26. 10. – testování v Senici – přípravy běží podle plánu
Za dva měsíce vyrazí z Lisabonu již potřicáté konvoj rallye Dakar 2008. Náš tým reprezentovaný piloty Tomášem Tomečkem a Brazilcem André Azevedem se po celý rok připravuje, aby opět zasáhl do bojů na špičce v kategorii kamionů. Oba vozy jsou již připraveny a v tomto období probíhá jejich intenzivní testování.
V pátek 26. října se na „Slovenské Sahaře“ sešla kompletní posádka modrostříbrného vozu – tedy Tomáš Tomeček, již zkušený navigátor Vojta Morávek a nový člen posádky Radek Smolka na postu mechanika. Jako šéfkonstruktér kopřivnické Tatry je to člověk na svém místě. Nechyběl ani jediný český zástupce posádky druhého vozu Míra Martinec, který usedne na post mechanika spolu s pilotem André Azevedem a navigátorem Maykelem Vilartou z Brazílie. Akce se dále účastnili pozvaní hosté a přátelé týmu.
Těžko na cvičišti...
Po první zátěžové zkoušce na polygonu Kopřivnické automobilky tedy absolvovala Tomášova tatra testování v podmínkách blížících se písčitým povrchům afrických etap. To je pravidelná a velmi důležitá součást přípravy v duchu hesla „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Cílem je podrobit celý vůz a všechny jeho agregáty zátěžovému testu v podmínkách blízkých závodu.
Po celý den Tomáš vytrvale kroužil na rychlostním okruhu, kde rozbité technické pasáže střídají rychlejší úseky s několika skoky. Závěrečný sjezd do bývalého pískového lomu už byl jen třešničkou na dortu. Po každém odjetém kole, mezi tím, než se na postech spolujezdců vyměnili zájemci z řad hostů, proběhla obhlídka tatry a k všeobecné spokojenosti se mohlo na trať vyrazit znovu.
Očima posádky
Tomáš sám k přípravě řekl: „I když jsme zásadní úpravu v podobě posunutí motoru o 400 mm dozadu provedli pouze na jednom týmovém závodním voze – na tatře Andrého Azeveda, i modrostříbrný vůz doznal několika úprav a zejména na jejich otestování se zaměřujeme. Zatím jsem spokojen – jak s chováním vozu, který je díky nové nástavbě opět o něco lehčí, tak i celkově s průběhem přípravy.“
Vojta Morávek, který se postaví na start již svého čtvrtého dakaru, vidí letošní přípravy takto: „S průběhem příprav jsem spokojen, probíhají podle harmonogramu, což je pro pohodu v týmu před nadcházejícím závodem velmi důležité. Z informací, jež nám průběžně zasílají pořadatelé, můžeme čekat velmi náročný dakar. Známe již kilometráže etap a odtud víme, že na nás připravili čtyři speciálky v Maroku a celý jejich zbytek v Mauretánii, což znamená, že si písku opravdu užijeme. Na přípravu a především pak samotný závod se tedy musíme velmi dobře soustředit.“
Nováčkem v týmu a v posádce Tomášova vozu je Radek Smolka. Slovo nováček však nevystihuje přesně jeho vztah k týmu a k závodním vozům. Jsou totiž již několik let výsledkem jeho konstruktérské práce. Radek tedy bude mít poprvé možnost v reálných podmínkách a doslova na vlastní kůži vyzkoušet to, co jako konstruktér dopodrobna zná po teoretické stránce. Testování v Senici pro něj novinkou samozřejmě nebylo, ovšem jak se cítil coby člen posádky, který si za dva měsíce zapne pásy a nasadí přilbu již „na ostro“?:
„Mé pocity lze shrnout pár slovy – splnění jednoho z životních snů. Na testech s Tomášem jsem byl již několikrát, ale tentokráte to bylo trošku jiné. Vyzkoušel jsem si závodní kombinézu, s Tomem jsme ladili spolupráci při ovládání dohušťování a uzávěrek diferenciálů, zkoušel jsem různá nastavení bezpečnostních pásů atd. Na závěr jsme s Tomem a Vojtou absolvovali „dlouhý okruh“ v přilbách se sluchátky a zapnutým intercomem, což byl úplně nový zážitek a již navodil atmosféru blížícího se Dakaru. Z pohledu nováčka-závodníka poznávám, kolik dalších věcí, kromě přípravy samotného auta, se musí zařídit, obeslat, vyplnit a absolvovat. Ale i to je nutné ke splnění snu jménem Dakar.“