20. 12. 2002 - Tomáš Tomeček na motorsport.idnes.cz


OTÁZKA: Zkusil byste závody s tahačem na okruzích?
ODPOVĚĎ: Ne, mám rád off road, závody v terénu.

OTÁZKA: Zdravím a chtěl bych se dozvědět, co vás na soutěži nejvíc láká a co byste si na ní naopak nejradši odpustil. Děkuji za odpověď, a hodně štěstí.
ODPOVĚĎ: Láká mě nejvíc terén, rychlá jízda v terénu. Odpustil bych si přípravu na soutěž, která je mnohem složitější než samotný závod.

OTÁZKA: Jaký máte vztah s Karlem Lopraisem? Jste kamarádi nebo nepřátelé?
ODPOVĚĎ: Jsme kamarádští konkurenti.

OTÁZKA: Myslíte si, že si Tatrovky udrží výrazný odstup od většiny ekonomicky silnějších továrních týmů i v budoucnu?
ODPOVĚĎ: Tak to není, že bychom měli před konkurencí odstup. Spíše máme výhodu nezávislého zavěšení kol oproti pevným nápravám u konkurence.

OTÁZKA: Plánujete v roce 2003 i jiné soutěže než Dakar?
ODPOVĚĎ: Pokud se vše povede, tak chceme jet Rallye Berlín Wroclaw. Nejeli bychom ale s dakarskou závodní tatrou, ale s doprovodnou.

OTÁZKA: Jak vidíte svoje šance na titul v konkurenci Karla Lopraise a ruských Kamazů? Podle toho, co jsem četl, by Tatrám měla trasa sedět více než konkurenci. Jinak vám přeji mnoho zdaru a konečně snad už tento ročník prolomíte smůlu z minulých dvou let a stanete na postu nejvyšším!! Děkuji.
ODPOVĚĎ: Šance máme všichni stejné. Bude záležet na štěstí. Trasa by měla sedět spíše rychlejším a výkonnějším autům, což můžou být ruské kamazy a holandské vozy DAF.

OTÁZKA: Zdravím, chtěl bych se zeptat, jestli se nebojíte nějakých pouštních banditů a dalších zločinců? A máte u sebe zbraně, kdyby něco? Jak vůbec probíhá ochrana závodníků ze strany pořadatelů?
ODPOVĚĎ: Trasa je vedena na severu Afriky, kde je relativně bezpečno. Pořadatelé rallye změnili právě kvůli hrozbám banditů v Mali a v Mauretánii. Zbraně samozřejmě nevezeme, jedeme přece závodit. Ochrana od pořadatelů jako taková neexistuje. Spočívá v tom, jakou vybrali trasu.

OTÁZKA: Jakou máte průměrnou spotřebu na 100km v takovém terénu?
ODPOVĚĎ: Spotřeba se pohybuje mezi 50 až 120 litry nafty na 100 km. Nejvyšší spotřeba je v hlubokém měkkém písku.

OTÁZKA: Chtěl jsem se zeptat proč v Tatře nemáte kopřivnický motor, podle mého názoru je nesmysl potom říkat, že vyhrála Tatra, když v ní je německý motor, který s ní nemá nic společného. Dá se to nějak odůvodnit???
ODPOVĚĎ: My máme v tatře vzduchem chlazený dvanáctiválec TATRA. Spletl jste se, německý motor Deutz má ve svém autě Karel Loprais.

OTÁZKA: Dobrý den, proč jezdíte v Brazilsko-českém týmu. Proč není ryze český? Jsou v tom asi peníze, že ano? Navenek tým působí totiž spíše jako brazilský :-(
ODPOVĚĎ: Máte pravdu, rozhodují peníze. Brazilská firma Petrobras Lubrax s námi spolupracuje již pátým rokem a je naším hlavním sponzorem.

OTÁZKA: Proč Tatra navzdory obrovitému 12ti válci výkonově zaostává za Dafy a Kamazy? Není ten motor už zastaralý? Nechtělo by to nějaký jiný - zahraniční vodou chlazený ?
ODPOVĚĎ: Náš tatrovácký agregát je po zlepšení opět silnější, asi o padesát koní. Myslím si, že výkon už je dostatečný, a že na vodou chlazené motory budeme mít.

OTÁZKA: Jak vnímáte návrat vozu Liaz? Jinak pevně věřím, že jim to s Karlem Lopraisem všem natřete. Hodně štěstí.
ODPOVĚĎ: Děkuji za přání. Klukům s Liazem držím palce.

OTÁZKA: Zajímalo by mě, jak moc se liší kamiony od těch sériových, které vlastně reprezentují. Vím že v kategorii osobních aut skoro vším. A ještě malý dotaz: Jezdíte s tatrováckým motorem?
ODPOVĚĎ: Sériové tatry mají nižší výkon, mají jiné tlumiče pérování, to jsou hlavní rozdíly.

OTÁZKA: Zdravím Vás a celý Váš tým. Kolik stojí takové africké dobrodružství, jak těžká je závodní Tatra na startu. Držím Vám palce.
ODPOVĚĎ: Děkuji za přání. Je to hodně drahé dobrodružství, tomu věřte. Na startu Tatra váží 11 tun.

OTÁZKA: Tak bych rád věděl váš názor na tuto problematiku:o) co si o tom myslíte - v českém autě německý motor??
ODPOVĚĎ: Je to výsledek zakázky. Tatra měla zakázku ze Spojených Arabských Emirátů, v níž zákazník chtěl tatrovky s německými motory.

OTÁZKA: Chtěl jsem se zeptat, jestli i při rally stojí někde při cestách stopaři, jestli jim stavíte a jestli berete stopaře, když jezdíte civilním vozem ... potažmo jaký vůz vlastníte??
ODPOVĚĎ: Stopaři tam nejsou, a i kdyby byli, nebrali bychom je, protože nemáme pro ně místo a nemáme ani čas. V běžném provozu občas někoho vezmu do své Tatry 613.

OTÁZKA: Co si myslíte o předpisu, který nařizuje umístění motoru nad přední nápravu? U sériových Tater prý motor tak vepředu není. Není tedy nesmysl upravovat sériové provedení auta, když smyslem předpisů je údajně zachování co největší sériovosti?
ODPOVĚĎ: Je to omyl pane. Sériové tatry mají většinou motor nad přední nápravou.

OTÁZKA: Dva Dafy o hmotnosti 9 tun. To bude asi velmi tvrdý oříšek, že?
ODPOVĚĎ: Bude, asi si vezmeme velký louskáček.

OTÁZKA: Zajímají vás i jiné soutěže a závody? Sledujete třeba Engeho, Huleše, Octavie WRC?
ODPOVĚĎ: Jen příležitostně, protože času příliš nezbývá. Českému motorsportu ve světě samozřejmě fandím.

OTÁZKA: Jaká je vaše oblíbená hudba, film, kniha?
ODPOVĚĎ: V hudbě Elán, pak dobrodružné a přírodopisné filmy, doma mám hodně knih s technickou literaturou.

OTÁZKA: posloucháte při závodě nějakou muziku?? Jestliže ano tak jakou a jestli ne, tak co posloucháte, když můžete??
ODPOVĚĎ: Při závodě poslouchám jenom náš dvanáctiválec a křik navigátora. A jinak, jak jsem už odpověděl, mám rád skupinu Elán.

OTÁZKA: Nezdá se Vám letošní Dakar nějak krátký? Pamatuji si že bylo i přes 20 etap. Není to škoda?
ODPOVĚĎ: Možná je, ale předpokládám, že trasa bude o to náročnější.

OTÁZKA: Ahoj Tome, jak bude mít letos obsazený tyým BR Lubrax jednotlivé kategorie?
ODPOVĚĎ: Jedna motorka Honda, jedno Mitsubishi Pajero a naše Tatra.

OTÁZKA: Pane Tomečku, tohle snad ani není otázka... je smutné, že se lidi pořád ptají na podobné otázky jako že kolik to stojí a jak se máte rádi s Lopraisem... Zasloužíte si především obdiv za vytrvalost a úsilí, které tomu všemu věnujete, za odvahu a srdce, se kterým za Tatru a za nás všechny bojujete. Jsem přesvědčen, že lidi po letošním ročníku pochopí, že patříte plným právem ke špičce a že si toho všimnou i hlupáci novináři. Jste na rozdíl od jiných, do nebe neustále vynášených, rovný člověk - držím Vám palce.
ODPOVĚĎ: Děkuji vám a do Nového roku přeji vše nejlepší a hlavně zdraví.

OTÁZKA: Vítězná Tatra z 88roku měla 300kW a max rychlost 150km/h. Proč Vám to tedy nejede alespoň 170-180km/h?
ODPOVĚĎ: Nejvyšší rychlost je dána maximálními otáčkami motoru, nikoli výkonem.

OTÁZKA: Myslíte si, že budou organizátoři přísnější při přejímkách kamionů než loni (nástavby, motory)? Díky, držím palce, hezkého silvestra a pod stromeček opožděný dárek v podobě pěkného umístění v cíli .... a hlavně zdraví.
ODPOVĚĎ: Děkuji za přání. Pořadatelé jsou vždy objektivní, řídí se řády FIA.

OTÁZKA: Zdravím a kromě úspěchů a radosti v příštím roce a to nejen v práci, ale i doma přeji hlavně nejvyšší post na bedně v cíli "dakaru". Auto už je tzv. ready, proto by mě zajímalo jak se na maraton připravuje posádka?
ODPOVĚĎ: Děkuji za přání. Průběžně sportujeme, abychom byli v kondici.

OTÁZKA: Cau Tome,zdravím tě a mám dvě otázky: Co ti přináší Rally a kdy se zas objevíš v Dluhonicich se svou Tatrovkou, ta minulá jízda byl zážitek...Ahoj a hodně štěstí!!!!
ODPOVĚĎ: Děkuji za přání. Rallye mi přináší práci a zábavu. V Dluhonicích se objeveím 26. prosince, kdy budeme odjíždět do Marseille.

OTÁZKA: A proč tedy nemáte delší převody? (nebo i ty musí být sériové?) Nějak těm nářkům nad rychlými Kamazy nerozumím....
ODPOVĚĎ: Převodovky musejí být sériové. Nářky se týkají spíše toho, že Rusové mají tovární vozy s obrovským zabezpečením. Náklady na provoz jejich stáje jsou mnohonásobně vyšší než máme my.