme po drobných zmatcích na startu vyrazili jako sedmí podle výsledků z předchozího dne. To bylo sice dobře, protože nám soupeři už trošku vyjezdili koleje, ovšem to nic nemění na tom, že to bylo docela zrádné a muselo se opatrně. Zejména přes umělé vytvořené skoky, po kterých jsme šli přesně "na čumák", takže jsme raději moc nezkoušeli, co naše nové vzduchové pérování na přední nápravě vlastně vydrží. Na to bude ještě příležitostí dost. Takže spíše v poklidu (i když to je relativní, zas tak výletní tempo to nebylo...) jsme dojeli do cíle a hned uháněli do přístavu. Naloďování trvalo asi tři hodiny a poté, co jsme zavezli auta d lodi a dali si věci do kajuty, jsme se vrátili ještě na pevninu, kde byla uspořádána obrovská večeře pro všechny - na pánvi, kotli, říkejte tomu jak chcete, ale mělo to v průměru minimálně tři metry, kuchaři připravovali paleu (typické španělské jídlo skládající se z rýže, ve které jsou zamíchané kousky kuřete a "mořských potvor") pro víc než 900 lidí. Bylo to moc dobře (pominu-li poznámky některých členů týmu, že se ta rýže bude později na lodi dobře zvracet...) a po jídle jsme se už skutečně vrátili na loď a ve 22:30 odrazili od břehu.

O samotné plavbě nemá asi cenu se moc rozepisovat - nic moc se tam nedělo. Absolvovali jsme pouze dva briefingy a mezi tím jedli, odpočívali a "šmejdili" po lodi. Jen pro zajímavost, je 130 m dlouhá, 27 vysoká, má 7 pater a pojme 2100 lidí a 800 aut. To už je docela velká loď, která tolik nehoupe, takže ony zmíněné obavy byly plané, nikomu se nic nepříjemného nepřihodilo.....

Dnes jsme ráno vstávali po páté a kolem sedmé dorazili do Tunisu. Hned jsme vyjeli z lodi, ale potom v přístavu jsme čekali až do odpoledne. Startovali jsme (kamióny) jako poslední, takže to trvalo. Spojovací etapa před speciálkou nás nejprve protáhla samotným Tunisem - překvapilo nás, jak je na africké poměry upravený, a pak už jsme vyrazili na jih na start. Speciálka měla jen 22 km - byla spíš taková rozehřívací a dost podobná jako Cateau de Lastours. Tady se ale ke kamení a vegetaci přidal ještě prach. Oba De Rooyové to opět napálili a Čagin s Kabirovem už o sobě dali taky vědět. My jsme s výsledkem spokojeni, ale především jsme spokojeni s jízdními vlastnostmi auta. Je to oproti loňsku velký rozdíl.

Po dojezdu speciálky nás čekala ještě dost dlouhá spojovací etapa sem do Tozeru. Jelo se dobře, člověk si jen musí uvědomit, že už je v Africe a že si tu moc nelámou hlavu s takovými fenomény jako je používání světel (včetně směrových), jízda ve správném směru, dodržování přednosti v jízdě atd.

Na autě kromě běžné a pravidelné údržby žádná práce nebyla, takže jsme se šli v bivaku nejdřív v poklidu najíst. Teď už je docela pozdě, kluci už šli nejspíš spát a já je jdu následovat. Dnes ještě taková zima není, takže budeme spát asi na střeše auta; v Libyi to prý bude horší, to si postavíme i stan.

Takže Vám (i nám) pro tuto chvíli přejí co nejlepší vykročení do nového týdne.

Míra Martinec

Výsledky ve 4. etapě v kategorii kamiónů:

1. De Rooy (409 - DAF) 23' 26"
2. Tchaguine (407 - Kamaz) + 00' 22"
3. Kabirov (412 - Kamaz) + 01' 16"
4. De Rooy (414 - DAF) + 01' 31"
5. Bauerle (403 - Mercedes) + 01' 46"
6. Tomeček (410 - Tatra) + 01' 56"

Celkové pořadí v kategorii kamiónů:

1. De Rooy (409 - DAF) 1h 23' 30"
2. De Rooy (414 - DAF) + 02' 05
3. Tchaguine (407 - Kamaz) + 02' 47"
4. Pattono (402 - Mercedes) + 04' 22"
5. Loprais (408 - Tatra) + 05' 01"
6. Tomeček (410 - Tatra) + 05' 07"

Zdroj: www.dakar.com