14. etapa 2004

14. etapa

15. 1. 2004 - čtvrtek
Ayoun El Atrous - Tidjikja
Celkem 513 km
Speciálka 510 km
Přejezd 3 km

Písku bude stále přibývat. 14. etapa se pojede téměř celá jako speciálka a zavede soutěžící do oblasti malých dun. Později přijdou na řadu obrovské duny, které zavedou soutěžní konvoj až k 200 m vysokému skalisku Taskast. Cíl etapy je v Mauretánské Tidjikji. Asistenční vozy pojedou z Ayoun El Atrous přímo do Nuakchottu, cílového města 15. etapy, trasou dlouhou 830 km.

Výsledky ve 14. etapě v kategorii kamiónů:

  Posádka čas
1. Kabirov (410 - Kamaz) 8h 57' 36"
2. De Rooy G. (417 - DAF) + 01' 11"
3. Tchaguine (414 - Kamaz) + 31' 44"
4. Stacey (442 - DAF) + 33' 21"
5. Sugawara (400 - Hino) + 49' 33"
6. Tomeček (412 - Tatra) + 53' 37"

Průběžné pořadí po 14. etapě:

  Posádka čas
1. Tchaguine (414 - Kamaz) 55h 52' 29"
2. Kabirov (410 - Kamaz) + 1h 31' 10"
3. Tomeček (412 - Tatra) + 1h 31' 21"
4. De Rooy G. (417 - DAF) + 1h 54' 54"
5. Loprais (415 - Tatra) + 2h 40' 38"

Oproti včerejším časům z dakar.com došlo k změnám u naší posádky a to přidáním 25 minut. Obdobně postiženi byli De Rooy (20 min) a Loprais (25 min). Důvody zatím nejsou jasné, a zvláštní je, že tyto minuty navíc se neobjevují v takzvaných penalizacích. Podle ižurnálu ČR je to trest za nedodržení průjezdu GPS body, na které si stěžovali jezdci Kamazu.

Včerejší 14. etapa v délce 551 km (z toho 547 km speciální úsek) nebyla pro české zástupce v kategorii kamiónů příliš šťastná. Dnes v 9:00 se ozval Míra Martinec, aby nám přiblížil, co se vlastně stalo. Etapa se jela bez asistence, takže po dojezdu do cíle posádka Tatry pracovala na autě bez Petra Vodáka. Na tradiční reportáž z bivaku již tedy nezbyl čas.

„Včera jsme měli problém, když se nám v průběhu etapy uvolnily tři náhradní pneumatiky, začaly se válet v nástavbě a rozbily kanystry s olejem. Museli jsme zastavit a pneumatiky opět upevnit. Tím jsme ztratili nějaký čas,“ uvedl Míra. Na účastníky ve 14. etapě, která se jela z Ayoun El Altrous do Tidjikji čekala nástraha v podobě zrádného soliska. V itineráři byla vyznačena objížďka, které se posádka Tomáše Tomečka držela. Na solisko totiž nemá z uplynulých ročníků zrovna nejlepší vzpomínky. Míra Martinec k tomu řekl: „Jeli jsme po vyznačené trase. Ovšem De Rooy a Rusové solisko profičeli ohromnou rychlostí přímo prostředkem. Tím, že tak riskovali, získali velký náskok, který se pak podepsal i na etapových výsledcích ostatních kamiónů.“

Po dojetí do cíle ovšem posádku nečekalo příjemné přivítání. Rusové se rozhodli, že udělají všechno pro to, aby se Čagin i Kabirov seřadili v Dakaru na prvních dvou příčkách celkového hodnocení v kategorii kamiónů. „Je to cílený útok na všechny, kteří ohrožují Kamazy. Rusové podali protest u komisařů na De Rooye, Karla Lopraise a naši posádku, že jsme ve 13. etapě neprojeli všechny GPS body. Bylo jich na trase etapy rozeseto asi kolem dvaceti. Komisaři přišli na základě tohoto udání zkontrolovat naše navigační přístroje a všem nám napařili penalizaci v rozmezí 20 až 25 minut. Rusové dosáhli, čeho chtěli – jsou nyní na prvních dvou místech průběžného pořadí. S Kabirovem se ale už rvát nebudeme, spíš si musíme dát pozor na to, aby nás nepředjel ještě Gerard De Rooy. Dnešní 15. etapa bude asi v tomto směru rozhodující,“ popsal bojovou atmosféru náš zpravodaj.

Jak to všechno nakonec dopadne, uvidíme už za necelé tři dny. Zatím tedy nezbývá, než držet pěsti a čekat na další zprávy z Afriky.

Zuzana Nohavicová, LRT