10. etapa 2003

10. etapa
11. 1. 2003 - sobota
Zilla - Sarir
Celkem 554 km
Přejezd 31 km
Speciálka 521 km
Přejezd 2 km
Etapové umístění: 1.
Průběžné umístění: 3.
Ztráta na 1. místo: 39' 01"

Celkem 554 km čeká na soutěžní konvoj v 10. etapě ze Zilly do Sariru. Jedná se o etapu, jejímiž hrdiny by se měli stát spolujezdci. Pojede se totiž bez GPS. Více než 130 km písčitého terénu vystřídá off-roadová trať.

Sarir 11.1. 2003

Zdravím všechny do České republiky z horkého odpoledne na letišti v Sariru. Dnešní etapu jsme vyhráli - máme z toho radost, ale popravdě řečeno, samotné nás to překvapilo. Když se podíváte na čas, vidíte sami, že etapa byla hodně rychlá. Kromě prvních asi 150 km rozbitého terénu a pár km dun zhruba uprostřed, se to jelo zase na hranici možnosti auta (nás limituje teplota hlav válců a samozřejmě pneumatiky). Před námi z kamiónů vyjížděl tradičně Gerardus De Rooy a Kabirov. Jak už jsem psal, úvod byl rozbitý, klikatý a prašný a na to De Rooy ml. doplatil. Na 120 km podle stop nevybral zatáčku a vyskákal ven.

Když jsme jeli okolo, bylo vidět, že má právé kolo víc vytočené. Ale asi to nebylo podle jeho etapového umístění tak vážné. My jsme jeli své tempo, hlídali jsme teploty a stopu. Zhruba 120 km před cílem jsme viděli v dálce tečku, která kouřila ze dvou výfuků - komínů. Podle toho poznáte Kamaz a mohl to být jen Kabirov. Postupně jsme jej stahovali a nakonec předjeli. Do cíle už to vypadalo bez problémů, ovšem když nám chybělo přibližně 30 km, ozvala se rána od levého předního kola. Ten zvuk už velice dobře známe z předchozí etapy - to se z přehřátého pláště začnou trhat špalky z dezénu a jak odletují, bouchají zespodu do podběhu. Postupně jsem těch ran napočítal šest...

Rozhodli jsme se, že zariskujem a zkusíme to dojet. Zvolnili jsme tempo (ze 135 na 120), úzkostlivě sledovali tlak v dohušťování a prosili ukazatel kilometrů, aby ubíhal rychleji... Asi je Vám jasné, že to vyšlo, dnes nám bylo shůry pomoženo - měnit kolo 10 km před cílem by bylo smutné. Pokud tu někde odchytím našeho brazilského novináře Ricarda, řeknu mu, aby plášť vyfotil a fotku ještě dnes poslal. Já jej vyfocený mám, takže určitě budete mít možnost vidět, na čem jsme dojeli. Ona ta pneumatika byla úplně nová (včera měněná), neměla možnost se zaběhnout a tepelně si "sednout", tak je po ní a musíme ji vyměnit. To ale snad, doufejme, bude jediná větší práce na autě kromě standardní údržby.

Takže jak jsem psal, vítězství nás potěšilo, že porazíme Kabirova a De Rooye mladšího jsme věděli, ale že se nám v etapě, jako byla tato, podaří pobít i Jana de Rooye a navíc Čagina, tedy kompletní sbornou, to jsme nečekali.

Teď tady v bivaku začíná být živo - když jsme přijeli, ještě tu zas tolik aut nebylo. My jsme si šli chvíli odpočinout pod stany - je tu horko a nemá cenu se smažit pod autem. Já jsem mohl alespoň v klidu napsat zprávu pro Vás. Petr Vodák ještě nedojel, asistenční vozy měly dnes o dost delší trasu, tak jej čekáme později. My teď natankujme - pomocí ručního čerpadla ze sudu - přibližně 600 l nafty na zítřek a pustíme se do údržby. Pak půjdeme na večeři.

Musím říct, že zatím nejsme až tak unaveni, docela se i stihneme vyspat. Ovšem teď jsme teprve v polovině těžkých etap a jak máte sami možnost vidět v průběžných výsledcích, špička v kamiónech je docela vyrovnaná, stačí každé zaváhání a všechno může být jinak. Takže si s respektem přejeme, aby všechno šlo i dál jako doposud.

Jménem celé posádky obou vozidel Vám přeji hezkou sobotu nebo neděli, podle toho, kdy zprávu čtete a jdu tankovat naftu.

Míra Martinec

Výsledky v 10. etapě v kategorii kamiónů:

1. Tomeček (410 - Tatra) 4h 54' 40"
2. Tchaguine (407 - Kamaz) + 02' 30"
3. Kabirov (412 - Kamaz) + 03' 10"
4. De Rooy (409 - DAF) + 06' 02"
5. De Rooy (414 - DAF) + 22' 10"
6. Sugawara (400 - Hino) + 35' 51"

Celkové pořadí v kategorii kamiónů po 10. etapě:

1. De Rooy (414 - DAF) 31h 09' 25"
2. Tchaguine (407 - Kamaz) + 01' 52"
3. Tomeček (410 - Tatra) + 39' 01"
4. De Rooy (409 - DAF) + 2h 19' 28"
5. Kabirov (412 - Kamaz) + 2h 22' 05"
6. Sugawara (400 - Hino) + 5h 20' 57"

Zdroj: www.dakar.com