12. 2. 2003 - Tomáš Tomeček na motorsport.idnes.cz

 

OTÁZKA: Velice slušný výkon,kdo Vám připravoval auto? Motor je asi největší slabinou,jiná značka motoru by byla určitě vhodnější ne?
ODPOVĚĎ: Děkuji. Vůz jsme si připravoali sami ve spolupráci s techniky a dělníky Tatry. Změnu motoru neplánuji.

OTÁZKA: Tome nemrzi te trochu ze po vypadnuti Loprajze ze zavodu se o tobe trochu prestalo mluvit. Ve sdelovacich prostredcich to vypadalo, jako by uz Dakar pro nas skoncil. A nam nezbyvalo nic jineho nez zpravodajstvi idnes.
ODPOVĚĎ: Pro mě je důležitý výsledek, motorsport.idnes.cz fungoval bezvadně, stejně jako snad naše stránky www.lrt.cz.

OTÁZKA: Pokud se to dá vůbec přirovnat, tak jízda s náklaďákem na Dakaru je nejblíže osobákovi s předním náhonem, čtyřkolkou nebo pouze zadním náhonem. Myslím tím jaké jsou reakce auta na smyk.
ODPOVĚĎ: Jako v kterémkoli voze s pohonem všech kol.

OTÁZKA: Zmiňoval jste níže pneumatiky Micheliny. Slyšela jsem v rádiu rozhovor a tam jste říkal, že jste měli nějaké problémy s přehříváním a s deformacemi a museli jste přezouvat. Budete tedy zkoušet nějaké jiné?
ODPOVĚĎ: Ne.

OTÁZKA: Neuvažuješ jezdit jěště někdy trucktrial?
ODPOVĚĎ: Zatím ne.

OTÁZKA: Spousta firem vysila na Dakar sve vozy hlavne kvuli tomu, ze kdyz se umisti na celnich mistech prinese to zviditelneni a nove zakazky. Proc myslite ze 6 prvenstvi a dalsich medaili nedokazala Tatra doposud vyuzit? Nevypovida to o tom, ze zakaznici si vysledku ze soutezi vubec nevsimaji?
ODPOVĚĎ: Nevím, to je otázka pro vedení Tatry.

OTÁZKA: Já myslel, že by měl pořadatel zajistit bezpečnost všech účastníku, ale asi tomu tak není co? Byla aspoň nějaká snaha, ze strany pořadatelů, získat vaší Tatrovku zpátky?
ODPOVĚĎ: Ne, žádná snaha nebyla.

OTÁZKA: Od konce Dakaru jsem neslyšel další zprávy o osudu Lopraisovi tatrovky. Nevíte náhodou, jak pokračují jeho snahy dostat ji spět? Gratuluji a přeju další úspěchy.
ODPOVĚĎ: Děkuji, pokdu vím, zítra se nové informace objeví tady na motorsport.idnes.cz.

OTÁZKA: Myslíš, že by Liwa zabodovala na dakaru?
ODPOVĚĎ: Asi ne. má moc náprav.

OTÁZKA: S kym ze souperu vychazite nejlepe, s kterym naopak?
ODPOVĚĎ: Nejlépe asi s Rusy Čaginem a Kabirovem, se všemi se dá povykládat.

OTÁZKA: Tome jsem moc rad ze jste taky cech a dekuji Vam za skvelou reprezentaci, ale chtel bych se zeptat, co rikate na zivotni situaci lidi v Africkych zemich, ktere jste projel?
ODPOVĚĎ: Děkuji. Jsem moc rád, že žiji v České republice. Hodně Čechů by mělo navštívit Afriku, aby pochopili, jak je u nás dobře.

OTÁZKA: Skvělý výkon, dík za reprezentaci. Co děje, když někoho na Dakaru přepadnou? Musíte se z toho vylízat sami nebo vám pořadatele běží na pomoc?Dík.
ODPOVĚĎ: Děkuji. Přip přepadení v roce 1998 nám pořadatelé moc nepomohli, přijeli až po banditech, kteří si mezitím odvezli naši Tatrovku.

OTÁZKA: Snažím se před očima si promítnout pohled z kabiny náklaďáku za jízdy a uvažuji co asi vidite mezi těma dunama. Není to tak trochu zízda do neznáma. Kdyby jste zastavil v tom písku, podaří se znovu rozjet nebo se auto zahrabe ?
ODPOVĚĎ: Jízda do neznáma to určitě je, sami většinou nevíme, co nás za dunou čeká. Se zastavením v písku to je tak, že většinou se potom rozjedeme.

OTÁZKA: No jo,ale restriktory úplně motor rozhodí,ne?Proto jsem se domníval,že omezovače rychlosti by byly lepší pro bezpečnost.
ODPOVĚĎ: To se dá jen těžko posoudit.

OTÁZKA: Dobrý den. Souhlasíte s názorem, že by na Dakaru měly pro náklaďáky být zavedeny minimální hmotnosti (tzn. jet závod s korbou plnou písku). Bylo by to pro Vás zajímavější?
ODPOVĚĎ: Bylo by to určitě zajímavější pro diváky, protože všechny kamiony by měly stejné podmínky, co se hmotnosti týče. Pro Tatru by to bylo určitě také dobré, protože si nedokážu představit fungující plně naloženou sklápečku Kamaz.

OTÁZKA: Myslíte ,že by ste u ježdení mohl vydržet stejně dlouho jako K.Loprais nebo i déle a nezávidíte mu některé úspěchy ?? popř. které jeho trofeje by ste rád viděl ve své sbírce?? děkuji
ODPOVĚĎ: Pokud bude zdraví sloužit a sponzoři nám zachovají svou přízeň, rád bych jezdil, jak jen to bude možné. Závist je špatná vlastnost.

OTÁZKA: To se celý rok připravujete pouze na ten jeden závod, nebo se jezdí ještě nějaké jiné?
ODPOVĚĎ: Jezdí se i jiné, naše sponzory ale zajímá halvně Dakar. Přesto bychom se rádi zúčastnili v létě Rallye Berlin-Wroclaw.

OTÁZKA: Vidíte rozdíl mezi předchozími ročníky Dakaru a tímto ročníkem z hlediska vztahů mezi jezdci?
ODPOVĚĎ: Letos bylo vše ostřejší. Od samého začátku se závodilo velmi tvrdě.

OTÁZKA: Bavite se po zavode se souperi?
ODPOVĚĎ: Ano.

OTÁZKA: Po jezdecké stránce jsou Rusi na Vaší a Lopraisové úrovni nebo jsou o něco horší ale mohou si dovolit více riskovat ?
ODPOVĚĎ: Myslím, že jsme na tom jezdecky asi stejně, ale je pravdou, že oni (Kamaz i DAF) si mohou dovolit více riskovat. Díky mocnému zabepezpečení týmů.

OTÁZKA: Řikals,že na příští ročník chceš ještě zvýšit výkon.Kde má ten tvůj 12-ti hrnec ještě rezervy.Myslíš, že TSO zavede nějaké restriktory na snížení výkonu, nebylo by jednodušší zavést omezovače rychlosti?
ODPOVĚĎ: Motor má rezervy, doufám, že se nám podaří je využít. Zavedení restriktorů očekáváme, s omezovači rychlosti nepočítáme.

OTÁZKA: Také gratuluji, je hezké, že K.Loprais není v ČR pouze jehlou v kupce sena. Mohu se zeptat, jaký užíváte v soukromí vůz a jaký jste řidič (nemyslím na písku, ale na silnicích) ?
ODPOVĚĎ: Už jsem odpověděl.

OTÁZKA: Kolik hodin v průměru na dakaru spíte?
ODPOVĚĎ: Pět hodin denně, na střeše tatrovky.

OTÁZKA: Také gratuluji, je hezké, že K.Loprais není v ČR pouze jehlou v kupce sena. Mohu se zeptat, jaký užíváte v soukromí vůz a jaký jste řidič (nemyslím na písku, ale na silnicích) ?
ODPOVĚĎ: Děkuji. Jezdím s Tatrou 613-4.

OTÁZKA: Pro vás osobně je Dakar výdělečný, nebo prodělečný?
ODPOVĚĎ: Musí být vydělečný, když je to mé zaměstnání.

OTÁZKA: Když je zima, jel jste Dakar na zimních gumách?
ODPOVĚĎ: Jezdíme s pneu Michelin, které jsou paradoxně do bláta.

OTÁZKA: V čem je Dakar lákavý? Já to vidím jako ježdění v písku, děsnej vopruz v horku a nepohodlí.
ODPOVĚĎ: Dakar je cosi výjimečného a ojedinělého, vyzkouší, jak je člověk odolný, co všechno vydrží, připravuje účastníkům nečekané a nenapodobitelné situace, které v "civilu" nejsou a nemůžou být. Navíc projíždíme místy, kde se normálně člověk nemá šanci dostat. Dostáváme se do extrémních situací v extrémním prostředí. Zkrátka Dakar je Dakar.

OTÁZKA: Prestoze jako zenska rozlisuji auta maximalne podle barvy, nakladak poznam :o) Moc Vam drzim palce aby se vam behem zadneho zavodu nic nestalo (ani na aute, ani na zdravi) A dekuji za reprezentaci.
ODPOVĚĎ: Děkuji Marcelo. Snad nám to vydrží.

OTÁZKA: Skvělý výkon, gratuluji. V čem je v současné době lepší Kamaz než tvoje Tatra ?
ODPOVĚĎ: Děkuji. Kamaz má větší výkon, výrazně početnější tovární tým, vyšší rozpočet a k tomu všemu ještě má podporu tatarské vlády.

OTÁZKA: Z Atesa mi nikdo neodpoví. Funguje ta regulace automaticky nebo musí Jaromír neco v průběhu závodu štelovat jak na dofuku?
ODPOVĚĎ: Musí se štelovat.

OTÁZKA: mluvite portugalsky fala portugues?
ODPOVĚĎ: Ne.

OTÁZKA: Gratuluji Vám,celému týmu i rodině ke krásným úspěchům na "obou frontách". Určitě nejsem sám, když řeknu, že Dakar jedu s Vámi na internetu, každou etapu, každý průjezd kontrolou a propočítávám jak jste na tom vůči ostatním. Vrátím se k Dakaru 2002, když Vám praskl ten kloub, tak jsem Vám přísahal na e-mailu, že příště budete stát na bedně. Jsem rád, že jsem svůj slib mohl za Vašeho obrovského přispění dodržet :) Jel jste prostě skvěle a takticky. Chystáte nějaké konkrétní vylepšení Tatry? Chodil k Vám p. Macík na rady? Dík a držím i nadále palce
ODPOVĚĎ: Děkuji. Jsem rád, že jsem Vás nezklamal. Vylepšení určitě chystáme. Martin Macík k nám na rady nechodil.

OTÁZKA: Máš už nějaky plán akcí, na kterých se budeš vyskytovat?
ODPOVĚĎ: Plán se tvoří.

OTÁZKA: Jak se na pouštním maratonu, jako je Dakar, stravujete?
ODPOVĚĎ: Stravování zajišťuje pořadatel. Jíme většinou evropská jídla. Před každou etapou dostanem balíček se svačinou a po dojezdu nás čeká teplá večeře.

OTÁZKA: M. Macík měl se svou obstarožní Lízou velké technické problémy. Myslíte, že podcenil přípravu na Dakar?
ODPOVĚĎ: Určitě nic nepodcenil. Na Dakaru byl poprvé a získal mnoho zkušeností. Sám si dobře vzpomínám, když jsem Dakar poprvé já jako soukromý jezdec v roce 1999. Také jsem se musel hodně učit.

OTÁZKA: Kdyby se nedejboze stalo ze Tatra vyhlasi bankrot. Firma SDS si vezme vyrobu podvozku do USA a zbytek se bude vyrabet v Indii v podniku Udyong prestal by ses pripravovat na Dakar nebo by si zvolil jiny vuz?
ODPOVĚĎ: Věřím, že se tak nestane. Pokud ano, tak chci určitě zůstat u podvozku značky Tatra.

OTÁZKA: Predjel by vas Kabirov, pokud by mel zavod jeste jednu delsi etapu ?
ODPOVĚĎ: Nemám rád kdyby.

OTÁZKA: jak vychazis se SPONZORY! Jsou ti po vuli nebo si musi diktovat zvlastni podminky! dik
ODPOVĚĎ: Především, bez sponzorů bychom nikam nejeli a byli doma. Jsem rád a děkuji našim sponzorům za podporu přípravy a účasti našeho týmu v závodě. Skutečně, bez nich to nejde.

OTÁZKA: Dobrý den, vzal by jste behem závodu nějakou pěknou stopařku ? , jinak přeji hodně nejen sportovních úspěchů.
ODPOVĚĎ: Děkuji, stopařky mají smůlu, v autě není místo.

OTÁZKA: Na jakém principu funguje ta regulace tlumičů co máš na autě?
ODPOVĚĎ: To není otázka pro mě, ale pro výrobce tlumičů Ateso.

OTÁZKA: Cítíte na Dakaru, že kamiony jsou až v třetí řadě zájmu prestižních médií?
ODPOVĚĎ: Letos jsem to ani necítil, každý den k nám docházel štáb stanice Eurosport a natáčel s námi rozhovory.

OTÁZKA: Nazdar Tome co rikas na soucasnou situaci v Tatre? Vzdyt na vyvoji zustane stezi 50% zamestnancu, kteri vzdy se starali o tvuj a Loprajzuv vuz.
ODPOVĚĎ: Situace je vážná, ale pevně věřím, že nás fabrika znovu podpoří. Nejdůležitější je, aby značka a celá továrna fungovala, prosperovala.

OTÁZKA: Jste s Karlem Lopraisem na trati Dakaru konkurenti nebo byste dokázali táhnout za jeden provaz?
ODPOVĚĎ: Jsme přátelští konkurenti.

OTÁZKA: Neuvažujete o tom, že si necháte narůst vousy jako Karel Loprais, abyste působil dojmem drsného muže?
ODPOVĚĎ: Mně vousy špatně rostou...

OTÁZKA: Jak vychazite s de Azevedem? Jakym jazykem spolu komunikujete?
ODPOVĚĎ: Vycházíme zatím velmi dobře (pátým rokem) a bavíme se anglicky nebo francouzsky.

OTÁZKA: S tou sprchou je to pravda? To jste tedy hrdinové :-) To se člověk do cíle musí těšit dvakrát tolik, co?
ODPOVĚĎ: O nás ani tak nejde, jako spíše o lidi, kteří se pravidelně myjí a přijdou s námi do kontaktu. Ale snad nejhorší, co se hygieny týče, je přilba. Den ode dne je její nasazování na hlavu nepříjemnější.

OTÁZKA: Budeš na přístí ročník nějak přestavovat, nebo bude jen obvyklá repase?
ODPOVĚĎ: Vypadá to, zatím, na obvyklou repasi.

OTÁZKA: Slysel sem ze kdyby nemely ruske Kamazy 2 motory ze by byli jeste nekde v pulce trati! Je na tom neco pravdy? diky
ODPOVĚĎ: Ne, ne. Kamaz má jen jeden výkonný motor Yamz nad přední nápravou.

OTÁZKA: Už se připravujete na další ročník? Jak taková příprava během roku vypadá?
ODPOVĚĎ: Ano, už jsem vůz umyl. Začínáme kontaktovat naše reklamní partnery, vymýšlíme různá zlepšení. Po dohodě s firmou Tatra začneme rozebírat auto, většinu agregátů zkontrolujeme a případně zrepasujeme.

OTÁZKA: Tome chtěl jsem se zeptat ten dvanácti válec co máš má stejnou technologii jako běžné osmiválce Tatra? Mám přesněji na mysli třeba duté písty.
ODPOVĚĎ: Ano.

OTÁZKA: Blahopřeju ke krásnému druhému místu.1/O kolik koní byly silnější Kamazy a Dafy? 2/Kdy jste měli kritické chvíle?
ODPOVĚĎ: Děkuji, myslím si, že Kamaz má o sto koní navrch a DAF o 130-150 koní. Kritickými chvílemi byly pro mě informace o haváriích soupeřů, o mině, na kterou najel rakouský soupeř s vozem MAN.

OTÁZKA: Jak to je během dakaru s takovými maličkostmi jako je hygiena. Sprchy asi všude nejsou, že? Zdravím a gratuluji.
ODPOVĚĎ: Děkuji, čtrnáct dní jsem nebyl ve sprše...

OTÁZKA: Dostal jste se někdy během Dakaru do úzkých? Nemyslím po technické stránce, ale spíš po bezpečnostní.
ODPOVĚĎ: Letos ne, ale dobře si pamatuji rok 1998, kdy nás v Mali přepadli bandité.

OTÁZKA: Ahoj Tome jak se mají dcera a manželka?
ODPOVĚĎ: Díky Karle za dotaz. Naše rodina se má velmi dobře.

OTÁZKA: Porazil jsme "dědu" Lopraise, ale asi z toho radost nemáte, že? Byl rozdíl mezi vašimi vozy, nebo byly oba stejné.
ODPOVĚĎ: Je škoda, že v cíli nestály dvě tatry, to určitě. Je velké štěstí, že se posádce Karla Lopraise nic nestalo. A k rozdílům mezi auty asi tolik, že Karel měl motor Deutz a já Tatru.

OTÁZKA: Blahopřeji k úspěchu a jeden dotaz: Co tatrovka, je už doma? Děkuji
ODPOVĚĎ: Děkuji, Tatry, tedy závodní i doprovodnou, máme už doma. Před týdnem jsme pro ně byli v italském přístavu Savona.

OTÁZKA: Dakar bez Dakaru není to divné?
ODPOVĚĎ: Možná je, ale není to podstatné, protože na obtížnosti soutěže to nic neubírá.

OTÁZKA: Dobrý den, gratuluji k pěknému umístění. Neměl jste už někdy toho písku plné zuby? Doslova i do písmene :-). Nezkusíte si jiný moto-sport?
ODPOVĚĎ: Děkuji za gratulaci, písek mám rád, takže zatím neuvažuji o změně discipliny. V ústech jsem písek letos neměl a dřív ano. Při práci se zapadnutým vozem.