12. etapa 2006

12. etapa

12. 1. 2006 - čtvrtek
Bamako - Labé
Celkem 872 km
Přejezd 197 km
Speciálka 368 km
Přejezd 307 km

Guineou projížděl Dakar naposledy v roce 1996, soutěžící se zde však nebudou jako v cizí krajině. Terén v Guinei se totiž velmi podobá Mali a Senegalu. Spojovačkou z Bamaka v délce 197 km účastníci závodu opustí Mali a vrhnou se do 368 km dlouhé guinejské speciálky. Speciální část etapy povede rozmanitým terénem – trialové úseky se prostřídají s rychlou lateritovou tratí, chybět nebudou přejezdy brodů, ani zdejší typická vegetace (kamióny zřejmě získají jisté vady na kráse). V cíli etapy se soutěžící musí obejít bez svých asistenčních vozidel, podobně jako tomu bývalo v minulých letech u maratónských etap.

Zdroj: www.dakar.com

autoticko

Martinec: Zostra, ale v klidu

Před startem dnešní 13. etapy Rallye Dakar z Labé do senegalské Tambacoundy zbývalo účastníkům do cíle v Dakaru už jen 1311 kilometrů, z toho zhruba polovina soutěžních. Některé stroje drží už jen silou vůle. Poslední etapy se totiž jedou po kamení, kořenech a také ve vegetaci. Takže soutěžící se musí vyhýbat keřům i stromům. A občas nějaký trefí. Hlavně v případě kamiónů, které teď doslova očesávají větve stromů podél trasy. Výsledkem jsou olámaná boční zrcátka, poziční světla i antény. Zkrátka vše, co vykukuje. Pěknou ránu včera dostala jediná tatra v soutěžním poli, Brazilce De Azeveda s českým mechanikem Jaromírem Martincem v kabině, která je celkově čtvrtá. Velká větev nástavbu tak zdeformovala, že vypadla celá zadní část včetně dveří. Kuriózní na tom je, že posádka si toho nevšimla a jela dál. Měla totiž kvůli větvím sklopená boční zrcátka. Reportér v konvoji rallye Jan Říha vyrušil Jaromíra Martince, když zbytek nástavby opravoval.

Martinec: "Někde z kraje etapy okolo 30. až 35. kilometru jsme trefili pravým rohem nástavby za kabinou strom. Celá nástavba se pohnula dozadu a ulétly nám dveře a chybí půlka plachty."

Říha: Sloupky se posunuly dozadu a zadní část zcela chybí. Vypadá to trochu jako kabriolet. Pojďme k tvé účasti na Dakaru. Pokolikáté jedeš?

Martinec: "Už pošesté."

Říha: Jedeš v posádce André De Azeveda. Jaká je tvoje role?

Martinec: "Já jsem tu roli zdědil. Nejprve jsem byl 4 roky v posádce Tomáše Tomečka jako mechanik. Tomáš jel předtím s De Azevedem, potom si postavil své auto a já zůstal s Andrém."

Říha: Teď je 22:45 a jako mechanik máš na rozbité nástavbě ještě dost práce. Kolik toho zhruba naspíš?

Martinec: "Nástavba nebude tak hrozná, jak to vypadá, protože do Dakaru zbývají dva dny. Svařoval jsem oka na ukotvení pneumatik a plachtu pouze zafixuji, aby nevlála. Jinak to řešit už nebudeme. Pokud jde o spánek, včera jsem spal 2 hodiny. Záleží na tom, kolik je práce. Letos jí bylo poměrně dost. Poslední dny jsem spal průměrně 2 až 3 hodiny, předtím i 5 až 6. Je to různé."

Říha: Uvědomuješ si, že jste poslední tatrou ve startovním poli?

Martinec: "Uvědomuji, velice dobře. A všichni doufáme, že vydrží ještě dvě zbývající těžké etapy, protože závěrečná plážová už se moc nepočítá, a 4. místo uhájíme."

Říha: Zbývá zhruba 700 závodních kilometrů. Jak jet a dojet?

Martinec: "Tak, jak jedeme už asi dvě etapy. V podstatě v klidu. Jsme na 4. místě, za námi má Sugawara velký odstup, a před námi se přetahují Kabirov a Stacey. Čagin jede na vítězství. My tedy nemůžeme a nepotřebujeme nijak divočit. Jedeme z ostra, ale v klidu, a to bude platit i dál."

Autor: Jan Říha

Zdroj: Motožurnál

autoticko

Výsledky v 12. etapě v kategorii kamiónů:

1. Stacey (524 - MAN) 5h 41' 02"
2. Kabirov (500 - Kamaz) + 12' 26"
3. Chagin (508 - Kamaz) + 18' 36"
4. Azevedo (513 - Tatra) + 37' 02"
5. Echter (530 - MAN) + 48' 37"

Celkové pořadí v kategorii kamiónů:

1. Chagin (508 - Kamaz) 61h 20' 49"
2. Stacey (524 - MAN) + 3h 00' 58"
3. Kabirov (500 - Kamaz) + 3h 35' 24"
4. Azevedo (513 - Tatra) + 5h 16' 25"
5. Sugawara(509 - Hino) + 8h 52' 27"

Zdroj: www.dakar.com

photo 077 photo 078