1. etapa 2003

1. etapa
1. 1. 2003 - středa
Marseille - Narbonne
Celkem 265 km
Prolog 1 km
Přejezd 264 km
Etapové umístění: 1.
Průběžné umístění: 1.
Ztráta na 1. místo: -

Ve večerních hodinách se v Marseille shromáždí davy lidí, kteří přijdou povzbudit účastníky rallye Telefonica Dakar 2003. Rallye odstartuje kilometrovým prologem. Poté se soutěžní kolona přesune 264 km dlouhou spojovací etapou do jihofrancouzského Narbonne. Tímto městem vedla rallye poprvé v roce 1998. V současnosti je Narbonne obchodním a turistickým centrem.

Zdar Dakar, tak už nám to začalo... V 17:00 zvolali fandové slavné dakarské rallye "Hurááá", neboť odstartoval 25. ročník tohoto pouštního maratónu. Na trať prologu se vydaly nejprve motocykly, kolem 19. hodiny začaly startovat také osobní auta. Piloti za volanty kamiónů zahřejí motory až po 21. hodině.

Již od předvčerejška trvá v Marseille bohatý doprovodný program pro fandy i účastníky rallye. V areálu, kde probíhaly technické a administrativní přejímky, stojí stánky sponzorských firem. U stánků se prezentují nejrůznější hosté z řad známých osobností. Venku je pak hlavní podium s moderátorem, který postupně představuje jezdce a týmy, kteří se letos postavili na start. Vše doprovází taneční a světelná show - proto se také start odehrává až ve večerních hodinách.

Neznamená to však, že by se účastníci rallye dnes pouze bavili. V průběhu dne proběhl briefing, na kterém pořadatelé přiblížili nástrahy večerního prologu a poskytli doplňující informace ke všem evropským etapám. Další briefing se uskuteční pravděpodobně až při přeplavbě Středozemního moře, kdy se soutěžící dozví, co je čeká v Africe.

Trať prologu je uměle vytvořená pomocí hlíny a bahna. Nechybí brod, spousta zatáček a několik nepříjemných skoků. Jaromír Martinec přirovnal profil skoků k asi 3 m vysokým ostrým zubům. Zároveň poznamenal, že celý prolog vyžaduje velmi opatrnou jízdu. Dráha je paralelní, tzn. že startují vždy dvě posádky najednou. Podle dostupných informací se na trať spolu s Tatrou Tomáše Tomečka vydá ve stejnou chvíli i holandská posádka se startovním číslem 411 - Hans Bekx, Paul Flipsen a Pierre Blom s vozem Ginaf.

Po absolvování prologu posádky pokračují noční spojovací etapou do 265 km vzdáleného jihofrancouzského Narbonne. Asistenční vozy, mezi nimi také Petr Vodák s doprovodnou Tatrou, se vydaly do Narbonne již v 15:00 hodin, tzn. před oficiálním zahájením rallye Telefonica Dakar 2003.

Na závěr jsem se zeptala, jak náš tým strávil Silvestrovskou noc. Oslava byla sice skromná, zato však strávená v příjemné společnosti českých fanoušků. Ti se na start rallye vydali zájezdovým autobusem, který vypravili provozovatelé internetového serveru www.dakar.cz.

Zuzana Nohavicová


Výsledky v prologu pro kategorii kamiónů:

  Posádka čas
1. Tomeček (410 - Tatra) 02' 33"
2. De Rooy (409 - DAF) 02' 34"
3. Pattono (402 - Mercedes) 02' 36"
4. Bauerle (403 - Mercedes) 02' 37"
5. Vismara (401 - Mercedes) 02' 39"