15. etapa 2003

15. etapa
17. 1. 2003 - pátek
Louxor - Abu Rish
Celkem 576 km
Přejezd 75 km
Speciálka 477 km
Přejezd 24 km
Etapové umístění: 3.
Průběžné umístění: 2.
Ztráta na 1. místo: 1h 12' 27"

576 km čeká soutěžící v 15. etapě z Louxoru do Abu Rish. 477 km se pojede jako měřený úsek bez využití GPS. Trasa etapy je bohatá na orientační body, ale také na změny směru jízdy. Proto si soutěžící musí dát pozor, aby nesjeli ze správné cesty. Cílové město Abu Rish leží na náhorní rovině mezi údolím Nilu a Suezským průplavem. Bivak se bude rozprostírat poblíž letiště. Doprovodné vozy čeká celkem 632 km.

Abú Rish 17.1. 2003

Zdravím Vás opět všechny po denní odmlce z Abú Rish, pravděpodobně už s předposlední zprávou. Děkuju taky Zuzce, že mě zaskočila a z mého telefonátu připravila zprávičku a doufám, že přišly i další fotky od našeho týmového brazilského novináře Ricarda.

Ještě krátce ke včerejší (resp. předvčerejší etapě). Byla relativně krátká, ale o to náročnější - byla to klasická rozbíječka. Kamení střídalo ještě větší kamení se všudypřítomným prachem. Ke konci byla jedna trialová část - sjezd nejdřív vyloženě po kamení a pak pískem do údolí. No, naskákali jsme se všichni dost a o to bylo větší naše překvapení z výsledného času Kabirova, který tvrdě zaútočil na medailové pozice. Podle toho, jak jsme jeli my, a časového rozdílu, který na nás najel, jsme přesvědčeni, že prostě jede stylem buď anebo - buď to auto vydrží, anebo ne. Asi jste si to přečetli ze Zuzčiny zprávy - my jsme se večer bavili, co s tím, ale zcela jasně jsme šli do dnešní etapy s tím, že opět pojedeme svoje závodní tempo a uvidíme. My jsme včera po dojezdu speciálky měli ještě dost dlouhou spojovačku do Luxoru. Po příjezdu do bivaku jsme zjistili, že nám uniká vzduch z dohušťování zadního kola, máme únik oleje na vedení od odstředivého čistce a musíme měnit přední pneumatiku, která byla lehce "načatá" od jednoho z kamenů. Takže i proto jsem včera nestihl napsat zprávu - než jsme to všechno udělali, namazali a zkontrolovali, bylo už málem zavřeno na večeři a když jsem se po ní připlížil sem, technici už měli sbaleno.

 

Dneska byla etapa delší a po většinu času se jelo po prašné (ale opravdu VELICE PRAŠNÉ) pistě. Trasa byla dost často přerušovaná vyschlými řečišti, takže se muselo opatrně - zvláště když jsme někoho dojeli a on nám prášil. Takhle jsme se trápili několikrát, poprvé hned asi 50 kilometrů po startu, kdy jsme se přiblížili k autu jedoucímu před námi. Vždycky, když jsme se k němu dostali blíž, museli jsme zvolnit, abychom viděli na cestu. Bylo to k vzteku o to víc, že jsme viděli v dálce před ním Čagina, který startoval dvě minuty před námi. Nakonec jsme to auto předjeli a začali "v poklidu" jedoucího Čagina stahovat. Když se podíváte na časy průjezdu CP, vidíte, že jsme všude byli dřív než on. Nakonec jsme jej i předjeli, ale to se mu nelíbilo, takže se dlouho krmit prachem od nás nenechal a posledních zhruba 60 kilometrů před cílem už na rovnějším terénu nasadil ostřejší tempo a ujel nám. Kabirov to dnes opět napálil, ale už nám tolik neujel.

Docela zajímavé to bude zítra - jestli se Kabirov spokojí se třetím místem, které, když pojede "rozumnou střelbu", tak před De Rooyem udrží, anebo pojede opět nadoraz. My máme docela náskok, ale ještě nic není rozhodnuté! Nemějte mě za zbytečného pesimistu (samozřejmě, že když jsme viděli dnešní časy, oddychli jsme si a slíbili si, že už to udržíme i kdybychom měli do cíle auto dotlačit :)), ale tahle rallye opravdu končí až poslední etapou. Stačí jakýkoliv problém a je vymalováno. Takže jsme teď udělali opět kompletní prohlídku a moc si přejeme, aby se nás to závodnické štěstí neopustilo ani v poslední delší etapě. Já vím, čekají nás ještě dvě, ale ta úplně poslední se jede už jen spíš pro diváky a hosty, kteří se přijeli podívat na dojezd - ta už je lehčí a krátká.

My teď půjdeme na večeři a pak hned spát, protože do spojovačky, která má 413 km, vyrazíme někdy po druhé ráno. Teprve pak nás čeká těch 375 posledních rozhodujících kilometrů už na Sinaji. Podle itineráře to bude podobně jako dnes, tak uvidíme. Takže nám držte palce, budeme se opět snažit neudělat ostudu.

Přeji Vám krásný večer nebo den jménem posádek obou vozidel, jak soutěžní tak i doprovodné Tatry. Petr Vodák s doprovodem absolvoval za poslední dva dny taky pořádnou porci kilometrů a i dnes byl stejně spolehlivě jako každý den v bivaku a čekal na nás. Dělá nám vynikající zázemí - nejen nákladem, který veze, ale především jako mechanik. Má velké zkušenosti, takže je skutečně šéfmechanikem na svém místě. Píšu to schválně, protože o lidech, jako je on, se v žádných přehledech, zprávách a reportážích moc nedozvíte, ale oni jsou tady nesmírně důležití. Technika tu dostává neskutečně zabrat, takže se jí musíte skutečně věnovat, jinak nemáte vůbec šanci dojet a už vůbec ne zajet dobrý výsledek. A i díky Petrovi Vodákovi se nám snad obojí podaří.

Míra Martinec

Výsledky v 15. etapě v kategorii kamiónů:

1. Kabirov (412 - Kamaz) 5h 06' 53"
2. Tchaguine (407 - Kamaz) + 13' 57"
3. Tomeček (410 - Tatra) + 15' 23"
4. De Rooy (409 - DAF) + 16' 26"
5. Sugawara (400 - Hino) + 58' 22"

Celkové pořadí v kategorii kamiónů po 15. etapě:

1. Tchaguine (407 - Kamaz) 55h 21' 52"
2. Tomeček (410 - Tatra) + 1h 12' 27"
3. Kabirov (412 - Kamaz) + 2h 08' 44"
4. De Rooy (409 - DAF) + 2h 41' 23"
5. Sugawara (400 - Hino) + 9h 49' 01"

Zdroj: www.dakar.com