"Stavba vozu je definitivně dokončena, začali jsme testovat"


 

V uplynulých dnech vyrazila česká část BR Petrobras Lubrax týmu na Slovensko k dvoudennímu testování ostrého soutěžního vozu pro nadcházející jubilejní 25. ročník rallye Paříž Dakar. Oproti loňsku byla na vozidle provedena zásadní úprava v odpružení přední nápravy, kdy byly torzní tyče nahrazeny vzduchovými vlnovcovými pružinami. Na vozidle je rovněž použita nová šestistupňová převodovka Tatra. Především tyto dvě zásadní úpravy byly důvodem, proč se Tomáš Tomeček, Petr Vodák a Jaromír Martinec vypravili do písečných podmínek v okolí Senice. K týmu se připojili ještě zástupci společnosti Ateso - výrobce tlumičů pérování, jež jsou na voze použity. I jejich přítomnost byla důležitá a opodstatněná - na vozidle jsou totiž poprvé na přední nápravě použity tlumiče nové konstrukce. Během druhého dne testování se pak přijeli podívat i zástupci společnosti výrobce soutěžní nástavby, firmy Porgest Consult, aby v reálu viděli, jaké "zacházení" musí vozidlo a vše, co je na něm namontováno, během závodu vydržet.

 

Petr Vodák, jako zkušený technik a zaměstnanec zkušebního oddělení Tatry nám k průběhu dvoudenní akce řekl: "Testování jsme rozdělili do dvou režimů: první den jsme se zaměřili především na přední nápravu a volili jsme proto tvrdší, hodně rozbitý terénní okruh, abychom zjistili jednak samotné chování vozu a odhalili případné technické problémy. Zároveň jsme "nacvičovali" výměnu vaku pérování v terénu, protože jeho zástavba je složitější a něco jiného je měnit vak na dílně a jinak je tomu během závodu, kde jste v časové tísni a navíc je všechno v okolí vaku horké. Druhý den jsme pak jezdili na rovnějším okruhu s těžkými písky a sledovali jsme především teploty motoru, převodovky a přídavného převodu, tzv. sestupu při dlouhodobějším velkém zatížení."

 

Tomáš Tomeček testování zhodnotil slovy: "Byli jsme zvědaví na vlastnosti vzduchového pérování na přední nápravě - doposud jsme je zkoušeli pouze na zkušebním polygonu v Kopřivnici a teprve nyní jsme měli možnost jet v terénu podobném, jaký nás čeká v Africe. Jsme příjemně překvapeni touto změnou a s chováním vozu spokojeni. Podrobili jsme přední nápravu extrémnímu zatížení a ujeli celkem 500 kilometrů. Reakce vozu v terénu jsou velmi dobré."

 

za tým J.Martinec