4. etapa 2002

4. etapa
31. 12. 2001 - pondělí
Madrid - Rabat
Celkem 961 km
Přejezd 5 km
Speciálka 6 km (zrušena)
Přejezd 950 km
Průběžné umístění: 10. místo (35' 21")
Ztráta na 1. místo: 3' 15"

Rallye se přesouvá do Afriky

4. etapa rallye Arras - Dakar měří celkem 961 km a jede se ze španělského Madridu do Rabatu v Maroku. Do této etapy měl být zařazen šestikilometrový měřený úsek, ale pro nepřízeň počasí byl pro kamiony zrušen. Posádky tedy dnešní celou evropskou část v délce asi 650 km jely jako spojovací etapu po dálnici.

Zhruba ve 20 hodin dorazila naše soutěžní Tatra do španělského přístavu Algeciras, kde skoro do 22. hodiny čekala na nalodění k přepravě do Maroka. Nyní je posádka po večeři a během 2,5 hodinové plavby má možnost využít čas ke vzájemné komunikaci s dalšími osádkami závodních vozů. K večeři se podávalo kuře s rýží, které našim zástupcům v rallye velmi chutnalo.

Po vylodění v Africe čeká na tým asi 300 km spojovací etapy do Rabatu, kam podle odhadu Jaromíra Martince dorazí kolem 4. hodiny ranní. V Rabatu je zajištěno zároveň poslední ubytování v hotelu, kterého si však soutěžící moc neužijí, neboť v dopoledních hodinách prvního dne nového roku startují do 5. etapy. K dalším africkým noclehům již bude sloužit střecha Tatry nebo stan.

Tomečkova posádka dnes nebyla v kontaktu s doprovodnou Tatrou, neboť ta odplula do Afriky o jednu loď dříve. Petrovi Vodákovi tvoří spolujezdce brazilský motocyklový mechanik Helder Guimaraes. Slavná motoristická soutěž byla pro něj tak velkou výzvou, že si na záda nechal vytetovat znak dakarské rallye. Jediným problémem je momentálně jazyková bariéra, na kterou si Petr stěžoval, ale která naštěstí prozatím nemá negativní vliv na navigaci.

Na otázku, zda má náš tým nějaký předstartovní rituál, Jaromír Martinec odpověděl, že si v kabině před každým startem, ale i po dojezdu do cíle, podají členové posádky ruce. V průběhu etapy se snaží být uvolněni, často se vtipkuje, aby opadla případná nervozita. Zajímá vás, kdo sedí nejčastěji za volantem? Ve speciálkách je to samozřejmě Tomáš Tomeček. Ve spojovacích etapách se pak k řízení dostane André Azevedo, krátce i Jaromír Martinec.

Evropa je za námi. O francouzských příznivcích jsme se zmínili ve včerejší reportáži. Španělské obyvatelstvo rallye tolik neprožívá. Místy se sice u silnic objevili diváci, ale byli méně ukáznění - často vstupovali do vozovky a před projíždějícími soutěžními vozy uskakovali někdy až na poslední chvíli.

Za chvíli odbije půlnoc, připijeme si a popřejeme do nového roku. Naši závodníci ovšem oželí bujaré oslavy a první minuty roku 2002 stráví za volantem na africkém kontinentu. Ať se jim dobře jede ... Zdar Dakar!

Z. Nohavicová